مشکلات مربوط به واریس فقط به ظاهر بد آنها محدود نمی شود، بلکه واریس می تواند دردناک، ناخوشایند، همراه با خارش، گرما، سوزش و احساس سنگینی نیز باشد، حتی ممکن است باعث بروز یک مساله ی جدی در رابطه با سلامتی شما شود! در این مقاله ما راه های کاهش درد واریس را برایتان خواهیم گفت، اما تنها راه مقابله با این علائم به کارگیری یک درمان مناسب است. 

علت واریس در جوانی

هنگامی که عملکرد دریچه ی وریدی، ضعیف و یا دچار مشکل شود، فرد دچار واریس می شود. توانایی برگرداندن خون به قلب را از دست می دهند و این مساله باعث تجمع خون در عروق می شود. واریس بیماری رایجی است و حدودا از هر سه نفر، یک نفر به این بیماری دچار است. واریس غالبا بر روی پا ظاهر می شود، اما امکان بروز واریس در دیگر نقاط بدن نیز وجود دارد. از عوامل دخیل در ایجاد این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ ژنتیک

ژنتیک یکی از مهمترین عوامل بروز واریس است. اگر پدر شما دچار واریس باشد، احتمال اینکه شما هم واریس بگیرید حدود ۳۰ درصد، و اگر مادر شما واریس داشته باشد، احتمال بروز واریس در شما حدود ۴۰ درصد است.

واریس در اثر نشستن طولانی مدت

2_ ایستادن یا نشستن به مدت طولانی

بر اساس برخی مطالعات، مشاغلی که شامل نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت هستند، خطر ابتلا به واریس را در فرد افزایش می دهند.

3_ جنسیت

از نظر آماری، زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی و هورمونی، بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس هستند.

  • افزایش سن
  • بارداری
  • چاقی مفرط
  • تروما در (ضربه به) پا
  • مصرف قرص های خوراکی
  • قرص های ضد بارداری

کاهش درد واریس

در ادامه مطلب 6 روش جهت کاهش درد واریس برایتان خواهیم گفت:

💚انجام حرکات کششی جهت کاهش درد واریس

ماهیچه های پا مانند یک پمپ جریان خون را از کل بدن به قلب برمیگردانند. فعال نگه داشتن عضلات پا باعث می شود گردش خون همیشه به طور سالمی در پا جریان داشته و از بروز واریس جلوگیری می شود.
انجام انواع ورزش ها و کشش هایی که ساق پا و مچ پا را درگیر می کند، می تواند مفید واقع شود. اگر مجبور هستید برای مدت زمان زیادی بنشینید یا بایستید، هر ۳۰ دقیقه وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و یک حرکت کششی پا انجام دهید.

هیدراته نگه داشتن بدن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین سعی کنید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید. نوشیدن قهوه، الکل و کافئین را کاهش دهید، چرا که این نوشیدنی ها دیورتیک (ادرار آور) هستند و باعث دی هیتراته شدن بدن شما می شوند.

کاهش درد واریس با انجام حرکات کششی

💚نوع لباس و پوشش روزانه

لباس ها می توانند روی رگ ها تاثیر گذار باشند، تا حدی که دلیل اصلی بروز واریس شوند. پوشیدن لباس های تنگ (به خصوص شلواری که دور‌ کمر و ران آن چسبان است) می تواند جریان خون را محدود کرده و در دراز مدت باعث بروز مشکلات وریدی شود.

بهتر است در طول روز لباس های آزادتری بپوشید. پوشیدن کفش مناسب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. کفش های پاشنه بلند جذاب به نظر می رسند ولی از حرکت آزاد عضلات پا جلوگیری کرده و در نتیجه عضلات پا نمی توانند خون را به درستی پمپاژ کنند.

سعی کنید کفش هایی با پاشنه ی کوتاه تر و یا بدون پاشنه بپوشید. رعایت این اصول باعث کاهش درد واریس نمی شود، بلکه با رعایت کردن این موارد می توان از بروز واریس، در دراز مدت جلوگیری کرد.

