بیماری کاوازاکی یک بیماری التهابی حاد و دارای علتی ناشناخته است که اغلب کودکان و شیرخواران را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با نام سندرم گره لنفی مخاطی نیز شناخته می شود. کاوازاکی یک بیماری خود محدود شونده است که حدودا 12 روز ماندگاری دارد.

متاسفانه، کودکان مبتلایی که تحت درمان کافی قرار نمی گیرند اغلب به عوارض قلبی دائمی دچار می شوند، که می تواند به حمله و مرگ ناگهانی قلب منجر شود. از جمله این عوارض می توان به آنوریسم شریان های کرونری اشاره کرد.

علائم بیماری کاوازاکی

از جمله علائم حاد بیماری کاوازاکی می توان به تب بالا، راش، قرمزی چشم ها، تورم گره های لنفی گردن، قرمزی کف دست و پا، تورم دست و پا و ضربان سریع قلبی اشاره کرد که تناسبی با درجه تب ندارد. این کودکان اغلب مریض بوده و والدین معمولا متوجه نیاز آن ها به معاینه پزشک می شوند.

از آنجایی که تشخیص درست و درمان زود هنگام کودک با ایمونو گلوبولین درون وریدی (IVIG) می تواند در پیشگیری از بروز مشکلات قلبی بلند مدت، می تواند بسیار مفید واقع شود، پس توجه والدین به علائم کودک و مراجعه به موقع به پزشک می تواند از بوجود آمدن مشکلات بزرگتری جلوگیری کند.

علائم بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی

در دوره حاد این بیماری، عروق خونی بدن ملتهب شده که با عنوان واسکولیت از آن یاد می شود. این التهاب عروقی می تواند مشکلات قلبی حادی را از جمله ضربان سریع قلب، التهاب عضله قلب (میوکاردیت) و نارسایی خفیف دریچه میترال را به وجود آورد. التهاب عضله قلب می تواند به نارسایی قلبی شدید و مرگ بار منجر شود. اغلب همواره پس از فروکش شدن مرحله حاد بیماری، این مشکلات برطرف می شوند.

عوارض قلبی بیماری کاوازاکی در دراز مدت

در اغلب موارد، کودکان مبتلا به کاوازاکی پس از اتمام دوره حاد بیماری، از نظر حال جسمی بهبود می یابند. با این وجود، نزدیک به 20 درصد مبتلایان به کاوازاکی که با ایمونو گلوبولین وریدی درمان نشده اند، به آنوریسم شریان های کرونری مبتلا می شوند. این آنوریسم ها می توانند به تشکیل لخته، انسداد شریان و مرگ عضله قلب (ایست قلبی) منجر شوند.
به برآمدگی و کیسه مانند شدن قسمتی از یک رگ خونی آنوریسم می گویند. با اینکه حمله قلبی در هر زمانی ممکن است بروز دهد اما خطر آن در 1 تا 2 ماه بعد از دوره حاد بیماری کاوازاکی بیشتر است. این خطر تا 2 سال نسبتا بالا بوده و سپس به طرز چشم گیری کاهش می یابد. در صورتی که در شریان های کرونری، آنوریسم تشکیل شده باشد، خطر ابتلا به حمله قلبی به صورت مادام العمر، بالا باقی می ماند. علاوه بر این، به نظر می رسد افراد مبتلا به این نوع آنوریسم ها به طور ویژه در معرض ابتلا به تصلب شرایین زودرس در محل آنوریسم یا نزدیکی آن هستند.

آنوریسم شریان های کرونری ناشی از بیماری کاوازاکی به نظر می رسد در افراد دارای نژاد آسیایی، اسپانیایی، بومی آمریکا و ساکنان جزایر اقیانوس آرام بیشتر باشد. افرادی که از حمله قلبی ناشی از آنوریسم شریان های کرونری رنج می برند، در معرض ابتلا به عوارضی هستند که در افراد مبتلا به بیماری های کرونری رایج دیده می شوند. نارسایی و مرگ ناگهانی قلب از نمونه های این عوارض هستند.

عوارض بیماری کاوازاکی

پیشگیری از عوارض قلبی بیماری کاوازاکی

درمان اولیه با ایمونوگلوبولین های درون وریدی در پیشگیری از آنوریسم شریان های کرونری موثر است. با این حال، حتی در صورت دریافت مقادیر مناسب از این دارو، ارزیابی کودکان مبتلا به کاوازاکی از نظر ابتلا به آنوریسم های احتمالی ضرورت دارد. از آنجایی که آنوریسم های شریان های کرونری را می توان با تست اکو تشخیص داد، انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی اقدامی بسیار مفید خواهد بود.

آزمایش اکو را باید بلافاصله پس از بیماری کاوازاکی و سپس به مدت 2 ماه هر چند هفته یک بار انجام داد. در صورتی که آنوریسم کرونری وجود داشته باشد، آزمایش اکو اندازه آن را مشخص می کند. هر چه این آنوریسم ها بزرگ تر باشند، خطر آن ها بیشتر است. امکان دارد انجام آزمایش های بیشتری مورد نیاز باشد، که از جمله آن ها می توان به تست استرس یا کاتتر گذاری قلبی جهت کمک به ارزیابی شدت آنوریسم اشاره کرد.

پیشگیری از عوارض قلبی بیماری کاوازاکی

در صورت ابتلا به آنوریسم کرونری، درمان با دوز پایین آسپرین جهت پیشگیری از تشکیل لخته پیشنهاد می شود. در این مورد، کودک باید جهت پیشگیری از آنفلوآنزا و سندرم ری هر ساله واکسن آنفلوآنزا دریافت کند. گاها، آنوریسم ها به قدری حاد هستند، که بیمار به جراحی بای پس شریان کرونری نیاز خواهد داشت. والدین کودکان مبتلا به آنوریسم کرونری باید از علائم درد قفسه سینه (آنژین) و حمله قلبی آگاه باشند. در کودکان بسیار کم سن، این موضوع چالش برانگیز بوده و والدین باید مراقب بروز بدون علت حالت تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، تعریق و گریه طولانی مدت باشند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

چرا رگ قلب می گیرد؟ درمان گرفتگی عروق چیست؟
2.2/5 - (13 امتیاز)

2.2/5 - (13 امتیاز)