قرص فشار خون لوزارتان دارویی است که می‌تواند به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر، فشار خون بالا را درمان کند. فشار خون بالا باعث افزایش بار کاری قلب و شریان‌ها می‌شود.

اگر این موضوع برای مدتی طولانی ادامه یابد، ممکن است قلب و شریان‌ها دیگر نتوانند به خوبی کار کنند. در نتیجه رگ‌های خونی مغز، قلب و کلیه‌ها آسیب می‌بینند و ممکن است شخص سکته کند یا دچار نارسایی قلبی یا کلیوی شود. کاهش فشار خون می‌تواند به کاهش خطر سکته و حمله قلبی کمک کند.

روش کار لوزارتان به گونه ایست که با مسدود کردن ماده‌ ای که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود، از تنگ شدن رگ جلوگیری میکند. در نتیجه لوزارتان، رگ‌‌های خونی را سست می‌کند. کاهش فشار خون می‌تواند به افزایش میزان تامین خون و اکسیژنی که به قلب می‌رسد، کمک کند.

قرص لوزارتان برای چیست؟

قرص فشار خون لوزارتان در مواردی مانند:

  • جلوگیری از تنگ شدن عروق  
  • کاهش فشار خون
  • جلوگیری از سکته قلبی و مغزی (کنترل فشار خون)
  • همچنین برای درمان و کنترل مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم که سابقه بالا رفتن فشار خون نیز داشته‌اند؛ از این دارو استفاده می‌شود.
  • هم‌چنین برای آن دسته از بیمارانی که دچار فشار خون بالا و بزرگ‌شدن قلب هستند و خطر سکته در آن‌ها وجود دارد؛ لوزارتان تجویز می‌شود. 

لوزارتان از جمله داروهای مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین است. 

چه کسانی باید قرص فشار خون بخورند؟

کسانیکه در معرض سکته ی قلبی و مغزی و تشنجات روحی و جسمی و یا بیماری های زمینه ای قرار دارند باید حتما تحت نظارت پزشک قرص فشار خون مصرف کنند. اما هر شخص عادی و سالمی در صورتیکه تجربه ی افزایش فشار خون در محدوده های زیر را دارد باید حتما قرص فشا رخون را مصرف کند تا از عوارض بعدی آن جلوگیری کند:

1_ فشار شما روی 120 تا 129  

احتمالاً نیازی به دارو ندارید. فشار خون شما بالاتر از حد نرمال است، اما فشار خون خطرناکی نیست. پزشک شما احتمالاً می‌گوید فعلاً به دارو نیاز ندارید، مگر اینکه بیماری دیگری نیز داشته باشید – مانند بیماری کلیوی یا مشکلات قلبی.اما آن را نادیده نگیرید. 

شما در مسیر فشار خون بالا قرار دارید، پس تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. مصرف نمک و الکل را کاهش دهید، بیشتر ورزش کنید و اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید.

2_ 13/8 تا 139/89 (مرحله 1 فشار خون بالا)

ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. این اعداد به عنوان فشار خون بالا واجد شرایط هستند و شما باید اقدام کنید. اما پزشک شما احتمالاً به شما پیشنهاد خواهد کرد که قبل از افزودن دارو ابتدا تغییرات سبک زندگی را امتحان کنید – مگر اینکه مشکلات سلامتی دیگری داشته باشید.

آیا قرص لوزارتان سرطان زاست؟

موارد مصرف قرص لوزارتان 

لوزارتان در کنترل و کاهش فشار خون شناخته شده است. اما کاربردهای دیگری نیز دارد، که در ادامه به آن ها میپردازیم…

1- فشار خون

برای درمان فشار خون بالا در افراد بزرگسال و کودکان بالای 6 سال، لوزار تجویز می‌شود. کاهش فشار خون، خطر موارد کشنده و غیرکشنده قلبی‌عروقی (CV) را کاهش می دهد (در درجه اول سکته‌های مغزی و سکته قلبی). در روند بررسی آزمایش‌های کنترل‌شده‌ای که روی طیف گسترده‌ای از داروهای ضد فشار خون (از جمله لوزار) انجام شد؛ مزایای لوزارتان قابل‌مشاهده بود.