💚رژیم غذایی جهت جلوگیری از ایجاد واریس

رعایت یک رژیم غذایی مناسب نیز می تواند از بروز واریس جلوگیری کند، ولی باعث تخفیف درد واریس نمی شود. برای این منظور ابتدا باید از رژیمی پیروی کنید که وزن شما را به یک وزن سالم برساند، چرا که اضافه وزن باعث فشار به رگ های پا و در نتیجه بروز واریس می شود.

همچنین، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب باعث می شود تا گردش خون به درستی صورت گیرد. برای این منظور می توانید از فلانوئیدها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

اسکلروتراپی بهترین روش درمان واریس عنکبوتی:

فلانوئیدها ترکیبات مغذی ای هستند که گردش خون را تقویت کرده، فشار خون را کاهش داده و رگ های درگیر را شل می کند. غذاهای حاوی فلانوئید شامل سبزیجاتی مانند پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج، کلم بروکلی، سیر، همچنین میوه هایی مانند مرکبات، توت و کاکائو است.

همچنین مصرف چربی های اشباع شده و انواع قندها را نیز کاهش دهید، چرا که مصرف این نوع مواد باعث انسداد عروق و بروز مشکلات جدی برای سلامتی می شوند. 

💚جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریس یکی از موثرترین و قابل اطمینان ترین راهها برای مراقبت از عروق است. این جوراب ها درد واریس را به طور‌ موثری کاهش داده و آن را کنترل می کنند، همچنین از بروز واریس در دراز مدت نیز جلوگیری می کنند.

 

پوشیدن جوراب های واریس در حین نشستن و یا ایستادن طولانی مدت، هنگاه مسافرت، پشت میز کار، مهمان داری و دیگر موارد می تواند درد و تورم واریس را کنترل کند.

کاهش درد واریس با استفاده از جوراب واریس

💚کاهش درد واریس با دوش آب سرد

تجمع خون در عروق باعث می شود تا عروق تحت فشار قرار گرفته و دچار خون ریزی شوند، احساس خارش و سوزش عروق واریسی به همین دلیل است. بهترین روش برای کاهش سریع سوزش و خارش واریس، خنک کردن عروق و بافت اطراف آن است.

در این صورت با خنک شدن ناحیه ی واریسی، تورم عروق از بین می رود، التهاب کاهش پیدا می کند و تجمع خون متوقف می شود. برای رسیدن به این منظور، یک دوش آب سرد و یا فرو بردن پاها در یک تشت آب سرد می تواند مفید واقع شود.

💚بالا نگه داشتن پاها

بالا نگه داشتن پاها یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش درد واریس است. این کار را می توانید به محض بروز درد واریس انجام دهید. دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. به این ترتیب خون از عروق ناقص دوباره به قلب برمی گردد. با این کار درد واریس کاهش پیدا می کند ولی از بروز واریس جلوگیری نمی کند.

آیا درمان نکردن واریس خطرناک است؟

واریس گاها می تواند زندگی روزمره ی فرد را مختل کند و حتی باعث بروز برخی مشکلات جدی برای سلامتی شود. واریس حاد می تواند منجر به نشت خون در پوست و بافت شود، و این باعث بروز تورم، التهاب و تغییر رنگ در آن ناحیه می شود و نهایتا بافت بدن سفت می شود که به آن لیپودرم اسکلروز گفته می شود.

واریس درمان نشده به ندرت باعث بروز ترومبوز عمقی و لخته ی خون می شود. درمان نکردن واریس می تواند خطرناک باشد، بنابراین برای درمان واریس خود با یک پزشک مشورت کنید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

EVLA روش جدیدی برای درمان واریس بدون جراحی است. در ادامه بیشتر بخوانید:
2.5/5 - (32 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (32 امتیاز)
پرسش از دکتر