ضربان قلب، میزان تند یا کند تپشی قلب را مشخص می کند. اهستگی ضربان قلب نوعی اریتمی محسوب میشود. گاها ممکن است کند بودن ضربان قلب طبیعی جلوه کند و علامتی بهمراه نداشته باشد در برخی موارد اما با علائم و عوارضی همراه است که در ادامه به آن میپردازیم.

برادی کاردی چیست؟

اگر ضربان قلب فرد کندتر از حد طبیعی باشد، اصطلاحا میگوییم فرد دچار برادی کاردی شده. قلب فرد بالغ و سالم در حالت استراحت، در هر دقیقه 100 الی 60 بار می تپد. اگر فرد دچار برادی کاردی باشد، قلب او کمتر از 60 بار در دقیقه می تپد. ضربان قلب 40 در کسانی که فیزیک متناسبی دارند طبیعی است اما برادی کاردی در سایر افراد معمولا نشانه مشکل قلبی است.

کاهش ضربان قلب علائم

ممکن است فردی با ضربان قلب 40 از این وضعیت آگاه نباشد اما علائم زیر میتوانند برای تشخیص بهتر به شما کمک کند:

• بی حالی و سرگیجه
  • احساس ضعف یا خستگی
  • درد قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم

درصورت مشاهده هر یک از این علائم یا کند بودن ضربان قلب، به پزشک یا نزدیکترین بخش اورژانس مراجعه کنید.

برادی کاردی یا ضربان قلب 40

علت برادی کاردی

ورزش سنگین و طاقت فرسا یکی از دلایل بروز برادی کاردی است اما این وضعیت اغلب دلایل دیگری نیز دارد. مانند:

تشخیص برادی کاردی

پزشک هنگام معاینه ضربان قلب شما را اندازه میگیرد. ممکن است ضربان قلب به حالت عادی برگشته باشد پس بهتر است در یک دفترچه به صورت کتبی بنویسید چه زمانی برادی کاردی یا سایر علائم مرتبط با آن را تجربه کرده اید.

پزشک باید علت برادی کاردی را هم تشخیص دهد. پس درمورد علائم، سابقه پزشکی و خانوادگی از شما سوال می پرسد و شما را معاینه می کند. ممکن است آزمایشاتی نظیر اکو یا نوار قلب هم انجام دهد. بسته به شواهد، شاید به آزمایشات دیگری مانند تست استرس نیز احتیاج باشد.

درمان ضربان قلب 40

برای درمان برادی کاردی باید علت بروز آن را تشخیص دهید. مثلا، اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، درمان این وضعیت به نرمال شدن ضربان قلب کمک می کند. افرادی که به دلیل تناسب اندام ضربان قلب 40 دارند، نیاز به درمان ندارند. دسته دیگر، باید از دارو، پیس میکر یا سایر روش های درمان قلب استفاده کنند.

ایا این مشکل قابلیت پیشگیری دارد؟

برادی کاردی همیشه قابل پیشگیری نیست. شما میتوانید با کاهش خطر بیماری قلبی، از بروز برادی کاردی جلوگیری کنید. مانند:

2.5/5 - (197 امتیاز)

2.5/5 - (197 امتیاز)