تحقیقات نشان داده اند که جوراب های فشرده سازی، درد و تورم پاها را کاهش می دهند. این جوراب ها با اعمال فشار ملایم به پاها، از تجمع مایعات اضافی در پاها جلوگیری کرده و منجر به بهبود التهاب و متعاقباً بهبود جریان خون از سیاهرگ ها به قلب می گردد. 

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

پوشیدن اکثر جوراب های فشرده سازی برای چند ساعت در روز بی خطر می باشد. اما پاسخ قطعی

 به این سوال که جوراب واریس را چند ساعت در روز بپوشیم بسته به میزان عود واریس شما و نظر پزشک دارد. اما در برخی موارد، شما می توانید جوراب های فشرده سازی تجویز شده را در طول روز و حتی در تمام شب بپوشید و تنها موقع حمام آنها را در بیاورید.

در برخی موارد جوراب واریس تنها برای کنترل و جلوگیری از عود واریس شما تجویز می شود. در صورت لزوم پزشک ممکن است درمان واریس با لیزر و یا اسکلروتراپی واریس را به شما پیشنهاد کند. 

در صوت زیر دکتر افشاری متخصص قلب و عروق در رابطه با اینکه جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم و نکات پیرامون آن بیان کرده اند:

شما می توانید جوراب های فشرده سازی را از اغلب داروخانه ها، تجهیزات پزشکی، فروشگاه های بزرگ یا به صورت آنلاین خریداری کنید. با توجه به نوع جورابی که برای شما مناسب است، ممکن است برای دریافت بهترین نتایج به نسخه پزشک و یا پوشیدن حرفه ای جوراب نیاز داشته باشید.

انواع جوراب واریس

سه نوع اصلی جوراب های واریس یا جوراب های فشرده سازی شامل موارد زیر می شود:

1_ جوراب های فشرده سازی درجه بندی شده

این نوع جوراب ها، فشار شدیدی به مچ پا اعمال کرده و به تدریج میزان فشار در ساق پا و زانو کاهش می یابد. پزشک معمولاً در موارد ابتلا به ادم محیطی یا افت فشار خون ارتواستاتیک، این نوع جوراب ها را تجویز می کند. در واقع، جوراب های فشرده سازی درجه بندی معمولاً به تجویز پزشک و پوشیدن صحیح نیاز دارند.

2_ جوراب های ضد آمبولی

این نوع جوراب های فشرده سازی نیز مدرج بوده و میزان فشار آنها از مچ پا به سمت بالا کاهش می یابد، اما معمولاً برای افرادی که تحرک ندارند تجویز می گردد. جوراب های ضد آمبولی احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را به شدت کاهش داده و معمولاً به تجویز پزشک و پوشیدن صحیح و حرفه ای نیاز دارند.

3_ جوراب های بافتنی غیر پزشکی

این نوع جوراب های بدون نسخه را می توان از اکثر داروخانه ها خریداری کرد. جوراب های بافتنی ساق بلند، فشار یکسانی به سراسر پاها وارد کرده و درد و خستگی پا را کاهش می دهد.

چه کسانی می توانند از جوراب های واریس استفاده کنند؟

جوراب های فشرده سازی در بسیاری از موارد کاربرد دارند. پزشک ممکن است به منظور موارد زیر، جوراب های واریس را تجویز کند:

جوراب های فشرده سازی برای وضعیت های دیگر نیز می توانند مفید باشند:

نکاتی برای پوشیدن جوراب های فشرده سازی

در صورتی که حین استفاده علائم خاصی را تجبه کردید حتما با پزشک خود تماس حاصل نمایید:

1_ نحوه پوشیدن جوراب های فشرده سازی

جوراب های فشرده سازی خود را درست مانند جوراب های معمولی بپوشید. ابتدا پاها را درون آن قرار دهید و سپس آن را روی ساق پای خود بالا بکشید. در صورتی که جوراب ها به سختی بالا می روند، سعی کنید از مقدار کمی پودر بچه روی پاهای خود استفاده کنید. جوراب های واریس خود را تا انتها بالا بکشید تا فشار به خوبی در پاهای شما پخش شود. حواستان باشد که جوراب جمع نشود. جوراب های فشرده سازی باید محکم و صاف روی پوست شما بنشینند.

2_ مراقبت از جوراب های فشرده سازی

شما می توانید صبح ها بعد از بیدار شدن جوراب های واریس خود را پوشیده و شب ها قبل خواب دربیاورید (مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد). عادت کردن به پوشیدن جوراب های واریس ممکن است چند روز زمان ببرد؛ اما در صورتی که درست پوشیده شوند، معمولاً اذیتتان نمی کند. شما باید حداقل دو جفت جوراب فشرده سازی بخرید تا به نوبت آنها را بشویید و استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که نگران جریان خون در پاهایتان هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. پزشک با ارزیابی جریان خون در پاها می تواند توصیه های لازم را ارائه دهد.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب، عروق و واریس در اکباتان 

4/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (1 امتیاز)
پرسش از دکتر