فشار خون پایین نیز مثل فشار بالا، یک بیماری است با اینکه فشار خون پایین در موارد بسیار نادر برای فرد خطراتی به همراه دارد، اما در برخی شرایط به درمان نیاز دارد. در این مقاله به خطرات افت فشار خون و درمان سریع فشار خون پایین می پردازیم. 

فشار خون پایین چیست؟

میزان فشار خون بهینه در افراد چیزی کمتر از ۱۲/۸ (دیاستولیک/ سیستولیک) است. در افراد سالم، افت فشار خون بدون هیچ گونه علائم خاصی یک موضوع عادی است و جای نگرانی خاصی ندارد و نیازی به درمان نیست.

میزان فشار خون افراد در دو عدد تعیین شده و بر روی دستگاه نمایش داده می شود. عدد اول که بزرگتر از عدد دوم نیز هست نشان دهنده فشار سیستولیک یا همان فشار درون شریان های خونی در زمانی است که قلب تپیده و آن ها را پر از خون می کند. عدد دوم میزان فشار دیاستولیک را نشان می دهد که در واقع فشار شریان های خونی در زمان استراحت قلب بین تپش هایش است.

 افت فشار خون ممکن است نشانه یک مشکل پیش زمینه ای در فرد باشد، به خصوص در بزرگسالان و افرادی با سن بالا. در نتیجه این مشکل، فشار و جریان خون به قلب، مغز و دیگر ارگان های حیاتی بدن کافی نخواهد بود.

هیپوتنشن یک اصطلاح پزشکی برای افت فشار خون در افراد است : پایین تر از ۹۰/۶۰ میلیمتر جیوه . فشار به صورت عدد بزرگتر روی عدد کوچکتر خوانده می شود. به طور مثال فشار فرد 9 روی 6 است.

علائم افت فشار خون چه هستند؟

بیشتر پزشکان افت فشار خون مزمن را تنها زمانی که علائمی همچون موارد زیر را به همراه داشته باشد خطرناک در نظر می گیرند:

  • سرگیجه یا حس سبک سر بودن
  • حالت تهوع
  • ضعف ( سنکوپ )
  • کم آبی بدن و تشنگی غیر عادی فرد
  • کم آبی بدن گاهی اوقات ممکن است منجر به افت فشار خون در فرد شود.
  • نداشتن تمرکز
  • دید تار
  • داشتن پوست سرد، چسبنده و رنگ پریده
  • تنفس سریع 
  • خستگی
  • افسردگی

علائم فشار خون پایین در جوانان 

فشار خون پایین دقیقا چند است؟

با در نظر گرفتن برخی محدودیت های خاص، هر چه فشار خون شما پایین تر باشد بهتر است. همچنین عدد خاصی وجود ندارد که بگوییم میزان افت فشار خون روزمره افراد اگر پایین تر از آن باشد فرد با افت فشار مواجه است. البته تا زمانی که خبری از علائم مشکل ساز در فرد مورد نظر نباشد.

اما اگر فشار خون شما بسته به سن و فشار نرمال همیشگی شما پایین تر است و همراه با علائمی که باعث آزار شما می شود بهتر است به دنبال درمان آن باشید.

 

علت افت فشار خون

تعدادی موارد و علل اصلی وجود دارند که ممکن است منجر به بروز افت فشار خون در افراد شوند. در برخی از موارد، علت و مشکل پیش زمینه ای مورد نظر باید درمان شود تا فشار خون به حالت عادی برگردداز جمله رایج ترین علل بروز افت فشار خون می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • کمبود های تغذیه ای در رژیم غذایی
  • استراحت طولانی مدت بر روی تخت
  • بارداری بانوان
  • دارو ها
  • عفونت های شدید
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • کاهش حجم خون بدن
  • مشکلات قلبی

با این حال ، فشار خون پایین می تواند نشانه سلامت فرد باشد. اما به شرطی که خبری از علائم و نشانه های خاص نباشد.

درمان دارویی فشار خون پایین ​

خطرات فشار خون پایین چیست؟

اگر خبری از علائم خاص نباشد، پایین بودن فشار خون عاملی برای نگرانی نیست. با این حال زمانی که افت فشار منجر به بروز علائم خاصی شود می توان به این نتیجه رسید که خون کافی به ارگان های بدن فرد نمی رسد.

