رگ های واریسی باعث ایجاد مجموعه گسترده ای از مشکلات مانند درد، خارش، سوزش، تورم، خونریزی، جوش و زخم می‌ شوند‌. در بعضی موارد چاره ای جز درمان رگ‌ ها وجود ندارد اما اکثر اوقات می توان با استفاده از روش های خانگی، شدت علائم را کاهش داد. در این مقاله، درمان خانگی رگهای عنکبوتی پا  را توضیح می دهیم.

آیا درمان خانگی رگهای عنکبوتی پا موثر هستند؟

تنها راه رهایی از واریس، از بین بردن آنها است. متخصصان عروق برای بستن یا برداشتن رگ های واریسی روش هایی مانند تزریق درمانی (اسکلروتراپی)، لیزر درمانی و جراحی را به کار می گیرند. اما خبر خوب اینکه در اکثر اوقات نیازی به مداخله پزشکی نیست. در ادامه مقاله انواع روش های درمان واریس را توضیح خواهیم داد.

درمان خانگی رگهای عنکبوتی

جوراب های واریس

استفاده از جوراب ‌های واریس یکی از موثرترین روش ‌ها برای بهبود علائم رگ ‌های واریسی است. این جوراب ‌ها با فشار وارد آوردن به پاها، از بزرگ شدن رگ‌ ها جلوگیری کرده و علائمی مانند درد، ضربان و خارش را کاهش می‌ دهند. بهتر است جوراب ‌های واریسی را در طول روز بپوشید.

در گذشته، جوراب ‌های واریسی ظاهر زیبایی نداشتند، اما امروزه بسیاری از تولیدکنندگان، آنها را در رنگ ‌ها و طرح ‌های متنوع و جذاب تولید می ‌کنند.

انتخاب نوع جوراب واریسی به محل قرارگیری رگ ‌های واریسی بستگی دارد. این جوراب‌ ها تا زانو، تا ران و حتی تا کمر موجود هستند. اگر جوراب ‌های واریسی تا کمر را انتخاب کردید، بهتر است به طور مرتب تورم پاهای خود را بررسی کنید.

برای بهره ‌مندی از مزایای جوراب ‌های واریسی، بهتر است از جوراب‌ های طبی استفاده کنید. در صورت نیاز، پزشک شما می ‌تواند جوراب مناسب برای شما را توصیه کند.

رژیم غذایی

تغذیه مناسب نقش مهمی در بهبود سلامت رگ ‌ها دارد. مصرف کافی فیبر، پتاسیم و فلاونوئیدها می ‌تواند به کاهش علائم واریس کمک کند. بهتر است مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذا تامین کرده و تا حد امکان از مکمل ‌ها استفاده نکنید.

رژیم غذایی

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند که به بسیاری از غذاها رنگ می‌ دهند. تحقیقات نشان می ‌دهند که این ترکیبات فواید زیادی برای سلامتی دارند، از جمله کاهش فشار خون که برای افراد مبتلا به رگ‌ های واریسی مفید است. پنج نوع اصلی فلاونوئید عبارتند از: آنتوسیانین ‌ها، فلاون‌ ها، فلاونول ‌ها، و ایزوفلاون ‌ها.

مهم‌ ترین فلاونوئید برای بهبود علائم واریس، روتین (یا روتوزید) است. این ماده نوعی فلاونول است که در مواد غذایی مختلفی مثل کیپر، فلفل تند، گندم سیاه، چای سبز و گل همیشه بهار وجود دارد.

مواد غذایی سرشار از فیبر

فیبر نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد و از آنجا که یبوست می ‌تواند فشار روی رگ‌ های پایین بدن را افزایش دهد، مصرف فیبر برای افرادی که دچار رگ ‌های واریسی هستند، توصیه می ‌شود. بهتر است از انجام فعالیت ‌های سنگین که فشار زیادی به بدن وارد می ‌کند، خودداری کنید و به جای آن، مصرف غذاهای حاوی فیبر مانند حبوبات، غلات کامل، میوه‌ ها و سبزیجات را افزایش دهید.

