چرا متخصص واریس؟ متخصص واریس با گذراندن دوره های آموزشی تخصصی در این زمینه و بدست آوردن تجربه ی کافی در این زمینه قطعا عملکرد بهتری نسبت به دیگر همکاران خود دارند. رگ های واریسی به علت عملکرد بد دریچه های ورید، باعث بازگشت جریان خون شده و ناحیه آن ورید را ملتهب و متورم میکنند. 

هر رگی ممکن است دچار واریس شود، اما رگهایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند پاها هستند. شلوار تنگ، ایستادن بیش از حد، نشستن بیش از حد، ژنتیک بیشترین اثر را در ایجاد رگ های واریسی دارند.

لیزر واریس پا در تهران

متخصص واریس پا در تهران پزشک متخصصی است که در زمینه بیماری های وریدی و  عروق شما تبحر دارد و دوره های تخصصی درمان واریس را گذرانده است. شاید این تصور در بسیاری از ما وجود داشته باشد که واریس تنها در افرادی که پا به سن گذاشته اند، دیده می شود. اما سبک زندگی های امروزی، سبب شده است تا واریس در سنین پایین تر و حتی واریس در کودکان نیز دیده شود.

متخصص واریس پا در تهران

چه رگ هایی به واریس مبتلا می شوند؟

دکتر نادر افشاری متخصص عروق پا در تهران در توضیحات خود در مورد این بیماری گفت واریس در واقع اتساع سیاهرگها یا وریدها ست.در بدن انسان ۳ نوع رگ وجود دارد:

  • سرخرگ
  • سیاهرگ
  • مویرگ

سرخرگ یا شریان که خون را از قلب به نقاط مختلف بدن می برند .سیاهرگ یا ورید که خون را از اعضا بدن به  سوی قلب برمی گردانند. مویرگ ها هم عروق بسیار کوچکی در محل اتصال  سرخرگ وسیاهرگ هستند که در محل آن ها به علت داشتن فقط یک لایه سلولی ، تبادل مواد غذایی واکسیژن صورت می گیرد.

متخصص واریس پا در تهران - واریس عنکبوتی ورید پا

ایستادن و قدم زدن باعث افزایش فشار در رگ های قسمت پایین بدن می شود. برای بسیاری از مردم، رگ های طنابی واریسی و رگ های عنکبوتی – عارضه رایج واریس  است. برای افراد دیگر ، رگ های واریسی میتواند موجب درد و ناراحتی شود.

گاهی اوقات وریدهای واریسی منجر به مشکلات جدی تر می شوند و ممکن است خطر بیشتری برای سایر مشکلات گردش خون ایجاد کنند.

علائم واریس پا چیست؟

رگهای واریسی ممکن است باعث درد نشوند. نشانه هایی که امکان دارد  با واریس دیده شوند عبارتند از :

متخصص واریس پا در تهران - واریس قوزک پا

نشانه های واریس را بشناسیم!

به گفته بهترین متخصص واریس پا وقتی علائم و نشانه های دردناک رخ می دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

واریس موروثی است!

آنچه مسلم است وبه نظر متخصص واریس پا در تهران  ژنتیک، محیط و سبک زندگی همگی از عواملی هستند که سبب شکل گیری واریس می شوند.اما اگر والدین، پدربزرگ و یا مادربزرگ تان واریس پا دارند، احتمال شکل گیری آن در شما نیز افزایش پیدا می کند. بهترین متخصص واریس پا در تهران میگوید که واریس پا به دلیل ضعف موجود در دیواره های رگ ها و قابلیت انتقال آن، این عارضه جنبه موروثی پیدا می کند.

متخصص واریس پا در تهران - رگ های سطحی

انواع رگ‌های واریسی

انواع مختلفی از رگ‌های واریسی وجود دارند از جمله:

راه های پیشگیری از بیماری واریس

به گفته متخصص واریس پا در تهران فرد با انجام ورزش،کاهش وزن ،نپوشیدن لباسهای تنگ، بالا نگهداشتن پاها وخود داری از ایستادن یا نشستنهای طولانی میتوان از ایجاد واریس جلوگیری کرد. 

ولی اگر مجبور هستید طولانی مدت سر پا بایستید سعی کنید در محل راه بروید یا حداقل انقباض در عضلات پاها ایجاد کنید تا باعث جریان خون در اندام شود.یعنی بطور مکرر وزن بدن روی یک پا قرار گرفته وبا جابجا کردن پا باعث حرکت خون در عضلات پا شوید.

