سیگار کشیدن و نیکوتین، چگونه به بدن شما آسیب می رساند؟ احتمالاً در مورد رابطه سیگار کشیدن و سرطان ریه اطلاعاتی دارید، اما آیا از خطرات سیگار برای قلب، سکته مغزی و سایر بیماری های مزمن نیز اطلاع دارید؟ سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه، گلو، دهان، کلیه ها، دهانه رحم و پانکراس را هم افزایش دهد. اگر به فکر ترک سیگار هستید، به حقایق موجود نگاه کنید!

چرا باید سیگار را ترک کنیم؟

خطرات سیگار برای قلب و ریه

خطرات سیگار

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 5000 ماده شیمیایی در دود سیگار یافت می شود و صدها مورد از آن، برای سلامتی انسان مضر می باشد. برای مثال:

سم زدایی به معنای کمک به بدن، برای خلاص شدن از شر مواد مضر بدن و محافظت در برابر آسیب‌های آنهاست. رژیم غذایی سم زدا شامل :

مونوکسید کربن و نیکوتین، یک زوج خطرناک !!!

مونوکسید کربن، گازی مضر است که هنگام استعمال سیگار، استنشاق می کنید. این گاز پس از ورود به ریه ها، به جریان خون منتقل می شود و میزان اکسیژن حمل شده توسط گلبول های قرمز خون را کاهش می دهد. همچنین سبب افزایش رسوب کلسترول در لایه داخلی رگ ها می گردد که می تواند با گذشت زمان، سفتی رگ ایجاد کند. این امر منجر به بروز بیماری قلبی، شریانی و احتمالاً حمله قلبی می شود.

نیکوتین، یک ماده شیمیایی خطرناک و بسیار اعتیاد آور است که می تواند سبب افزایش فشار خون، ضربان قلب، جریان خون به قلب و تنگی عروق خونی گردد. نیکوتین همچنین ممکن است به سخت شدن دیواره های شریانی کمک نماید، که به نوبه خود، منجر به حمله قلبی می شود.

 

این ماده شیمیایی، بسته به میزان مصرف سیگار، می تواند شش تا هشت ساعت در بدن باقی بماند. همچنین، مانند اکثر مواد اعتیاد آور، عوارض جانبی برای ترک آن نیز وجود دارد. با این حال، برخی از سیگارهای الکترونیکی و محصولات دخانیاتی جدید، نیکوتین بیشتری نسبت به سیگارهای قدیمی دارند.

 

تاثیر دود سیگار بر اطرافیان

تاثیر دود سیگار بر اطرافیان

سیگاری ها، تنها کسانی نیستند که تحت تأثیر دود تنباکو قرار می گیرند. دود سیگار و بخار آن، یک خطر جدی برای سلامتی افراد غیر سیگاری، به ویژه کودکان است. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، در افراد غیر سیگاری که فشار خون یا کلسترول بالایی دارند و در معرض دود سیگار قرار گرفته اند، بیشتر می شود. 

دود دخانیاتی که توسط دیگران استعمال شده، می تواند سبب بروز هزاران بیماری قلبی زودرس و مرگ ناشی از سرطان ریه گردد. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که در خانه یا محل کار، در معرض دود تنباکو محیطی هستند، حدود 25 – 30 درصد بیشتر است. دود سیگار همچنین می تواند باعث پیشرفت بیماری شود. عفونت تنفسی در کودکان افراد سیگاری، بسیار بیشتر از کودکان افراد غیر سیگاری است.

کلام آخر

سیگار، سیگار الکترونیکی و محصولات دخانی، حاوی سموم خطرناک زیادی هستند. بهترین کاری که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید، ترک کامل دخانیات است. باقی زندگی خود را درگیر اعتیاد به نیکوتین نکنید. سالانه هزاران نفر این عادت را کنار می گذارند و شما می توانید یکی از آنها باشید. ممکن است این کار آسان نباشد، اما می توانید آن را انجام دهید!

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

2.4/5 - (21 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.4/5 - (21 امتیاز)
پرسش از دکتر