فواید پتاسیم

پتاسیم نیز در کاهش فشار خون موثر است و می ‌تواند به بهبود علائم دردناک رگ‌ های واریسی کمک کند. علاوه بر موز، میوه‌ هایی مانند گریپ فروت و خربزه و سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج نیز منابع خوبی از پتاسیم هستند. با این حال، مصرف بیش از حد پتاسیم می ‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین مهم است که مصرف آن را متعادل نگه دارید.

فواید پتاسیم

گیاهان دارویی

برخی گیاهان دارویی از جمله روغن دانه شاه بلوط هندی، گیاه بشقابی و روغن دانه انگور نیز ممکن است در بهبود علائم رگ‌ های واریسی موثر باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی آنها مورد نیاز است.

ورزش کردن

ورزش کردن نمی تواند واریس را از بین ببرد اما با جریان انداختن خون، علائم را کاهش داده و ظاهر رگ‌ ها را موقتاً بهبود می‌ بخشد. لازم نیست ورزش سنگین انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید، بلکه می توانید با پیاده روی های سبک شبانه فعالیت بدنی خود را آغاز کنید. اگر ایستادن و راه رفتن برایتان سخت است، ورزش ‌هایی را امتحان کنید که می‌ توانید نشسته یا خوابیده آنها را انجام دهید، مثل بالا و پایین بردن مچ یا ساق پا.

بالا نگه داشتن پاها

در صورت امکان، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید تا علائم رگ های واریسی شما کاهش یابند. بالا نگه داشتن پاها برای همه امکان‌ پذیر نیست؛ با وجود این، انجام این کار می‌ تواند به کاهش فشار در رگ ‌ها کمک کند و جریان خون را بهبود بخشد.

برای این منظور، می ‌توانید از بالش مخصوص پا، تخت قابل تنظیم یا حتی تکیه‌گاه پا در صندلی چرخدار استفاده کنید. هدف این است که پاهای شما بالاتر از سطح قلب قرار بگیرند تا نیروی جاذبه به حرکت خون در جهت صحیح کمک کند. حتی اگر نمی ‌توانید پاهای خود را به طور کامل بالا ببرید، بالا بردن جزئی پاها نیز می‌ تواند مفید باشد.

بالا نگه داشتن پاها

ماساژ

جالب است بدانید که ماساژ گرفتن، واریس را درمان نمی‌ کند اما ممکن است تورم و ناراحتی ناشی از آن را موقتاً کاهش دهد. برای هر گونه ماساژ رگ های واریسی، ابتدا بایستی با پزشک خود مشورت کنید؛ حتی برخی از سالن‌ های ماساژ معمولاً به خاطر نگرانی از جابه‌ جایی لخته خون، پارگی و خونریزی یا آسیب رساندن به رگ‌ ها بنابر قوانین خود پاهای واریسی را ماساژ نمی‌ دهند.

در نتیجه وظیفه شماست که هر عارضه یا بیماری زمینه ‌ای، مخصوصاً مشکلات قلبی یا کلیوی یا عفونت فعال خود را به شخص ماساژ دهنده اطلاع دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که شما می توانید برای خدمات ماساژ، به فرد متخصص و مورد تأیید پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر علاوه بر واریس، بیماری ‌های دیگری مانند ادم لنف دارید، ماسور شما ممکن است از پمپ ‌های فشاری و تجهیزات دیگر به عنوان بخشی از ماساژ تخلیه لنفاوی استفاده کند. این کار معمولاً در محیط‌ های درمانی انجام می ‌شود. همچنین، بسیار رایج است که ماسور به شما آموزش دهد که چگونه این نوع ماساژ را خودتان در خانه انجام دهید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

2/5 - (3 امتیاز)

فهرست مطالب

پرسش از دکتر