ابلیشن کاتتر یک راه حل غیردارویی برای درمان طیف وسیعی از ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی) می باشد. برای درمان آریتمی هایی که باعث کاهش کیفیت زندگی فرد شده و یا به روش های دارویی پاسخ نمی دهند، بهتر است ابلیشن قلبی انجام شود.

ابلیشن قلبی چیست؟

در این روش، لوله های نازک و انعطاف پذیری به نام کاتتر از رگ های خونی به قلب انتقال داده می شوند. کاتترها فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کنند و منشا آریتمی را مشخص، سپس ناحیه آسیب دیده عضله قلبی با استفاده از گرما (ابلیشن با فرکانس رادیویی) یا فریز کردن (کرایوابلیشن) از بین می رود. این کار باعث ایجاد بافت اسکار می شود که الکتریسیته را هدایت نمی کند. بنابراین مشکل یک نقطه را از بین می برد یا به عنوان حصاری در اطراف مشکل قرار گرفته تا از رسیدن سیگنال های الکتریکی به سایر نواحی قلب جلوگیری کند. بنابرین آریتمی ایجاد نمی شود.

آمادگی قبل از ابلیشن قلبی

پزشک آماده سازی های قبل از عمل را به شما توضیح می دهد. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به آزمایش خون خاصی باشد و برخی موارد باید چند هفته قبل و بعد از عمل داروهای ضد انعقاد خون (مانند وارفارین) استفاده کنند.

ابلیشن قلبی

انجام پروسه چه مدت طول می کشد؟

کم ترین زمان ممکن، 15 دقیقه است. اگر فرآیند دشوارتر و پیچیده تر باشد، ممکن است سه یا چهار ساعت طول بکشد. با این حال، این معمولا شامل آماده سازی قبل و ریکاوری پس از آن است. پزشک برای اطمینان هر بیمار را 15 تا 30 دقیقه از نزدیک تحت نظر قرار می دهد. بیماران پس از ورود به بخش نیز چند ساعت یا یک شب تحت نظر قرار می گیرند.

آیا ابلیشن قلبی به بیهوشی نیاز دارد؟

اگر فرآیند ابلیشن قلبی در حالت نرمالی صورت بگیرد، نیازی به بیهوشی عمومی نیست. در این حالت تنها یک آرامبخش خفیف کافی است. اما در روش های طولانی یا پیچیده تر نیاز به بیهوشی عمومی و آرامبخش می باشد.

میزان خطر و ریسک ابلیشن قلبی چقدر است؟

عوارض این پروسه بسیار نادر است و ابلیشن در حدود 90 درصد افراد موفقیت آمیز است. با این حال، برخی بیماران ممکن است درد یا خونریزی را در ناحیه ورود کاتترها یا واکنش آلرژیک به داروها را تجربه می کنند.

از نظر تئوری، مقادیر بالای اشعه ایکس می تواند باعث سوختن پوست شود، اما این عارضه بسیار نادر است و معمولاً فقط در افراد دارای اضافه وزن یا چاق دیده می شود. خطر سکته شدید حدود یک در 500 نفر است و احتمال خونریزی در اطراف قلب حدود یک در 200 نفر است و خطر مرگ حدود یک در هزار است.

به دلیل این خطرات احتمالی، برخی بیماران از انجام عمل خودداری می کنند، مشورت با پزشک می تواند اطمینان خاطری برای شما ایجاد کند.

درمان آریتمی قلبی با ابلیشن قلبی

دوره نقاهت بعد از ابلیشن کاتتر

پس از ترخیص تا یک هفته استراحت کنید و از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. از هفته دوم بهتر است پیاده روی آهسته را شروع کنید. سپس به تدریج میزان ورزش خود را افزایش دهید.

آیا بلافاصله پس از عمل، متوجه تاثی آن می شوید؟

بلافاصله پس از عمل ممکن است هنوز علائم داشته باشید و گاهی تپش قلب برطرف نشود. حدود 8-10 هفته پس از عمل، تاثیر آن مشخص می شود. برخی افراد ممکن است به دلیل التهابات قلبی، درد قفسه سینه کوتاه مدت را تجربه کنند اما معمولاً پس از 7-10 روز خود به خود برطرف می شود.
اگر ابلیشن موفقیت آمیز باشد، پزشک توصیه به قطع برخی از داروها خواهد کرد. پس از آن شما را 12 ماه تا برطرف شدن علائم پیگیری می کند.

روش های جایگزین ابلیشن قلبی

درمان به نوع آریتمی شما بستگی دارد. برخی از ضربان های قلب اضافی (نابجا) معمولاً بی ضرر بوده و نیازی به درمان ندارند. با این حال برخی داروها بسته به تشخیص پزشک، می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

2.6/5 - (133 امتیاز)