ونوگرافی، که به ونوگرام شناخته شده است، آزمایشی است که با استفاده از اشعه ی ایکس به بررسی سلامت رگ های شما (به ویژه در پاها) می پردازد. در طول ونوگرافی اندام تحتانی، پزشک یک ماده کنتراست را به رگ های شما تزریق می کند تا چگونگی جریان خون را در رگ های شما بررسی کند.

یک ونوگرافی طبیعی به این معناست که جریان خون، درون رگ های شما طبیعی است. اما یک ونوگرافی غیر طبیعی به این معناست که چیزی جریان خون را در رگهای شما مسدود کرده است. پزشک، بر اساس نتایج، در مورد بررسی های بعدی و یا درمان با شما صحبت خواهد کرد.

موارد استفاده از ونوگرافی

پزشک شما در موارد زیر، ونوگرافی را تجویز می کند:

عوارض احتمالی ونوگرافی

مشکلات ناشی از این روش نادر هستند، اما تمامی روش های تشخیصی تا حدودی دارای احتمال ریسک هستند. پزشک شما مشکلات احتمالی زیر را بررسی خواهد کرد:

🔔در صورت بروز هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

ونوگرافی چیست؟

فرآیند ونوگرافی

ممکن است از شما خواسته شود 4 ساعت قبل از تست، فقط مایعات شفاف بنوشید. اگر شما دارای سابقه ی آلرژی یا واکنش های بد به ماده کنتراست هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در مورد انجام آزمایش نگران هستید، پزشک ممکن است برای شما آرامبخش تجویز کند. برنامه ریزی کنید، تا شخصی همراهتان باشد و شما را بعد از انجام فرآیند شما تا منزل همراهی کند. 

ممکن است، مقداری درد را حین آزمایش و چند روز پس از آن تجربه کنید. برخی افراد، زمانی که ماده ی کنتراست رگ های آنها را پر می کند، ناراحتی خفیف یا حالت تهوع را در بدن خود تجربه میکنند.

حین ونوگرافی چه اتفاقاتی می افتد؟

شما بر روی یک میز شیب دار اشعه ایکس دراز خواهید کشید. مکانی که قرار است کاتتر قرار داده شود ، تمیز خواهد شد. برش کوچکی در پوست شما در آن ناحیه ایجاد شده و ممکن است در ناحیه ای که قرار است کاتتر وارد شود، بی حسی موضعی تزریق شود.
کاتتر درون رگ شما وارد می شود و ماده کنتراست به آهستگی تزریق می شود. یک نوار محکم ممکن است در اطراف مچ پای شما یا در پایین بدن شما بسته شود. این کار به پرشدن رگ های شما با ماده کنتراست کمک می کند. از شما خواسته می شود که بی حرکت بمانید تا پزشک، از دستگاه اشعه ی ایکس برای مشاهده ی حرکت ماده کنتراست درون رگهای شما استفاده کند.

مراقبت های بعد از ونوگرافی

کاتتر خارج خواهد شد و یک باند بر روی محل تزریق قرار داده می شود. به طور کلی اکثر افراد در روز بعد از آزمایش، قادر به برگشتن به فعالیت های طبیعی خود هستند. پس از بازگشت به منزل موارد زیر را در نظر داشته باشید:

دکتر نادر افشاری دارای بورد تخصصی قلب و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا

رگ های واریسی را نباید فقط از دید زیبایی مورد بررسی قرار داد، بلکه به عنوان یک معضل پزشکی باید مورد توجه و درمان جدی قرار گیرند.
2.6/5 - (10 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (10 امتیاز)
پرسش از دکتر