شایع ترین عامل خطر مشکل قلبی عروقی فشار خون است. علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی سالم و اعمال تغییرات در سبک زندگی، مصرف گیاهان دارویی، به طور موثری به پایین آوردن فشار خون کمک می کنند.

اهمیت کاهش فشارخون

فشارخون بالا، خطر شایعی برای بیماری های قلبی عروقی است. اگر حداقل یکی از شرایط زیر را دارید, فشار خونتان بالا به حساب می آید:

  • فشارخون سیستولیک بالای ۱۳۰ میلی متر جیوه
  •  فشارخون دیاستولیک بالای ۸۰ میلی متر جیوه
اهمیت کاهش فشارخون

می توانید با مصرف داروهایی همانند مسدود کننده های کانال کلسیم یا مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین فشار خونتان را کاهش دهید.

در عین حال، جهت کاهش فشارخون و خطر بیماری های قلبی عروقی، مصرف  این داروها را با برخی تغییرات در رژیم غذایی و نیز سبک زندگی روزمره توام سازید. در حقیقت، برخی داروهای گیاهی و ادویه ها نیز به کاهش فشارخون کمک می کنند. بنابراین آن ها را به رژیم غذایی روزانه اضافه کنید. با این حال، بهتراست پیش از مصرف آن ها با پزشکتان مشورت کنید.

سبزیجاتی برای کاهش فشارخون

۱۰ نوع از پرطرفدارترین گیاهانی که برای کنترل و بهبود فشار خون به بیماران کمک می کنند در اینجا آمده است.

1-ریحان 

ریحان گیاهی بسیار موثر در کاهش فشارخون تلقی می شود. زیرا سرشار از ترکیبات مهم گیاهی است و معمولا در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریحان شیرین سرشار از اوژنول و یک آنتی اکسیدان گیاهی است که در حکم یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم است و برای سلامتی فواید بسیاری دارد، ازجمله کاهش فشارخون و کمک به شل کردن عروق خونی.

ریحان به کاهش فشارخون کمک می کند

۲-جعفری 

برای کمک به پایین آوردن فشارخون، می توانید جعفری را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. جعفری گیاهی است که در غذاهای اروپایی، خاورمیانه و ایالات متحده پرمصرف است و حاوی مواد مغذی بسیاری مخصوصا ترکیبات کاروتنوئید و ویتامین سی است که به کاهش فشارخون و کلسترول مضر LDL کمک می کنند.

3-دانه کرفس 

دانه های کرفس چاشنی چند منظوره اند و سرشار از منیزیم، کلسیم، آهن، منگنز و فیبر می باشند. این مواد مغذی نقشی مشابه مسدود کننده های کانال کلسیم را دارند و به طور موثری به کاهش فشارخون کمک می کنند.

4-گیاه چینی پنجه گربه 

چنانچه نمی دانید برای فشارخون چه چیزی بنوشید، عصاره ی پنجه گربه چینی انتخاب مناسبی است. برای درمان بیماری های گوناگون از جمله فشارخون، پنجه گربه چینی مدت طولانی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

 بیشتر بدانید: درمان گیاهی فشار خون بالا

گیاه چینی پنجه گربه

نام علمی این گیاه Uncaria rhynchophylla است و معمولا با اسامی بسیار دیگری مثل چوتوکو و گو تنگ شناخته می شود. پنجه گربه ی چینی حاوی رینکوفیلین و هیرسولین است.

این دو ترکیب به منزله ی یک مسدود کننده ی طبیعی کانال کلسیم هستند و برای تولید اکسید نیتریک عروق خونی بدن را فعال می کنند که به ترتیب به شل شدن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

5-سبزیجات تلخ 

باکوپای باریک برگ گیاهی است که عمدتا در مناطق باتلاقی آسیای جنوبی می روید. از قدیم الایام برای درمان بیماری های مختلف مانند اضطراب، فشارخون و مشکلات حافظه از طب آیورودا استفاده می شده است.