واریس پا چگونه درمان می شود؟

برای بسیاری از مراجعین این سوال مطرح است که این بیماری به چه صورت قابل درمان است؟

معمولا درمان واریس پا نیاز به بستری در بیمارستان ندارد. ولی به گفته متخصص واریس پا در تهران مواردی را لازم است افراد رعایت کنند از جمله :

از نظر دکتر واریس پا در تهران غالباً درمان واریس به دلایل زیر ضروری است:

درمان‌های جراحی واریس پا

چند روش درمانی جراحی برای بیماری واریس پیشرفته توسط متخصص واریس پا وجود دارد که عبارتند از:

-برداشتن ورید 

این روش شامل بستن رگ پیش از رسیدن به یک رگ عمقی و برداشتن رگ از طریق برش‌های کوچک می‌باشد.

-فلبکتومی

دکتر واریس پا درتهران  رگ‌های واریسی کوچک را از طریق چند سوراخ پوستی بسیار ریز برمی‌دارد.

-جراحی اندوسکوپی رگ

به این جراحی تنها در موارد پیشرفته که زخم‌های واریسی بوجود آمده باشد و سایر روش‌ها موفقیت‌آمیز نباشند، نیاز پیدا می‌شود

متخصص واریس پا در تهران

 

عوامل مستعد کننده واریس چیست؟

1-  نقش سن در واریس

خطر ابتلا به واریس با سن افزایش می یابد. پیری باعث سست شدن و پریشانی دریچه های رگهای شما می شود که به تنظیم جریان خون کمک می کند.

2- جنسیت

زنان بیشتر احتمال دارد دچار این مشکل شوند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی یا یائسگی ممکن است عامل دیگری باشد زیرا هورمونهای زن تمایل به آرام کردن دیواره های رحم دارند. مصرف داروهای جایگزین هورمون یا قرصهای جلوگیری از بارداری ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.

3- سابقه خانوادگی افراد

اگر سایر اعضای خانواده دارای واریس باشند، شانس بیشتری برای ابتلا به واریس وجود دارد.

4- چاقی مفرط

داشتن اضافه وزن باعث فشار بیشتری بر رگ های شما میشود.

5- ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی

قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی در محل کار و در طی روز  باعث می شود خون جریان نداشته باشد.

خطرات واریس پا چیست؟

از عوارض واریس پا می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- زخم ها

زخم های دردناک ممکن است بر روی پوست در اطراف واریس، به ویژه در نزدیکی مچ پا شکل بگیرد. زخم ها ناشی از ایجاد مایع درازمدت در این بافت ها است که ناشی از افزایش فشار خون در ورید های تحت تأثیر است.

2- لخته شدن خون

گاهی اوقات، رگ های عمیق درون پاها بزرگ می شوند . در چنین مواردی، پای آسیب دیده ممکن است بطور قابل توجهی ورم کند. هر گونه تورم ناگهانی پا به کمک پزشکی نیاز دارد زیرا ممکن است لخته شدن خون را نشان دهد – یک بیماری که به ترومبوفلبیت پزشکی معروف است.

3- خون ریزی

گاهی اوقات، رگهای بسیار نزدیک به پوست ممکن است منفجر شوند. این مسئله معمولا باعث خونریزی جزئی میشود. اما هر گونه خونریزی نیاز به مراجعه به پزشک دارد زیرا خطر بزرگی است که می تواند دوباره اتفاق بیفتد.

متخصص واریس پا در تهران

درمان  واریس پا با لیزر

یکی از روش های توصیه شده دکتر نادر افشاری دکتر واریس پا در تهران، استفاده از لیزر برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی کوچک ‌تر است. لیزر واریس پا با فرستادن پرتو های قوی نور به رگ عمل می‌ کند و موجب می‌شود که رگ به آرامی محو و ناپدید گردد.

واریس در بارداری

برخی زنان در دوران بارداری ممکن است دچار واریس شوند واریس، تورم رگ های سطح پوست است که در برخی موارد نیز دردناک می شود. این رگ ها معمولا در ناحیه ساق پا یا ران ها و به رنگ های آبی تیره یا بنفش دیده می شوند. هم زمان با رشد کودک و افزایش وزن مادر، این واریس ها شدت پیدا می کند.

افزایش سطح پروژسترون باعث شل شدن دیواره رگ های خونی شده و علاوه بر این، افزایش حجم خون در بدن نیز باعث بزرگ شدن رگ ها می شود. در ابتلا به واریس فاکتور های دیگری مانند: سابقه خانوادگی، چاقی و مدت زمان ایستادن نیز دخیل اند، اگر چه شیوه ای قطعی برای پیش گیری از این مشکل وجود ندارد اما با رعایت مواردی میتوان شدت آن را کاهش داد.