اگر این شرایط به شکل طولانی مدت وجود داشته باشد ممکن است مشکلات بدی برای فرد به وجود آید که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان خانگی افت فشار خون

بیشتر افرادی که با مشکل فشار خون پایین روبرو هستند نیازی به دارو و یا دیگر درمان های پزشکی برای بالا بردن آن ندارند. برای درمان فوری فشار خون پایین ساده ترین راه خوراندن نمک است. اما می توان با روش های زیر به صورت بلند مدت آن را کنترل کرد.

راه های طبیعی متعددی وجود دارند که به کمک آن ها می توان میزان فشار خون را بالا برد که از جمله این راهکار ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱نمک بیشتری مصرف کنید

بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می اندیشند، رژیم های غذایی با میزان نمک (سدیم) کم برای تمامی افرادی که مشکل فشار خون دارند مناسب نیستند.

افرادی که با مشکل فشار خون پایین مواجه هستند باید به فکر افزایش میزان نمک به شکل متعادل و مناسب باشند تا بدین ترتیب فشار خون آن ها بالا برود.

۲از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید

الکل می تواند مشکل فشار خون پایین در افراد را تشدید کند، بنابراین کسانی که با افت فشار مواجه هستند باید از خوردن الکل به شکل افراطی خودداری کنند.

۳با پزشک خود در مورد دارو های مصرفی صحبت کنید

افت فشار خون ممکن است یکی از عوارض جانبی برخی از دارو ها باشد. اگر علائم مربوط به فشار خون پایین پس از شروع دوره یک دارو خاص بروز پیدا کردند، باید حتما در مورد این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

۴در حین نشستن یک پا را بر روی پای دیگر بیاندازید

تحقیقات نشان داده اند انداختن یک پا روی پای دیگر می تواند به افزایش فشار خون بدن کمک کند. افرادی که فشار خون بالایی دارند این نیز یک راهکار پیشنهادی دیگر است.

کسانی که علائم فشار خون پایین را تجربه می کنند، انداختن یک پا بر روی پای دیگر می تواند راهکاری ساده اما کاربردی به حساب بیاید.

۵آب بنوشید

نوشیدن آب بیشتر می تواند به افزایش حجم خون بدن کمک کند و در نتیجه یکی از علل احتمالی و پیش زمینه افت فشار خون مدیریت می شود. همچنین نوشیدن آب به حل مشکل کم آبی بدن کم خواهد کرد.

۶وعده های غذایی کم حجم را به شکل مکرر مصرف کنید

خوردن وعده های بیشتر با حجم کمتر در طول روز در حل مشکل فشار خون پایین افراد تاثیر مثبتی دارد. دلیل این موضوع نیز آن است که وعده های کوچک تر غذایی از افت فشار خون ناشی از مصرف وعده های سنگین و زیاد جلوگیری خواهد کرد.

علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد

۷–  از جوراب های ساق دار و کشی استفاده نمایید

جوراب های ساق دار بلند و کشی به کم کردن حجم خونی که در ناحیه پایینی پا باقی می ماند کمک کرده و آن را به نواحی دیگری منتقل می کنند.

این موارد در تسکین فشار و درد ناشی از رگ های واریسی تاثیرگذار است. می توان این موارد را به شکل آنلاین و یا در مغازه ها خریداری کرد.

۸از تغییر وضعیت بدن به شکل ناگهانی اجتناب کنید

نشستن و یا ایستادن کوتاه مدت و پر تکرار منجر به حس سبک سَری، سر گیجه یا از حال رفتن افرادی با مشکل فشار خون پایین می شوند

در چنین شرایطی قلب نتوانسته است خون کافی را به نواحی مختلف بدن پمپاژ کند و یا سرعت انجام این کار پایین بوده است.

۹حواستان به علائم باشد

کم بودن فشار خون زمانی یک مشکل نگران کننده است که علائمی داشته باشد. اگر هیچ علائمی ندارید، می توان کم بودن فشار را نشانه ای از سلامتی در نظر گرفتآگاهی از علائم برای افراد واجب است تا در صورت بروز آن ها به سراغ درمان و گرفتن مشورت تخصصی بروند.

باید ها و نباید های فشار خون کم

افرادی که نسبت به راهکار های طبیعی واکنش خوبی ندارند باید حتما با پزشک خود پیرامون دارو های افزایش فشار خون مشورت کنند. افرادی در این شرایط باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

2.5/5 - (836 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (836 امتیاز)
پرسش از دکتر