درد در ناحیه قفسه سینه یکی از علائم رایجی است که می تواند باعث اضطراب و نگرانی شود؛ زیرا اغلب افراد در حین مواجهه با این درد، یاد مشکلات قلبی می افتند.

درد قفسه سینه غیر قلبی یا NCCP دردی است که در قفسه سینه ایجاد شده، اما درد قلبی محسوب نمی شود. عوامل مختلفی مثل مشکلات اسکلتی-عضلانی، اختلالات ریوی، مشکلات مری، مشکلات گوارشی و حتی مشکلات روانی می توانند باعث ایجاد این درد شوند.

5 علت درد قفسه سینه که درد قلبی نیستند

درد قفسه سینه برای بسیاری از افراد یک مشکل مزمن و همیشگی است، زیرا شرایط متعددی می تواند باعث بروز درد قفسه سینه غیر قلبی شود.

همانطور که پیش از این گفته شد، علل درد قفسه سینه ای که به قلب مربوط نمی شود معمولاً شامل اختلالات گوارشی (مربوط به معده)، مشکلات مری، اختلالات اسکلتی-عضلانی (که بیشتر با ماهیچه در ارتباط است)، اختلالات ریوی یا اختلالات روانی مثل اضطراب و استرس می شود.

علت درد قفسه سینه

1-علل گوارشی درد قفسه سینه

اختلالات گوارشی یکی از دلایل احتمالی درد قفسه سینه است که نباید نادیده گرفته شود. برای رد احتمال هر گونه مشکلی که باعث درد در ناحیه قفسه سینه شما شده است، باید آزمایشات سیستم گوارشی را انجام دهید.

با وجود اینکه مشکلاتی مانند رفلاکس معده به مری و به طور کلی، اختلالات رفلاکس اسید در ناحیه فوقانی دستگاه گوارش رخ می دهند، اما از رایج ترین علل درد قفسه سینه غیر قلبی به شمار می روند.

بنابراین، در طول ارزیابی درد قفسه سینه پزشک شما باید علل گوارشی را نیز در نظر بگیرد. تشخیص به موقع و صحیح این مشکل باعث درمان سریع و بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهد شد.

بیماری رفلاکس گوارشی (GERD)

GERD یکی از رایج ترین علل درد در ناحیه بالایی قفسه سینه است. این مشکل زمانی رخ می دهد که اسید معده به مری (لوله ای که دهان را به معده متصل می کند) برگردد.

اسید برگشتی به مری باعث تحریک پوشش مری شده و عوارضی مانند سوزش معده، درد شدید پشت استخوان های سینه و همچنین درد قفسه سینه را به همراه خواهد داشت. مطالعات نشان می دهند که اصلی ترین علت درد قفسه سینه غیر قلبی GERD می باشد.

بیماری رفلاکس گوارشی و ارتباط آن با درد قفسه سینه

زخم معده

زخم معده زخم بازی است که در پوشش معده یا ابتدای روده کوچک ایجاد می شود. آیا این زخم می تواند باعث درد و تنگی قفسه سینه شود؟ بله؛ در برخی موارد ممکن است درد قفسه سینه رخ داده و تشخیص را پیچیده تر کند.

گاستریت

گاستریت یا التهاب معده، به التهاب مخاط معده گفته می ‌شود که می ‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود آید. برخی از علل ایجاد کننده گاستریت عبارتند از: مصرف نوشیدنی ‌های الکلی، یا استفاده طولانی ‌مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن. گاستریت نیز می تواند با عوارضی مانند درد و ناراحتی قفسه سینه همراه باشد.

اختلالات کیسه صفرا

مشکلات کیسه صفرا مانند سنگ کیسه صفرا یا کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا) می تواند منجر به درد غیر قابل توضیح در قفسه سینه و ناحیه فوقانی شکم شود. این درد نیز ممکن است با درد قلبی اشتباه گرفته شود.

پانکراتیت

پانکراتیت زمانی اتفاق می افتد که پانکراس شما ملتهب شود. این مشکل می تواند باعث شکم دردی شود که به سمت قفسه سینه کشیده می شود.