چرا رگهای واریسی در دوران بارداری ظاهر میشوند؟

در طی دوران بارداری حجم خون در بدن شما افزایش پیدا می‌کند، اما سرعت جریان خون از پاها و اندام‌های تحتانی به سمت لگن شما کمتر می‌شود. این امر باعث میشود که فشار وارد بر سیاهرگ‌ها نیز بیشتر شود و علائم واریس در این سیاهرگ‌ها بروز پیدا کند . رگهای واریسی، در واقع سیاهرگ‌های گشاد شده‌ای هستند که بیشتر در ران و ساق پاها دیده می‌شوند، اما در دوران بارداری ممکن است در باسن و در ناحیه واژن نیز دیده شوند.

درمان واریس در بارداری

تغییرات هورمونی که در مادران باردار اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند منجر به بروز واریس شود، برای مثال افزایش میزان هورمون پروژستین در دوران بارداری می‌تواند باعث اتساع یا گشاد شدن سیاهرگ‌ها شود. علاوه بر آن در دوران بارداری، خود جنین موجود در رحم نیز فشار بیشتری را بر بزرگ سیاهرگ زیرین  وارد می‌کند و موجب افزایش واریس در سیاهرگ‌های این اندام‌ها می‌شود. 

سابقه فامیلی در ابتلا به واریس نیز یکی دیگر از عواملی است که در بروز واریس در دوران براداری نقش دارد. واریس معمولاً خطری برای سلامتی مادران باردار به همراه ندارد، فقط ممکن است برای آنها خارش و ناراحتی ایجاد کند.

موارد جدی و مشکل‌ساز واریس

واریس ممکن است باعث ایجاد خارش یا درد شود و همچنین منظرۀ ناخوشایندی ایجاد کند که عموماً در کوتاه‌مدت بی‌ضرر است. بنابراین درصورتی‌که نیاز به درمان باشد، می‌توان تا پایان بارداری صبر کرد. درصد پایینی از افرادی که مبتلا به واریس هستند، در نزدیکی سطح پوستشان لخته‌های خون کوچکی ایجاد می‌شود که آن را ترومبوز وریدی سطحی می‌نامند.

زمانی که این نوع لخته‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است رگ خونی سخت و طناب‌مانند به نظر برسد و ناحیۀ اطرافش قرمز، داغ، حساس یا دردناک باشد. بیشتر مواقع این لخته‌ها جدی نیست، اما اگر نگران هستید با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی ناحیۀ اطراف لخته عفونت می‌کند و ممکن است دچار تب یا لرز شوید. در این حالت لازم است که به سرعت و با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شوید.

درمان واریس شدید پا

همچنین اگر یکی از پاها به میزان قابل توجهی متورم شده یا درد داشته باشد یا رنگ ناحیه اطراف سیاهرگ‌ها تغییر کرده است با پزشکتان تماس بگیرید.

خطر ترومبوز وریدی عمقی در واریس حاد

ترومبوز وریدی سطحی را با یک وضعیت خطرناک که ترومبوز وریدی عمقی (dvt) نامیده می‌شود، اشتباه نگیرید. در عارضۀ ترومبوز وریدی عمقی، لخته‌های خونی در عروق عمقی ایجاد می‌شود و عموماً در پاها به وجود می‌آید. صرف نظر از اینکه دارای واریس هستید یا خیر، بارداری، شما را مستعد ترومبوز وریدی عمقی می‌کند.

اگرچه احتمال ابتلا به ترومبوز وریدی عمقی کم است، ولی این احتمال وجود دارد که مادر باردار در صورت داشتن اختلالات انعقادی، در طول بارداری یا هفته‌های بعد از زایمان دچار این عارضه شود.

چاقی، استراحت بیش از حد، سابقۀ فامیلی، کم‌آبی و مشکلات قلبی از جمله دلایل ایجاد این عارضه است که معمولاً پزشک باید عوامل مستعدکننده را در شما ارزیابی و در صورت لزوم برای پیشگیری دارو تجویز کند. اگر مبتلا به ترومبوز وریدی عمقی شوید، ممکن است دارای هیچ علائمی نباشید یا اینکه به ‌صورت ناگهانی مچ پا، پا و ران شما متورم و دردناک شوند.

ممکن است زمانی که پایتان را تکان می‌دهید یا ایستاده‌اید بیشتر درد داشته باشید یا حتی دچار تب خفیفی شوید. اگر به وجود هر کدام از این علائم پی بردید، فوراً با پزشکتان تماس بگیرید. اگر پزشک شما مشکوک به وجود لختۀ خونی باشد، ناحیۀ مورد نظر با استفاده از سونوگرافی بررسی خواهد شد. در صورت نیاز، شما در بیمارستان بستری و با استفاده از داروهای رقیق‌کنندۀ خون درمان خواهید شد.

راههای مقابله و پیشگیری از ابتلا به بیماری واریس چیست؟

برای درمان خانگی و پیشگیری از ابتلای به واریس در گروه های خطر، دکتر نادر افشاری دکتر واریس در تهران، موارد زیر را توصیه می کنند.

