داروی زیلت یا سولفات هیدروژن کلوپیدوگرل که با نام کلوپیدوگرل شناخته می شود، برای درمان بیماریهای عروقی محیطی، سندرم انسداد شریان های قلبی حاد و در بیمارانی که خطر سکته قلبی آنها را تهدید می کند، نیز تجویز می شود.

زیلت چیست؟

زیلت دارویی است که حاوی ماده کلوپیدوگرل فعال می باشد. زیلت به صورت قرص های گرد صورتی (75 گرمی) در داروخانه ها موجود می باشد. این قرص در بزرگسالان برای پیشگیری از آسیب های آتروترومبوتیک (مشکلات ناشی از لخته شدن خون و تصلب شرائین) استفاده می شود.

قرص زیلت برای گروه های زیر نیز تجویز می گردد:

1.بیمارانی که اخیراً دچار سکته قلبی (حمله ی قلبی) شده اند. زیلت می تواند بین چند روز تا 35 روز پس از سکته شروع به مصرف شود.

2.بیمارانی که اخیراً دچار سکته ی قلبی شده اند (حمله ای که ناشی از نارسایی خون به بخشی از مغز می باشد). زیلت می تواند بین 7 روز و 6  ماه پس از سکته استفاده شود.

3.بیمارانی با بیماری شرائین محیطی ( مشکلاتی با جریان خون در شرائین)

زمانی که متخصص قلب و عروق تشخیص دهد که زیلت می تواند در درمان بیماری اثربخش  باشد، این دارو را مخصوصا برای افرادی با خطر سکته قلبی که در نوار قلب آنها، معیار ST (مقدار غیرعادی بر روی نوار قلب یا  ECG) در حال بالا رفتن است، تجویز می کند. همچنین این دارو برای بیمارانی می تواند استفاده شود که این مقدار غیر عادی بر روی نوار قلب آن ها مشاهده نشده است، ولی دارای آنژین ناپایدار (نوع سختی از درد قفسه سینه) سکته قلبی “غیرموج Q” می باشند.

عکس قرص زیلت

مقدار و طریقه مصرف زیلت

میزان استاندارد زیلت یک قرص 75 میلی گرمی آن هم یک بار در روز است که می تواند همراه با غذا و یا با معده خالی، مصرف شود. زیلت، همراه با آسپرین در درمان سندرم انسداد شرائین حاد قابل استفاده است و عموماً درمان با دوز 4 قرص 75 میلی گرمی شروع می شود. سپس با دوز استاندارد 75 میلی گرم یک بار در روز به مدت حداقل 4 هفته (در سکته قلبی با بالارفتن میزان ST) و یا به مدت 12 ماه (در مواردی غیر از سندرم بالا رفتن میزان ST) ادامه پیدا می کند.

زیلت چگونه عمل می کند؟

ماده فعال زیلت، کلوپیدوگرل، یک مهارکننده ی انباشته شدن پلاکت ها است. این بدین معناست که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. لخته شدن خون به دلیل سلولهای خاصی در خون می باشد که جمع کننده ی پلاکت ها می باشند.

کلوپیدوگرل از انباشته شدن پلاکت ها جلوگیری میکند. این کار پلاکت ها را از چسبیده شدن به یکدیگر، باز می دارد، احتمال خطر تشکیل لخته ی خون را کاهش می دهد و از حمله ی قلبی و یا سکته جلوگیری می کند.

گرفتگی عروق یا تصلب شریان یکی از مهمترین دلایل نارسایی ارگان ها و عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی است.

معایب زیلت بیشتر است یا مزایای آن؟

کمیته محصولات دارویی برای استفاده ی انسانی (CHMP) به این نتیجه رسیده است که زیلت، در تطابق با الزامات EU کیفیت قابل مقایسه ای دارد و همانند پلاویکس زیست سازگار می باشد. بنابراین نظر آنها این بود که همانند پلاویکس، مزایای این دارو نسبت به خطرات شناسایی شده ارجحیت دارند. 

با این حال اگر پس از مصرف این دارو، شاهد عوارض خاصی بودید حتما با دکتر قلب خود مشورت کنید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا

2.5/5 - (317 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (317 امتیاز)
پرسش از دکتر