نقش پانکراتیت در درد قفسه سینه

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS نوعی اختلال گوارشی است که با شکم درد، نفخ و تغییر عادات روده (تغییرات عمل دفع) توصیف می گردد. برخی از افراد مبتلا به IBS ممکن است بعد از غذا خوردن دچار درد قفسه سینه ای شوند که با سوزش سر دل متفاوت می باشد. بنابراین، در نظر گرفتن احتمال این بیماری در حین تشخیص درد قفسه سینه امری ضروری است.

سوء هاضمه عملکردی

سوء هاضمه عملکردی تقریباً سوء هاضمه مزمن یا مکرری است که با ناراحتی و درد بالای شکم، نفخ و سیری زودرس تشخیص داده می شود. درد قفسه سینه نیز یکی از عوارضی است که ممکن است در پی ابتلا به این مشکل ایجاد شود.

2-مشکلات مری و درد قفسه سینه

مشکلات مری می تواند منجر به درد قفسه سینه شود. در ادامه به برخی از علل احتمالی درد قفسه سینه ناشی از مشکلات مری می پردازیم:

اسپاسم مری

اسپاسم مری به انقباضات غیر طبیعی ماهیچه مری گفته می شود و می تواند منجر به درد قفسه سینه شود. درد ناشی از این مشکل معمولاً به صورت فشار یا فشرده شدن قفسه سینه توصیف شده و معمولاً در حین بلع غذا رخ می دهد.

ارتباط اسپاسم مری با درد قفسه سینه

اختلالات حرکتی مری

مشکلات حرکتی غذا از دهان به معده باعث اختلالات حرکتی مری شده و با علائمی مانند درد قفسه سینه یا سوزش قلب همراه است. اختلالات حرکتی مری منجر به مشکل در بلع غذا و درد شدید در ناحیه قفسه سینه می گردد. از آنجایی که قلب و مری به منبع عصبی مشترکی متصل هستند، درد ناشی از این مشکل می تواند با درد قلبی اشتباه گرفته شود.

ازوفاژیت

ازوفاژیت یا التهاب مری به تحریک دیواره مری ناشی از اسید معده گفته می شود. این وضعیت می تواند مشکلاتی مثل درد قفسه سینه، مشکل در بلع غذا و احساس گیر کردن غذا را ایجاد کند.

حساسیت شدید مری

حساسیت شدید مری زمانی رخ می دهد که یک تغییر فشار جزئی باعث ایجاد درد در مری شود. تغییر فشار معمولاً به دلیل رفلاکس اسید معده به مری رخ می دهد. علائم این بیماری مشابه GERD بوده و افراد مبتلا به آن معمولاً درد شدید قفسه سینه و سوزش سر دل را تجربه می کنند. از سایر علائم این بیماری می توان به مشکل در بلعیدن غذا اشاره کرد. حساسیت شدید مری در زنان بسیار شایع تر می باشد.

تنگی مری

باریک شدن مری که اغلب به دلیل تشکیل زخم رخ می دهد با اصطلاح «تنگی مری» شناخته می شود. از علائم این مشکل می توان به درد قفسه سینه، مشکلات بلع و احساس چسبیدن غذا اشاره کرد.

تومورهای مری

برخی از تومورهای خوش خیم یا بدخیم مری نیز می توانند باعث درد در قفسه سینه شوند.

ارتباط تومورهای مری با درد قفسه سینه

فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی اتفاق می ‌افتد که قسمت بالایی معده از حفره ای که در دیافراگم وجود دارد و به آن «هیاتوس مری» می ‌گویند، عبور کرده و وارد قفسه سینه می ‌شود. این مشکل ممکن است باعث بروز علائمی مثل رفلاکس و درد قفسه سینه شود.

3-علل اسکلتی-عضلانی درد قفسه سینه

مشکلات اسکلتی-عضلانی می توانند منجر به بروز درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه شده که به شدت مشابه مشکلات قلبی است. با وجود اینکه دردهای اسکلتی-عضلانی می توانند بسیار شدید باشند، اما معمولاً خطر جانی ندارند. با این وجود، تمام دلایل درد قفسه سینه در صورت عدم درمان می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.

بنابراین، بیمارانی که درد قفسه سینه را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کرده و هر چه سریع تر، علت مشکل خود را ریشه یابی و درمان کنند. دردهای اسکلتی-عضلانی یک نمونه قدیمی از دردهای مشابه حمله قلبی است که تشخیص تمایز آن بسیار دشوار است. بیماری های شایعی که باعث درد اسکلتی-عضلانی قفسه سینه می شوند عبارتند از: کوستوکندریت، کشیدگی عضلات و شکستگی دنده.

