گردش خون سالم به احیای سریع تر عضلات و بدن کمک کرده، عملکرد ها و حرکات بدن را بهبود بخشیده و احتمال ابتلا به بیماریهای آسیب را نیز کاهش می دهد. اختلال در گردش خون در پاها می تواند، به بروز مواردی همچون ایجاد ورید های واریسی، درد پا، تورم و مواردی از این دست، منجر شود. در ادامه مطلب به بیان نکاتی جهت بهبود گردش خون در پاها می پردازیم.

چرا داشتن جریان خون سالم در پاها بسیار اهمیت دارد؟

با اینکه قلب مسولیت پمپاژ خون به سرتاسر بدن بر عهده دارد اما به کمک نیز نیاز دارد. عضلات نواحی پایین پا به قلب و گردش خون کمک می کنند. این عضلات علاوه بر کنترل حرکت در هنگام ایستادن، راه رفتن و دویدن در پمپاژ خون نیز به قلب کمک می کنند. عضلات یاد شده با انقباض و انبساط خود به تنظیم گردش خون کمک کرده و از سلامت آن در کل بدن مطمئن می شوند. 

در واقع، پمپاژ عضلانی عضله پشت ساق پا به قدری مهم است که برخی آن را قلب دوم می نامند. با اینکه این عضلات همچون قلب، بدون آگاهی ما به وظیفه خود عمل می کنند اما گاهی به بیماری، آسیب یا موارد دیگر مبتلا می شوند. بروز ورید های واریسی می تواند بیانگر اختلال در عملکرد این عضلات باشد. از عوامل تاثیر گذار بر این امر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

نکاتی جهت بهبود گردش خون در پاها

در پایین تمریناتی بیان شده اند که بسته به شرایط بصورت کوتاه و بلند مدت سبب تقویت عضلات پا و بهبود گردش خون می شوند. این تمرینات را می توان به صورت روزانه و بدون نیاز به تجهیزات انجام داد:

🧘‍♀️تقویت گردش خون در پاها با حرکت پل باسن

این تمرین عضلات باسن را فعال و تقویت کرده و امکان حرکت مناسب تر را برای پا ها فراهم می کند.

  1.  به کمر بر روی زمین دراز کشیده، زانو ها را خم کرده و کف پا ها را بر روی زمین قرار دهید.
  2. بازو ها را در امتداد بدن و کف دست ها را بر روی زمین قرار دهید.
  3. پاهای خود را صاف نگه داشته و به آرامی باسن خود را بالا بیاورید.
  4. این حرکت را به مدت 5 ثانیه نگه داشته و سپس به حالت اول باز گردید.
  5. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
گردش خون در پاها با ورزش

🧘‍♀️ بهبود گردش خون در پاها با بلند کردن پاشنه پا

این حرکت تمرینی عالی برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری تاندون آشیل و عضله پشت ساق پا است. این تمرین نه تنها گردش خون را بهبود بخشیده بلکه عضلات را نیز تقویت کرده تا در برابر آسیب دیدن مقاومت بیشتری داشته باشند.

  1. ایستاده و در حالی که کف پای خود را صاف بر روی زمین نگه داشته اید، پاشنه ی پای خود را بلند کنید.
  2. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت مانده و سپس به حالت قبل بازگردید.
  3. این حرکت را 3 بار و در هر کدام 10 مرتبه تکرار کنید.
بهبود گردش خون در پاها با بلند کردن پاشنه

🧘‍♀️ تقویت گردش خون در پاها با بالا نگه داشتن آنها

این حرکت به صورت کوتاه و بلند مدت عضلات کل پا را تقویت کرده و جریان خون را بهبود می بخشد.

  1. بر روی کمر خود دراز کشیده، بازو ها را صاف در امتداد بدن قرار داده و به آرامی با نگه داشتن یک پا، پای دیگر را از زمین بلند کنید.
  2. پا را تا حد ممکن و بدون احساس درد بالا برده و به مدت 5 ثانیه نگه دارید.
  3. به آرامی به حالت قبل بازگردید.
  4. این حرکت را 3 بار و در هر کدام 10 بار برای هر پا انجام دهید.

🧘‍♀️بهبود گردش خون در بدن با پیاده روی

با اینکه این مورد ساده به نظر می رسد اما پیاده روی معمولی یکی از موثر ترین و مفید ترین انواع ورزش هاست. برای کسب اطمینان از موثر بودن پیاده روی باید حداقل 20 دقیقه بدون توقف راه رفت. در صورت تمایل به ورزش و تقویت بیشتر عضلات پا می توان یک مسیر شیبدار و رو به بالا را برای پیاده روی انتخاب کرد. هر چه شیب بیشتر باشد، فشار بیشتری به عضلات وارد می شود. این ورزش نه تنها هر گونه مشکل وریدی را تسکین داده و مدیریت می کند، بلکه به کاهش خطر تشکیل ورید های واریسی نیز کمک می کند.

تقویت عضلات پا با پیاده روی

در این مرکز برنامه درمانی جامعی جهت درمان ورید های واریسی با کمک تکنیک های درمانی لیزری و غیر جراحی ارائه می شود. درمان لیزری مزایای زیر را به بیماران هدیه می دهد:

دکتر نادر افشاری دارای بورد تخصصی قلب و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا

اسکلروتراپی بهترین روش درمان واریس عنکبوتی

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

[wp_ulike]
پرسش از دکتر