لرزش ناگهانی قلب به احساس ناخوشایندی گفته می شود که در نتیجه احساس لرزش در ناحیه قفسه سینه یا دقیقاً روی قلب رخ می دهد. لرزش قلب ممکن است تنها برای چند ثانیه طول بکشد یا اینکه طولانی تر بوده و به دفعات در طول شبانه روز تکرار شود.

همچنین این حس ممکن است به عنوان تنها علامت فرد از این بیماری باشد. و یا با علائم دیگری از قبیل احساس درد و ناراحتی در ناحیه معده و یا احساس تپش قلب و یا توقف ناگهانی ضربان قلب نیز همراه باشد.

علت لرزش ناگهانی قلب

همانطور که می دانید در ناحیه قفسه سینه اجزاء مختلفی وجود دارد. بنابراین برای شناخت علت لرزش ناگهانی قلب بهتر است نگاهی جداگانه به هر کدام از این اجزا داشته باشیم. 

1.لرزش عضلات

عضلات متعددی در ناحیه قدامی و خلفی قفسه سینه وجود دارد. در ناحیه قدام قفسه سینه، عضلات اصلی همان عضلات بین دنده‌ای هستند. مانند هر عضله دیگری در بدن این عضلات نیز دچار اسپاسم، کشش یا کوفتگی می شوند که این موارد می توانند موجب احساس لرزش در قلب شود.

۲- معده و دستگاه گوارش

درد و ناراحتی در دستگاه گوارش معمولاً علائمی غیر از لرزش قلب دارد. اما در برخی موارد زخم معده یا عدم جذب می‌تواند موجب احساس لرزش قفسه سینه در فرد مبتلا گردد. همچنین پس زدن اسید معده به سمت مری که به عنوان بیماری رفلاکس شناخته می‌شود در مواردی می‌تواند موجب احساس ناخوشایند لرزش قلب گردد.

 3.اسپاسم پرده پلور یا جنب

در همه افراد پرده ایی به نام پرده پلور دور تا دور ریه ‌ها را فرا گرفته است. اسپاسم این پرده یکی از دلایل ایجاد درد موضعی در ناحیه قفسه سینه می‌باشد. اسپاسم این پرده همچنین می‌تواند باعث ایجاد احساس لرزش قلب گردد. لرزش یا درد قفسه سینه در اثر  اسپاسم پرده پلور در افرادی که دخانیات مصرف می کنند شایع تر است.

4.ریه ها

برخی از بیماری های ریوی نیز می توانند باعث ایجاد احساس لرزش در قفسه سینه شوند. برای مثال عفونت های ریوی موضعی با تحریک پرده پلور یا عضلات مجاور آن می‌توانند باعث ایجاد درد یا لرزش در قفسه سینه شوند. مجدداً یادآور می‌شویم این گونه شکایات یعنی شکایات مربوط به ریه ها یا پرده جنب در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند شایع‌تر هستند.

۵-مشکلات قلبی

بر خلاف تصور، در اکثر موارد لرزش قلب ربطی به خود قلب ندارد. با این حال برخی مشکلات قلبی می توانند باعث لرزش در قفسه سینه شوند. در اکثر موارد عوامل قلبی ایجاد کننده لرزش قلب بی خطر و خوش خیم هستند. در موارد کمی آریتمی‌های خطرناک یا انسداد عروق قلب می توانند باعث ایجاد لرزش قلب شوند. 

بیماری های قلبی که باعث لرزش ناگهانی قلب می شوند؟

علت لرزش ناگهانی قلب

1- تپش قلب

افراد مبتلا به تپش قلب ممکن است احساس خود را به صورت لرزش ناگهانی قلب توصیف نمایند. همچنین ممکن است واقعاً تپش قلب خود را به‌صورت لرزش حس کنند. تپش قلب این افراد در اکثر موارد بی خطر بوده و علت هایی از قبیل استرس، افسردگی، کم‌خونی، مصرف داروها و یا مصرف کافئین می تواند باعث ایجاد آن شود. در این افراد بررسی های قلبی از جمله نوار قلب و هولتر ریتم نرمال هستند.

2- آریتمی های خطرناک 

برخی از افراد مبتلا به آریتمی های خطرناک علائم خود را به صورت لرزش قلب حس می‌کنند. بنابراین وجود تپش قلب یا لرزش قلب در فردی با سابقه آریتمی جدی یا در افرادی که همراه با لرزش قلب دچار علائم دیگری مانند درد یا غش کردن می‌شوند باید جدی گرفته شود.

3- انسداد عروق قلب

در برخی از افراد خصوصاً مبتلایان به دیابت، فشار خون، افراد مسن و خانمها ممکن است انسداد عروق قلب به جای احساس درد یا تنگی نفس، بصورت احساس لرزش قلب تجربه شود. بنابراین لازم است که در این افراد هر گونه ناراحتی یا لرزش قلب جدی گرفته شود. 

همچنین افرادی که سابقه بیماری های قلبی از جمله سکته قلبی را دارند باید در صورت احساس لرزش قلب به پزشک متخصص مراجعه نمایند. در مجموع می‌توان گفت که لرزش قلب گرچه احساس ناخوشایندی می باشد اما در اکثر موارد خوش خیم و بی خطر است.

توجهِ بیشتر باید معطوف به افرادی شود که همزمان با لرزش قلب علائم دیگری از قبیل درد قفسه سینه یا کاهش سطح هوشیاری و غش کردن را نیز تجربه می کنند. همچنین افرادی که سابقه بیماری قلبی یا آریتمی های خطرناک دارند یا مبتلا به دیابت یا فشار خون هستند نیز باید لرزش قلب را جدی بگیرند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

2.5/5 - (245 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (245 امتیاز)
پرسش از دکتر