یکی از بیماری‌های نسبتا شایع مربوط به عروق سیاهرگی، واریس است. در این بیماری شخص با تورم و بزرگ شدن رگ‌های سطحی به دلایل مختلف مواجه می‌شود. بیماری واریس بیشتر پا‌ها را درگیر می‌کند و ورم و درد و سیاه شدن رگ‌های سطحی در این قسمت بدن بیشتر نمایان می‌شود. در ادامه به یک عوارض شایع بیماری واریس یعنی ورم پا بیشتر خواهیم پرداخت پس تا ادامه این مقاله ما را همراهی بکنید تا با ارتباط واریس و ورم پا آشنا بشویم.

دلایل ژنتیکی، وزن بالا، مشکلات هورمونی، بارداری، سبک زندگی نامناسب همگی می‌توانند علت بروز بیماری واریس باشند.

واریس چگونه باعث ورم پا می شود؟

در اثر بیماری واریس گردش خون در‌ پاها مختل و به نوعی ضعیف‌تر می‌شود. این موضوع باعث شده خون در بافت‌ها و عضلات پا جمع شده و موجب فشار به بافت‌ها گردد. از طرفی با افزایش تجمع خون در بافت‌ پا‌ها، سیستم لنفاوی برای تولید مایع بیشتری به نام لنف، تحریک می‌شود که تولید این مایع در رگ‌های واریسی و عدم پخش آن در سراسر بدن، فشار را روی رگ‌ها مضاعف‌تر کرده و تورم پا‌ها را ایجاد می‌کند.

همان طور که اشاره کرده‌ایم، ورم پا یکی از عوارض بیماری‌های عروقی مثل واریس است. برخی از بیماران واریسی در اثر این بیماری دچار ورم پا می‌شوند که این تورم از قوزک و انگشتان پاها شروع شده و تا ساق و حتی ران‌ها ادامه پیدا می‌کند. بیشتر افرادی که دچار ورم پا در اثر واریس می‌شوند علاوه بر اینکه تورم را در پا‌های خود احساس می‌کنند، می‌توانند علامت‌های دیگری مثل احساس گرما، سفتی، بی‌حسی، سنگینی پا‌ها را هم داشته باشند.

واریس و ورم پا

تغییرات سبک زندگی برای درمان ورم پاها

تغییر سبک زندگی تاثیر بسزایی در بهبود بیماری واریس و درنتیجه ورم پا ناشی از آن خواهد داشت. از جمله مواردی که باید در اصلاح سبک زندگی جهت درمان واریس و ورم پا رعایت کنید، عبارتند از:

روش های درمان ورم پا در اثر واریس

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان ورم پا در اثر واریس وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها که اثر بهبود بخشی مضاعفی دارند، اسکلروتراپی واریس و لیزر درون وریدی است.

1_ اسکلروتراپی واریس 

اولین و موثر‌ترین روش درمانی برای ورم پا ناشی از واریس، اسکلروتراپی است. در این روش پزشک با تزرق مستقیم محلول شیمیایی به نام اسکلروزان به رگ‌های واریسی (رگ‌های عنکبوتی و رشته‌ای) موجب از بین رفتن این رگ‌های معیوب می‌شود و در نتیجه خون از رگ‌های سالم دیگر برای جریان یافتن، استفاده می‌کند. رگ تخریب شده هم در مدت کوتاهی توسط بدن جذب می‌شود. این روش برای واریس و تورم پا عود‌کننده موثر‌ترین روش درمانی است. هزینه اسکلروتراپی واریس بسته به مقدار ناحیه درمان متفاوت است.

2_ لیزر واریس پا 

یک روش دیگر در درمان ورم پا، درمان واریس با لیزر است. این شیوه، در صورتی استفاده می‌‌شود که رگ‌های عمیق‌ تر دچار واریس شده‌ اند. بعد از تعیین دقیق موقعیت رگ‌های واریسی در پا به روش سونوگرافی، با به کار گرفتن یک کاتتر که سر آن دارای انرژی لیزری است آن را داخل رگ‌های واریسی وارد می‌کنند.

سپس اشعه رادیو فرکانسی RF بر روی رگ‌های معیوب اعمال کرده که انرژی آن باعث جمع‌ و مسدود شدن رگ‌ها می‌‌شود و خون، رگ‌های سالم دیگری را برای جریان یافتن انتخاب می‌کند.

اگر به دنبال پزشکی ماهر برای درمان واریس هستید، دکتر نادر افشاری متخصص واریس در غرب تهران، بهترین متخصص در این زمینه هستند.

عوارض ورم پاها در اثر واریس

اگر بر اثر بیماری واریس دچار ورم پاها شوید ممکن است همراه تورم پاها عوارض دیگری را هم تجربه کنید که از جمله موارد زیر است:

از دیگر عوارض نادر و در عین حال پرخطر ورم پا‌ها در اثر واریس عبارتند از:

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در اکباتان 

فهرست مطالب

پرسش از دکتر