کوستوکندریت

کوستوکندریت به التهاب غضروفی که دنده را به استخوان سینه متصل می کند گفته شده و می تواند با حمله قلبی اشتباه گرفته شود.

کشیدگی های عضلانی

کشیدگی های عضلانی از دیگر مواردی است که می تواند باعث درد قفسه سینه شود. این مشکل به خصوص در افراد کم تحرک یا افرادی که بیش از حد به خود سخت می گیرند دیده می شود.

شکستگی دنده

شکستگی دنده با درد شدید قفسه سینه (به خصوص در حین تنفس یا سرفه) شناخته می شود. این مشکل بسیار جدی بوده و در صورت بروز باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.@

شکستگی دنده و درد شدید قفسه سینه

4-علل ریوی درد قفسه سینه

مشکلات ریوی نیز می توانند باعث بروز درد قفسه سینه شوند. در ادامه به برخی از علل ریوی رایج اشاره کرده ایم:

آمبولی ریه (PE)

آمبولی ریوی زمانی اتفاق می‌ افتد که یک لخته خون، جریان خون را از طریق شریان تغذیه کننده ریه ‌ها مسدود می ‌کند. این مشکل می تواند باعث مرگ شود. علائم آمبولی ریه شامل درد کوتاه و شدید قفسه سینه، تنگی نفس و تب می باشد.

ذات الریه یا پنومونی

التهاب یا عفونت بافت ریه سبب بیماری های پنوموکوکی مثل ذات الریه می شود. از علائم اصلی این بیماری می توان به درد قفسه سینه، تب، سرفه و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

پلوریت

پلوریت یا پلورزی به التهاب لایه نازک اطراف قفسه سینه و ریه ها گفته می شود که می تواند علائمی مثل درد شدید قفسه سینه را ایجاد کند. درد قفسه سینه ناشی از پلوریت معمولاً با نفس عمیق یا سرفه شدت می یابد.

ارتباط پلوریت با درد قفسه سینه

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس یک بیماری است که در آن هوا به طور غیر معمول در فضایی بین ریه و دیواره سینه جمع می ‌شود. این هوا باعث ایجاد فشار بر روی ریه و در نتیجه، کاهش توانایی آن برای تنفس می گردد. علائم پنوموتوراکس شامل درد شدید و تیز در سینه، احساس خفگی و تنگی نفس می ‌شود.

آسم

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که با التهاب و تنگی مسیر هوایی توصیف می گردد. سفتی قفسه سینه، خس خس سینه، تنگی نفس و -در برخی موارد- درد قفسه سینه از علائم این بیماری می باشند.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

COPD به گروهی از بیماری های ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم گفته می شود که منجر به ناراحتی قفسه سینه و مشکلات تنفسی می گردد.

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی به بالا بودن فشار خون در شریان های ریه گفته می شود. از علائم رایج این بیماری می توان به درد قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی اشاره کرد.

فشار خون ریوی

5-علل روانی درد قفسه سینه

در برخی موارد، درد شدیدی که در قفسه سینه خود احساس می کند ربطی به بیماری قلبی یا سایر بیماری ها ندارد؛ بلکه می تواند ناشی از استرس، پنیک اتک یا اضطراب شدید باشد. زمانی که مضطرب هستید، علائمی مثل تنگی نفس را تجربه می کنید.

سیستم بدن شما هورمون هایی تولید می کند که باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش ضربان قلب می شود. تمامی این موارد می تواند سفت شدن ماهیچه های قفسه سینه و درد شدید قفسه سینه را ایجاد کند. مطالعات نشان می دهند که 25% موارد درد قفسه سینه به دلیل پنیک اتک (حملات پانیک) اتفاق می افتد.

علائم درد قفسه سینه ناشی از اضطراب در افراد مختلف، متفاوت می باشد. برخی از افراد ممکن است دچار دردهای دیگری شده و برخی دیگر درد شدید قفسه سینه را تجربه می کنند. علائم دیگر حملات اضطرابی نیز شامل سفتی قفسه سینه و تنفس دشوار می شود.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

فهرست مطالب

پرسش از دکتر