درد قفسه سینه و پشت قلب دلایل مختلفی دارند. این دلایل می توانند مربوط به قلب، دستگاه گوارشی و دیگر بخش های بدن باشند. در صورت بروز درد ناگهانی یا بدون دلیل در قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه طول می کشد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی اضطراری باشید. در حالیکه برخی از علت های درد قفسه سینه و درد پشت قلب، شرایط پزشکی اضطراری نیستند ولی برخی دیگر ممکن است شرایط حادی باشند. 

درد بالای کمر و درد قفسه سینه به طور همزمان می تواند نگران کننده باشد چرا که ممکن است اندام های حیاتی بدن مانند قلب در این درد نقش داشته باشند. درک علائم، بیماری زمینه ای و علت این نوع درد می تواند یک شرایط معمولی را از یک شرایط اضطراری متمایز کند.

درد پشت قلب چه حسی به همراه دارد؟

درد پشت قلب و یا درد قفسه سینه ممکن است به تدریج شروع شود، در دراز مدت بدتر شود یا بدون هیچ دلیلی به طور ناگهانی یا پس از یک آسیب شروع شود. این درد بیشتر در یک طرف ستون فقرات احساس می شود، اما ممکن است در هر دو طرف آن نیز وجود داشته باشد. افراد مبتلا به این درد معمولاً دارای یک یا چند مورد از علائم زیر هستند:

بیماری های قلبی که باعث ایجاد درد پشت قلب و قفسه سینه میشوند.​

مشکلات قلبی مختلف می توانند موجب درد در قفسه سینه و بالای کمر یا شانه ها شوند. میتوان موارد زیر را در نظر داشت: 

1_ آنژین

آنژین زمانی رخ می دهد که عضله ی قلب، خون کافی دریافت نکند.

2_ حمله قلبی 

حمله قلبی شامل آسیب به عضلات قلب می شود که معمولاً به علت کاهش یا عدم تأمین خون ناشی از انسداد یک شریان می باشد.

3_ پریکاردیت

پریکاردیت، التهاب 2 لایه نازک (کیسه پریکارد) در اطراف قلب می باشد.

4_ آنوریسم آئورت

آئورت، یکی از بزرگترین شریان ها در بدن می باشد. آنوریسم آئورت زمانی رخ می دهد که بخشی از آئورت ضعیف شود. در برخی موارد، این ناحیه ضعیف شده ممکن است پاره شود که می تواند منجر به خونریزی خطرناکی در بدن شود.

درد قفسه سینه یا درد پشت قلب

بیماری های غیر قلبی که باعث ایجاد درد پشت قلب می شوند.

قفسه سینه و بالای کمر در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند و هر دوی آنها دارای دنده های مشترک بسیاری هستند که به حفاظت از برخی از اندامهای داخلی حیاتی بدن کمک می کنند. برخی از مشکلات زمینه ای که می توانند منجر به درد قفسه سینه و بالای کمر شوند عبارتند از:

1_ مشکلات ستون فقرات

در برخی موارد، گیرافتادگی عصب در بخش فوقانی ستون فقرات، ممکن است منجر به درد به ناحیه ی قفسه سینه شود.

2_ مشکلات ریوی

برخی از بیماری های ریوی ممکن است موجب درد در قفسه سینه و بالای کمر شوند:

  1. پلوریسی، التهاب لایه پوششی ریه و دیواره قفسه سینه است.
  2. تومورهای سرطان ریه ممکن است به گونه ای رشد کنند که در نهایت منجر به درد در قفسه سینه و بالای کمر (یا شانه) شوند.

3_ سوزش معده

سوزش معده و درد قفسه سینه زمانی اتفاق می افتد که اسید یا محتویات معده شما به مری برمی گردد. این امر موجب احساس درد یا سوزش در قفسه سینه یا درد پشت استخوان سینه ی شما می شود. این درد گاهی اوقات در شکم یا کمر نیز احساس می شود.

4_ پلوریسی

پلوریسی زمانی رخ می دهد که غشای اطراف ریه و حفره قفسه سینه ملتهب می شود. درحالت معمول، این غشاها به آرامی از کنار هم عبور می کنند. زمانی که ملتهب می شوند، آنها به هم ساییده می شوند که منجر به درد می شود.

5_ سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، اندام کوچکی است که مایعات گوارشی به نام صفرا را ذخیره می کند. سنگ های صفرا زمانی به وجود می آیند که این مایع درون کیسه صفرا سخت می شود.

درد قلب ناشی از ریه

6_ اختلال عملکرد عضلات

التهاب یا فشار عضلانی در قفسه سینه و یا بالای کمر می تواند موجب سفتی یا گرفتگی عضلانی شود. زمانی که عضله ای دچار درد یا سفتی می شود، دیگر عضلات نزدیک به آن نیز ممکن است دچار درد شوند. علاوه بر این، تاندون ها، رابط ها یا بافت های همبند عضلانی (فاشیا) ممکن است بیش از حد کشیده یا ملتهب شوند و موجب درد در قفسه سینه و بالای کمر شوند. 

7_ التهاب یا فشرده سازی عصب

زمانی که عصب نخاعی در ستون فقرات (بالای کمر) فشرده یا ملتهب شود، مانند خار استخوان (رشد غیر طبیعی استخوان) یا فتق دیسک، درد ممکن است در امتداد عصب از بالای کمر به قفسه سینه کشیده شود. به طور مشابه، دژنراسیون در مفصل کوستوورتبرال (جایی که دنده ها با ستون فقرات قفسه سینه برخورد می کنند) می تواند منجر به گیرافتادگی عصب میان دنده ای و درد در امتداد دنده شود.

8_ مشکلاتی در اندام های داخلی بدن

مشکلات یا شرایط مختلف زیادی می توانند در قلب یا ریه ها ایجاد شوند که موجب انتقال درد به قفسه سینه و بالای کمر می شود. عوامل زیاد دیگری نیز ممکن است در بروز درد در قفسه سینه و بالای کمر دخیل باشند. گاهی اوقات درد قفسه سینه و بالای کمر ممکن است بیش از یک علت داشته باشد.

در پایان

درد قفسه سینه و بالای کمر می تواند علت های دیگری نیز داشته باشد. در صورت بروز درد قفسه سینه بدون دلیل یا تکرار آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که درد قفسه سینه و بالای کمر همراه با علائمی همچون بی حسی، ضعف، حالت تهوع، سرگیجه، تب، لرز یا مشکلاتی در تعادل یا هماهنگی باشد، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

قرص متورال 50 برای تپش قلب و درد قفسه سینه
2.5/5 - (387 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (387 امتیاز)
پرسش از دکتر