کنترل فشار خون بالا باید بخشی از برنامه جامع مدیریت میزان خطرهای قلبی‌‌عروقی باشد. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد (در صورت لزوم):

  • کنترل چربی،
  • کنترل دیابت،
  • درمان‌های مرتبط با منعقد نشدن خون،
  • ترک سیگار،
  • ورزش کردن
  • و محدود کردن میزان سدیم وارد شده به بدن 

ممکن است برای کاهش میزان فشار خون برخی بیماران به تجویز دو یا چند دارو نیاز باشد. طیف گسترده‌ای از داروهای ضد فشار خون با مکانیسم‌های مختلف عملکردی در آزمایش‌های کنترل‌شده تصادفی برای کاهش مرگ و میر حاصل از بیماری‌های قلبی‌عروقی نشان داده شده اند و می‌توان نتیجه گرفت که این داروها میزان فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

اندازه گیری فشار خون بالا

بالا رفتن فشار سیستولی یا دیاستولی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی شود. باید بدانید که افزایش هر میلی‌متر جیوه از فشار خون، خطر مطلق ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. درنتیجه حتی اگر میزان ناچیزی از فشار خون افزایش‌یافته حاد، کم شود؛ تغییرات اساسی مثبتی در سلامت فرد ایجاد خواهد شد.

برخی از داروهای ضد فشار خون تاثیر کمتری روی کاهش فشار خون در بیماران سیاه‌پوست دارند (مطالعه موردی) و بسیاری از داروهای ضد فشار خون دیگر، علائم و اثرات تاییدشده روی درمان بیماری‌های دیگری مثل: گلو درد، نارسایی قلبی یا بیماری کلیه و دیابتی دارند.

داروهای درمان فشار خون

2- بیماران مبتلا به هیپرتروفی بطن چپ و فشار خون بالا

برای کاهش خطر سکته در بیماران مبتلا به هیپرتروفی بطن چپ و فشار خون بالا، لوزارتان تجویز می‌شود؛ اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اثر درمانی این دارو روی بیماران سیاه‌پوست کارساز نیست.

3- بیماران مبتلا به بیماری کلیوی و دیابت نوع دوم

برای درمان بیماری کلیوی-دیابتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دومی که سابقه فشار خون بالا دارند، لوزار تجویز می‌شود (همراه با افزایش سرم کراتینین و پروتئینوریا). نسبت آلبومین به کراتینین ادرار باید کمتر از 300 میلی‌گرم در گرم باشد. لوزارتان در این دسته از بیماران با دو برابر کردن میزان سرم کراتینین، سرعت پیشرفت بیماری کلیوی را کاهش می‌دهد یا آن را به مرحله نهایی می‌رساند (نیاز به انجام دیالیز یا پیوند کلیه).

دوز فراموش‌شده

اگر مصرف یک دوز از لوزارتان را فراموش کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده باشد، دیگر لازم نیست دوز فراموش‌شده را مصرف کنید و به برنامه معمول مصرف روزمره خود برگردید. دو دوز دارو را با هم مصرف نکنید.

چگونه می‌توان از لوزارتان نگه‌داری کرد؟

  • لوزارتان را در دمای اتاق نگه‌داری کنید.
  • نگذارید به آن نور بتابد.
  • قرص را در جای خشک قرار دهید.
  • داروی لوزار را در حمام نگذارید.
  • اگر قرص‌ها به شکل مایع است، آن را در یخچال بگذارید و هرگز منجمد نکنید.
  • اگر تا 28 روز از بخشی از قرص مایع استفاده نکردید، آن را دور بیندازید.
  • همه داروها را در مکانی امن نگه دارید. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور کنید.

داروهای استفاده‌نشده یا منقضی‌شده را دور بیندازید. آن‌ها را در توالت فرنگی نریزید، مگر این‌که به شما گفته شده باشد که دارو را به این روش از بین ببرید. از داروساز بپرسید که بهترین روش از بین بردن دارو چیست. شاید در محلی که زندگی می‌کنید، برنامه‌ای برای بازیافت دارو وجود داشته باشد.

عوارض قرص لوزارتان

⛔ ممکن است نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، خارش، قرمزی، تورم، تورم یا پوسته پوسته شدن بدون این‌که نشانه‌هایی از تب کردن، خس خس کردن، تنگی نفس، مشکل در تنفس و بلع یا صحبت کردن یا گرفتگی غیرعادی صدا یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا حلق وجود داشته باشد.

⛔ علائمی از مشکلات کلیوی مانند ناتوانی در دفع ادرار، تغییر در میزان دفع ادرار، مشاهده خون در ادرار یا اضافه وزن زیاد

⛔ احتمال افزایش میزان پتاسیم مثل غیر طبیعی بودن ضربان قلب، تغییر در تفکر واضح و منطقی، احساس ضعف، سرگیجه و منگی، غش، کرختی یا مور مور شدن یا تنگی نفس

⛔ بروز نشانه‌هایی از قند خون پایین مانند: سرگیجه، سر درد، خواب‌آلودگی، ضعف، لرز، تپش قلب، گیجی، گرسنگی یا تعریق

⛔ احساس سرگیجه شدید یا غش کردن

⛔ احساس درد در قفسه سینه

⛔ تورم دست‌ها یا پاها


دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران

آیا درد قفسه سینه نشانه کرونا است؟
2.6/5 - (343 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (343 امتیاز)
پرسش از دکتر