آنژیوگرافی که آرتریوگرافی نیز نامیده می ‌شود، نوعی تصویربرداری پزشکی است که از اشعه ایکس برای مشاهده شریان های بدن استفاده می ‌کند. در عمل آنژیو قلب، یک پزشک متخصص (کاردیولوژیست) یک لوله کوچک یا همان کاتتر را وارد یکی از رگ ‌های شما کرده و ماده کنتراست (رنگ) را به داخل آن تزریق می ‌کند.

با استفاده از اشعه ایکس، پزشک می ‌تواند تصاویری دقیق از رگ‌ های شما بگیرد تا هرگونه مشکل احتمالی مثل تنگی، انسداد یا سایر مشکلات شریان ها را تشخیص دهد.

انجام آنژیوگرافی

عمل آنژیو قلب کجا انجام می شود و چقدر طول می‌ کشد؟

این آزمایش معمولاً در بخش آنژیوگرافی (کت لب) بیمارستان یا مراکز درمانی مختلف (مانند مراکز تخصصی قلب و عروق) انجام می ‌شود. این عمل به طور کلی حدود یک تا دو ساعت طول می ‌کشد. البته، گاهی ممکن است بیشتر نیز زمان ببرد؛ مخصوصاً اگر پزشک تصمیم بگیرد در همان جلسه، عمل دیگری مثل آنژیوپلاستی را هم انجام دهد.

آیا در آنژیوگرافی از بیهوشی استفاده می ‌شود؟

عمل آنژیو قلب در اتاقی شبیه اتاق عمل بیمارستان انجام می ‌شود. بیمار را به اتاق عمل می برند و از او می خواهند که روی تخت باریکی دراز بکشد. بیمار در طول عمل بیدار خواهد بود و قبل از شروع آن، پزشک ممکن است داروی آرام‌ بخش تجویز کند.

بیشتر اوقات، برای انجام آنژیوگرافی از بی‌ حسی موضعی استفاده می ‌شود؛ یعنی فقط قسمتی از پوست که قرار است سوزن وارد شود، بی‌ حس می‌شود. به همین دلیل، بیمار در طول عمل بیدار خواهد بود. اما گاهی اوقات، به خصوص برای کودکان، از بیهوشی عمومی استفاده می ‌شود؛ این یعنی کودک در طول عمل خواب بوده و هیچ دردی احساس نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آنژیوگرافی قلب از طریق پا

آیا در آنژیوگرافی از بیهوشی استفاده می ‌شود؟

مدت زمان استراحت پس از عمل آنژیو قلب

از بلند کردن اجسام سنگین با دستی که برای قرار دادن کاتتر استفاده شده خودداری کنید. توصیه می ‌شود به مدت 24 تا 48 ساعت استراحت کنید.

آیا آنژیوگرافی خطری دارد؟

اکثر افرادی که آنژیوگرافی انجام می‌ دهند، عارضه ‌ای ندارند اما احتمال کمی برای بروز عوارض جزئی یا جدی ‌تر وجود دارد. عوارض جزئی احتمالی شامل عفونت کردن محل برش، قرمزی، تورم و درد در ناحیه تحت درمان است که ممکن است نیاز به درمان با آنتی ‌بیوتیک داشته باشد.

زندگی پس از عمل آنژیو قلب چگونه است؟

اکثر افراد می ‌توانند چند هفته پس از آنژیوگرافی کرونری با استنت، به زندگی عادی خود بازگردند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

فهرست مطالب

پرسش از دکتر