آنژیوگرافی قلب از طریق پا، یک روش مهم برای تشخیص بیماری عروق کرونر قلب (Coronary artery disease) است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این بیماری علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و تقریباً 16٪ از کل مرگ و میرها را در هر سال شامل می‌شود. این آمار قابل توجه، نشان می‌دهد که تشخیص مشکلات کرونری قلب با استفاده از آنژیوگرافی قلب، اهمیت بسیار زیادی در سلامت و طول عمر افراد جامعه دارد.

فیلم آنژیوگرافی قلب از پا

آنژیوگرافی قلب از کشاله ران

آنژیوگرافی قلب از طریق کشاله ران، یک روش تشخیصی با تهاجم نسبتا کم است که امکان دیدن عروق خونی داخل و اطراف قلب را فراهم می‌کند. در این روش که در بیمارستان قلب انجام می‌شود، یک کاتتر از طریق رگ‌های خونی در ناحیه کشاله ران به داخل بدن وارد شده و به سمت قلب هدایت می‌شود. 

هنگامی که کاتتر به قلب رسید، رنگ کنتراست از طریق کشاله ران تزریق می‌شود. این رنگ وارد عروق شده و امکان تصویربرداری با اشعه ایکس از شریان‌های کرونر را فراهم می‌کند. تصاویری که به این شکل گرفته می‌شوند، هرگونه انسداد یا ناهنجاری را در عروقی که به قلب خون‌رسانی می‌کنند (عروق کرونری) نشان می‌دهد.

آنژیوگرافی قلب چه زمانی انجام می‌شود؟

آنژیوگرافی قلب از طریق پا در موارد زیر انجام می‌شود.

آیا آنژیوگرافی قلب از طریق پا خطرناک است؟

مثل هر روش درمانی دیگری، آنژیوگرافی از طریق ران هم خطرات خاص خود را دارد. اما این عوارض و خطرات نادر بوده:

آنژیوگرافی قلب از کشاله ران پا چند روز بستری دارد؟

آنژیوگرافی قلب از پا معمولاً نیاز به بستری کوتاه‌مدت در بیمارستان دارد. در بیشتر موارد، این روش به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، به این معنی که بیماران می‌توانند در همان روز پس از چند ساعت تحت نظر بودن، به خانه بروند. 

اما اگر این کار به صورت بستری انجام شود، ماندن در بیمارستان معمولاً به یک شب محدود می‌شود. مدت زمان دقیق بستری، بسته به شرایط بیمار، عوارض و نیاز به مداخلات اضافی مانند آنژیوپلاستی یا قراردادن استنت در طول عمل است. درصورتیکه بیمار دچار عارضه شود، ممکن است مدت بستری او در بیمارستان افزایش یابد.

آنژیوگرافی قلب از پا درد دارد؟

در طی آنژیوگرافی، معمولاً به بیماران در محلی که کاتتر وارد می‌شود، بی‌حسی موضعی داده می‌شود تا ناراحتی به حداقل برسد. برخی از بیماران ممکن است در حین قراردادن کاتتر و تزریق رنگ کنتراست، احساس فشار یا ناراحتی خفیف کنند، اما معمولا درد ندارند. 

با این حال، افراد ممکن است بعد از عمل کمی ناراحتی یا درد در محل قراردادن کاتتر احساس کنند که معمولاً خفیف است و در عرض چند روز برطرف می‌شود. به طور کلی، هرگونه ناراحتی که در طول آنژیوگرافی قلب از طریق پا تجربه می‌شود، قابل کنترل و موقت است.

مراحل آنژیو از پا

آنژیوگرافی قلب از طریق پا دارای مراحل زیر است:

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

4/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (1 امتیاز)
پرسش از دکتر