واریس مویرگی (Varicose veins) یا عنکبوتی، یکی از انواع واریس است که بر اثر آن، رگ‌های کوچک یا سیاهرگ‌های زیرپوست در نواحی از بدن مانند ساق پا، ران‌ها، باسن یا صورت مانند شاخه‌های درخت یا تارهای عنکبوت به نظر می‌رسند. این عارضه که در خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان ایجاد می‌شود، در موارد پیشرفته می‌تواند باعث بروز درد، تورم و التهاب شدید در اندام‌ها شود و کارایی روزانه افراد را مختل نماید.

چرا افراد دچار واریس مویرگی می‌شوند؟

رگ‌های وریدی، خون را به سمت قلب می برند. این وریدها دارای دریچه هایی یک طرفه برای جلوگیری از برگشت خود به داخل ورید هستند. در واریس مویرگی، دیواره‌ها یا دریچه های سیاهرگ ها آسیب می بینند و مقداری خون در جهت اشتباه به داخل رگ بر می گردد یا رفلاکس می کند. 

در این عارضه که شیوع بالایی نیز دارد، رگ‌ها ممکن است بر اثر بازگشت زیاد خون به داخلشان، متورم شده و باعث ایجاد درد یا سوزش در ناحیه مبتلاء به واریس مویرگی شود.

علل ابتلاء به واریس مویرگی چیست؟

دلایل بسیاری برای ابتلاء به واریس مویرگی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1_ سن

دیواره‌های وریدی و دریچه‌های آن با افزایش سن افراد، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و سخت می‌شوند.

2_ جنسیت

هورمون‌های زنانه یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری موجب می‌گردد که دیواره رگ‌ها گشاد شود و خون به داخل رگ¬ها رفلاکس کند.

3_ سابقه خانوادگی

ابتلاء به واریس مویرگی می¬تواند ارثی باشد و به دلیل وجود آن در سابقه خانوادگی فرد رخ دهد.

4_ سبک زندگی

ایستادن یا نشستن طولانی مدت، روند منظم گردش خون را کاهش می‌دهد. هم‌چنین، پوشیدن لباس‌های تنگ و محدود کننده‌ای مانند کمربند، شلوار یا جوراب تنگ می‌تواند جریان خون در بدن فرد را کاهش دهد و زمینه‌ساز ابتلاء به واریس مویرگی شود.

5- مصرف دخانیات

استفاده از دخانیات، باعث کاهش گردش خون فرد و افزایش خطر ابتلاء به واریس عنکبوتی می گردد.

6_ وزن

اضافه وزن به رگ های خونی فشار وارد می‌کند و موجب آسیب‌ دیدن رگ‌ها در افراد می‌شود.

تصاویر واریس مویرگی

علائم واریس مویرگی

واریس مویرگی دارای علائم خاصی است که برخی از آنها عبارت‌اند از:

واریس مویرگی چگونه درمان می شود؟

اسکلروتراپی واریس و لیزر درمانی دو روش متداول برای درمان، ترمیم و کنترل واریس مویرگی هستند. با توجه به مشخصات هر فرد و شرایط واریس، پزشک معالج تصمیم خود را برای استفاده از یک روش خاص تعیین خواهد کرد. در ادامه، این دو روش به طور کامل تشریح خواهند شد.

1_ اسکلروتراپی واریس

اسکلروتراپی یک روش درمانی است که برای درمان واریس‌های مویرگی استفاده می‌شود. در این روش، یک ماده شیمیایی به نام سولوتیون اسکلروزانت با استفاده از سوزن به داخل واریس‌های مویرگی تزریق می‌شود. این ماده باعث تحریک دیواره عروق و تشکیل یک التهاب محلی می‌شود که منجر به بستن و تخریب عروق مویرگی می‌گردد. 

پس از تزریق، پزشک محل تزریق را افزایش می‌دهد تا ماده اسکلروزانت به خوبی در داخل عروق توزیع شود. در مرحله بعد، ناحیه تزریق بانداژ می‌شود. اسکلروتراپی عمدتاً برای واریس‌های مویرگی سطحی استفاده می‌شود و معمولاً به عنوان اولین روش درمان برای این نوع واریس‌ها در نظر گرفته می‌شود. هزینه اسکلروتراپی واریس پا معمولا بسته به ناحیه تحت درمان متفاوت است.

2_ لیزر درمانی

یکی از روش‌های درمان واریس‌های مویرگی، لیزر درمانی است که در آن از لیزرهای پالسی فشرده (IPL) و لیزرهای رنگی پالسی (PDL) استفاده می‌شود. در این روش، دستگاه لیزر برای تحریک و تخریب رگ‌های واریس مویرگی، اشعه‌هایی با توان کم و طول موج خاص را به نواحی مبتلا به واریس می‌تاباند. 

درمان واریس با لیزر معمولاً برای واریس‌های مویرگی کوچک و سطحی مناسب است و با توجه به شدت علائم بیمار، ممکن است به چند جلسه درمان نیاز باشد. این روش شامل مراحل زیر است:

روش لیزر درمانی ممکن است در بهبود وضعیت ظاهری واریس‌های مویرگی مؤثر باشد، اما نتایج آن به نوع واریس، اندازه و مکان آن بستگی دارد.

به طور کلی، هر دو روش اسکلروتراپی و لیزر درمانی، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها، با پزشک خود مشورت کنید. اگر به دنبال پزشکی ماهر برای درمان واریس هستید، دکتر نادر افشاری متخصص واریس در غرب تهران، بهترین متخصص در این زمینه هستند.

آیا واریس مویرگی یا عنکبوتی با جوراب واریس درمان می شود؟

جوراب‌های واریس که با عنوان جوراب‌های فشاری نیز شناخته می‌شوند یک روش برای درمان واریس مویرگی به حساب نمی‌آیند.  جوراب‌های واریس بیشتر برای کنترل و پیشگیری از واریس‌های سطحی و بهبود علائم ناشی از این واریس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

این جوراب‌ها با ایجاد فشار متناسب بر روی پاها، به بهبود جریان خون و کاهش تورم و علائم نامطلوب واریس‌های مویرگی سطحی کمک می‌کنند. اما برای واریس های مویرگی که در نواحی داخل دستگاه گوارش و در رگ‌های عمیق وجود دارند، این نوع جوراب‌ها معمولاً تأثیر زیادی نخواهند داشت.

واریس مویرگی یک شرایط پیچیده است که نیاز به مداخله‌های پزشکی دارد و روش‌های درمان آن، عموماً شامل استفاده از داروهای تنگ‌کننده عروق، روش‌های پیوند رگی، بند کردن رگ‌ها با تکنیک‌های تصویربرداری مانند اسکلروزیس و گاهی نیاز به جراحی برای ترمیم و مهار واریس‌ها است. 

بنابراین، در صورت خونریزی ناشی از واریس مویرگی، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود و از استفاده خودسرانه از جوراب‌های واریس به منظور درمان واریس عنکبوتی خودداری کنید.

در این مقاله، با واریس مویرگی و عنکبوتی و علل ابتلاء به آن آشنا شدید. انجام تمرینات ورزشی مستمر، جلوگیری از افزایش وزن و سبک زندگی سالم به ویژه در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری را در شما و اطرافیانتان کاهش دهد.

اگر به دنبال پزشکی ماهر برای درمان واریس هستید، دکتر نادر افشاری متخصص واریس در غرب تهران، بهترین متخصص در این زمینه هستند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

فهرست مطالب

پرسش از دکتر