🟢 به فکر گردش خون بهتر باشید

گردش خون مناسب برای پیش گیری و مقابله با رگ های تار عنکبوتی بخصوص روی پا ها لازم و ضروری است. برای داشتن گردش خون، مناسب به توصیه های زیر عمل کنید:

1- به طور منظم ورزش کنید.

بدوید، پیاده روی و دوچرخه سواری کنید، پله ها را بالا پایین کنید. فعالیتهای بدنی دیگر مانند:  تمیز کردن خانه ، پیاده رفتن به سر کار  و غیره نیز میتواند به بهبود جریان خون کمک کند .

2-پاها را بالا نگه دارید.

توجه داشته باشید که حتما زمانی که می نشینید، پاهایتان را بالاتر نگه دارید تا کمی استراحت کنند.

3-خودتان را کش دهید.

اگر شغلتان  به گونه ای است که مدت طولانی می نشینید و یا سر پا می ایستید، بهتر است هر چند دقیقه یک بار حرکات کششی انجام دهید و وضعیت نشستن تان را عوض کنید. انجام هر حرکتی به فرد  کمک میکند  تا گردش خون را تحریک کند.

🟢 ماساژ را دریابید.

ماساژ خوب رمز بهبود و افزایش جریان خون است و برای پیشگیری و مقابله با مشکل رگ های تار عنبکوتی موثر است.برای افزایش تاثیر ماساژتان بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید. به این ترتیب که باید  پوست  را به سرکه سیب آغشته کرده و ماساژ دهید.

هم چنین میتوانید پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و روی مناطقی که دچار این مشکل شده  قرار دهید. روی مناطق مورد نظر ژل آلوئه ورا بزنید و با  حرکات دورانی شکل  ماساژ دهید . سپس اجازه دهید که ژل آلوئه ورا به مدت 15 دقیقه روی رگهای تار عنکبوتی بماند.

🟢 وزن خود را کنترل کنید.

اضافه وزن و چاقی مفرط دو عامل رایج بروز رگهای تار عنکبوتی هستند.  به خاطر اینکه فشار وارده به پاها زیاد شده و باعث بروز این مشکل میشود.
در نتیجه لازم است که وزن خود را کنترل کنید و به فکر کاهش اضافه وزن تان باشید.

🟢 موقع خوابیدن زیر پاهایتان بالش بگذارید.

یکی دیگر از روشهای افزایش گردش خون این است که موقع خوابیدن پاهای تان کمی بالاتر قرار بگیرند. برای این منظور میتوانید به پشت بخوابید و بالشتی زیر پاهای تان قرار دهید.

🟢 تغذیه سالمی در پیش بگیرید.

برنامه غذایی نقش مهمی در پیش گیری و درمان رگهای تار عنکبوتی  دارد. توصیه میکنیم که مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های C و A را افزایش دهید. علاوه بر این لازم است که مصرف نمک را کاهش داده و میوه، سبزیجات، مرغ، ماهی و غلات سبوس دار را در الویت رژیم غذایی تان قرار دهید. 

 🟢 پاهایتان را قوی کنید.

هر ورزشی را برای کار کردن روی عضلات پا ها و تقویت آن ها انجام دهید. این کار باعث پیش گیری از بروز رگ های تار عنکبوتی نیز می شود. پیاده روی، ورزش با استپ، دوی نرم، پرش و پدال زدن به شما کمک میکند تا با این مشکل مقابله کنید.

🟢 پا روی پا نیاندازید.

یکی از عادت های نادرستی که به سلامتی کلی بدن آسیب میزند،  نشستن و پا روی پا انداختن است. پا روی پا انداختن به مدت طولانی باعث  میشود که گردش خون با مشکل مواجه شده و سر و کله رگهای تار عنکبوتی نیز پیدا شود.

پا روی پا انداختن - عامل واریس پا

🟢 از لباس و کفش های مناسب و راحتی استفاده کنید

همان طور که در ابتدا گفتیم لباسهای خیلی تنگ و کفش های پاشنه بلند  در پیدایش رگهای تار عنکبوتی تاثیر دارند. لازم است از لباس های مناسبی استفاده کنید که تنگ نبوده و فشاری به پوست وارد نمی کنند .کفش سبک با پاشنه کوتاه باعث بهبود جریان خون و مقابله با مشکل رگ های تار عنکبوتی می شود.

🟢 از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

اشعه ماورای بنفش باعث تشدید مشکل رگهای تارعنکبوتی میشود. بنابراین لازم است قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از کرمهای ضد آفتاب متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید و 15 تا 20 دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم بزنید.

2.4/5 - (37 امتیاز)

فهرست مطالب

پرسش از دکتر