طبق برخی مطالعات خربزه دریایی تلخ با فعال کردن عروق خونی جهت آزاد کردن اکسید نیتریک، توانایی کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را دارد. بنابراین، مصرف منظم این گیاه به طور چشمگیری مشکلات حافظه، اضطراب و افسردگی را بهبود می بخشد.

6-سیر 

سیر یک ماده غذایی است که سرشار از ترکیبات مفید برای سلامت قلب است. به طور ویژه، سیر دارای ترکیبات سولفوری مانند آلیسین است که جریان خون را افزایش می دهد و رگ های خونی بدن را شل می کند.

سیر به کاهش فشارخون کمک می کند

به طور کلی، سیر به خاطر این فواید به کاهش فشارخون می تواند کمک کند. در بررسی اخیر استفاده مرتب از سیر فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب تا ۸.۳ و ۵.۵ میلیمتر جیوه کاهش داده است. همچنین وقتی ۱۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم عصاره سیر استفاده می کنید، معادل با مصرف اتنولول فشار خونتان را پایین می آورد.

منبع: pubmed

7-آویشن 

آویشن گیاهی موثر در کاهش فشارخون است. معمولا بسیاری از ترکیبات سالم رزمارینیک اسید تولید می کنند. این ترکیب به خاطر تواناییش در انسداد مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین ( ACE)در کاهش ورم و قند خون، افزایش جریان خون و کاهش فشارخون موثر است.

ACE مولکولی است که رگ های خونی را باریک می کند و فشارخون را بالا می برد. بنابراین، انسداد این مولکول به کاهش فشارخون کمک می کند. همچنین برای کاهش عواملی که منجر به بیماری قلبی می شوند از قبیل کلسترول مضر LDL, کلسترول تام و تری گلیسرید، می توانید عصاره آویشن را مصرف کنید.

8-دارچین

دارچین ادویه ی معطری است که از پوست درونی درخت کافور حاصل شده است. قرن ها مردم در طب سنتی برای درمان بیماری های قلبی عروقی و فشارخون از دارچین استفاده می کردند.

مصرف دارچین انتخاب هوشمندانه ای تلقی می شود که برای کاهش فشارخون سیستولیک تا ۶.۲ و فشارخون دیاستولیک تا ۳.۹ میلی متر جیوه به شما کمک می کند. درصورت استفاده از دارچین ۱۲ هفته متوالی اثرش بیشتر خواهد بود.

دارچین، گیاهی که فشارخون را پایین می آورد

9-زنجبیل 

زنجبیل ادویه ای چند منظوره است و معمولا برای بهبود تعدادی از بیماری های قلبی مثل سطح کلسترول، گردش خون و فشارخون از آن استفاده می گردد. زنجبیل در حکم یک مهارکننده ی طبیعی ACE  و مسدود کننده ی کانال کلسیم است.

پس می تواند فشارخون را کاهش دهد. بنابراین، اگر روزانه ۲الی ۴ گرم زنجبیل مصرف می کنید، می توانید خطر فشارخون بالا را به حداقل برسانید. مورد استثنایی این است که زنجبیل به آسانی با دیگر محصولات غذایی در رژیم روزانه قابل ترکیب است.

10-هل

هل ادویه ای خوش طعم، نسبتا شیرین و تند و تیز است که آنتی اکسیدان های مختلفی را تامین می کند. مواد اصلی هل اثر ادرار آور دارند و کانال طبیعی کلسیم را مسدود می سازند. بنابراین، ماده غذایی مفیدی در کنترل فشارخون تلقی می شود.

به طور مختصر، علاوه برداشتن رژیم غذایی مناسب، از داروهای درمانی زیاد استفاده کنید و سبک زندگی سالم و علمی داشته باشید. بیماران مبتلا به فشارخون برای بررسی میزان بیماری و همچنین پیشگیری از عوارض آن به انجام آزمایشات منظم نیاز دارند.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

1.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

پرسش از دکتر