ابتلا به واریس ممکن است شما را از ورزش دور کند! به خصوص اگر در حین ورزش درد داشته باشید. با این وجود باید بدانید که اجتناب از ورزش به طور کلی یک اشتباه بزرگ است! حقیقت این است که ورزش برای درمان واریس پا می توانند مفید بوده و بدون افزایش درد، سلامت رگ ها را بهبود بخشیده و از پیشرفت واریس جلوگیری کند.

با وجود اینکه ورزش می تواند به ارتقاء سلامت رگ های واریسی کمک کند، اما هیچوقت باعث بهبود کامل آن نمی شود. برای از بین بردن رگ های واریسی همیشه به مداخلات پزشکی نیاز می باشد. اما این امر بدان معنا نیست که ورزش کردن برای افراد مبتلا به واریس بی فایده است!

کم تحرکی و واریس

عوامل خطر متعددی برای ایجاد واریس وجود دارد که از میان آنها می توان به سابقه خانوادگی بیماری وریدی، بالا بودن سن، بارداری و جنسیت (زن) اشاره کرد. در مورد این عوامل خطر کار زیادی از دستتان بر نمی آید. اما عوامل خطری مثل اضافه وزن و کم تحرکی همیشه چاره دارند.

سبک زندگی کم تحرک برای سلامت رگ ها مفید نیست، بنابراین ورزش بسیار مهم است. در صورتی که مبتلا به واریس هستید، ورزش ممکن است واریس شما را درمان نکند، اما برای وضعیت کلی شما مفید می باشد.

برخی از افراد به دلیل اینکه رگ ها در حین ورزش یا بعد از ورزش ورم می کنند، می گویند که «ورزش برای واریس بد است». اما این امر به دلیل فیلتراسیون اتفاق می افتد که کاملاً ریشه ی علمی و منطقی دارد. در صورتی که درد شما افزایش یافت، باید هنگام انتخاب تمرینات و ورزش، هوشمندانه عمل کنید.

ورزش های مضر برای واریس

چگونه ورزش می تواند به واریس کمک کند؟

ورزش منجر به انقباض عضلات پا می شود. فشرده شدن پاها جریان خون را تقویت کرده و ماهیچه ها را ترغیب به پمپاژ بهتر خون به سمت قلب می کند. این امر می تواند علائم ناشی از واریس را بهبود بخشیده و فرآیند پیشرفت رگ های واریسی را کند کند.

بهترین ورزش برای درمان واریس پا

ورزش نمی تواند رگ های واریسی را از بین ببرد، اما آن را کنترل و درد آن را بهبود می بخشد…

ورزش می تواند علائم ناشی از واریس مثل درد، ناراحتی و خستگی را بهبود بخشیده و روند پیشرفت بیماری شما را کند، کند. اما باید به یاد داشته باشید: ورزش، واریس را درمان نمی کند و یا آن را کاهش نمی دهد. تنها راه بهبودی واریس انجام مداخلات پزشکی مانند اسکلروتراپی واریس و یا درمان واریس با لیزر می باشد.

ورزش های سبک بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به واریس هستند. این ورزش ها بدون اعمال فشار زیاد به رگ ها، ماهیچه ها را تقویت کرده و به سلامت کلی بدن کمک می کنند. از جمله این ورزش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیاده روی یک روش عالی برای بهبود سلامت رگ های آسیب دیده است. پیاده روی ورزشی آسان و رایگان است و می توانید در هر زمان و هر مکانی (بدون تجهیزات خاص) آن را انجام دهید.

تمرینات خانگی برای درمان واریس 

همچنین، شما می توانید تمرینات روزانه ی زیر را به برنامه ی خود اضافه کنید. این تمرینات آسان به کاهش خستگی و درد ناشی از واریس کمک می کنند.

1_ بالا کشیدن ساق پا

این تمرین فوق العاده را می توانید به راحتی به زندگی روزمره خود اضافه کنید. حتی می توانید در هنگام مسواک زدن این حرکت را انجام دهید.

تنها کاری که باید بکنید این است که صاف بأیستید، به دوقلوهای پاهای خود فشار بیاورید، پاشنه هایتان را بلند کنید و روی پنجه های پا بأیستید. سپس آرام آرام پاشنه های خود را پایین بیاورید و تمرین را تکرار کنید.

2_ فیت راکینگ

صاف بأیستید و طوری حرکت کنید که انگار یک غلتک زیر قوس کف پای شما وجود دارد. خودتان را به جلو و عقب تکان دهید تا ساق پاهایتان کشیده و تقویت شود.

3_ لانژ

این حرکت چندین ماهیچه مچ و ساق پا را درگیر می کند. بأیستید و پاهای خود را به صورت قیچی از هم باز کنید. به سمت جلو حرکت کنید و یک زانوی خود را خم کنید. چند ثانیه در این پوزیشن بمانید. در حین این حرکت مطمئن شوید که زانوی شما هم راستا با مچ پای شما قرار گرفته است. حرکت را برای پای بعدی تکرار کنید.

4_ بلند کردن پاها

برای تسکین درد یا ورم پاها، به پشت دراز بکشید و پاهای خود را به سمت سقف بلند کنید. پاها را برای چند ثانیه بالا نگه دارید و دوباره پایین بیاورید. تمرین را چندین بار برای هر پا تکرار کنید. این تمرین از تجمع خون در پاها جلوگیری کرده و باعث بهبود جریان خون به سراسر بدن شما می گردد.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق 

4/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (1 امتیاز)
پرسش از دکتر