نارسایی احتقانی قلب یک بیماری جدی است که در آن قلب آنطور که باید خون را به طور کارامد پمپاژ نمی ‌کند. برخلاف نام آن، نارسایی قلبی به این معنا نیست که قلب به طور واقعی از کار افتاده یا در شرف توقف است؛ بلکه به این معناست که عضله قلب در گذر زمان توانایی انقباض کمتری پیدا کرده یا مشکلی مکانیکی دارد که توانایی پر شدن آن با خون را محدود می ‌کند. 

به عبارت دیگر، قادر به برآورده کردن تقاضای بدن نیست و خون با سرعتی بیشتر از آنچه که بتواند پمپاژ شود، به قلب برمی‌ گردد؛ به عبارتی، احتقان می ‌شود یا تحت فشار قرار می‌ گیرد. این مشکل پمپاژ به این معنی است که خون غنی از اکسیژن کافی نمی تواند به سایر اندام های بدن برسد.

بدن سعی می کند به روش های مختلف جبران کند؛ قلب سریع ‌تر می‌تپد تا پس از انقباض، زمان کمتری برای پر کردن مجدد آن صرف شود اما در بلندمدت، خون کمتری در گردش بوده و این تلاش اضافی می ‌تواند باعث تپش قلب شود. قلب نیز کمی بزرگ می شود تا جایی برای خون باز شود. 

ریه ها پر از مایع شده و باعث تنگی نفس می شوند. کلیه ها هنگامی که خون کافی دریافت نمی کنند، شروع به حفظ آب و سدیم می کنند که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. با وجود درمان یا عدم آن، نارسایی قلبی اغلب و به طور معمول پیشرونده است، به این معنی که به تدریج بدتر می شود.

علائم نارسایی احتقانی قلبی

درمان نارسایی احتقانی قلب

هیچ درمانی برای نارسایی قلبی وجود ندارد و هدف از درمان کاهش علائم و آسیب بیشتر است. برنامه دقیق به مرحله و نوع نارسایی قلبی، شرایط زمینه ای و شخص بیمار بستگی دارد. از جمله اجزای یک برنامه درمانی عبارتند از:

1_ تغییر در سبک زندگی

این تغییرات همان هایی هستند که برای پیشگیری از نارسایی قلبی باید ایجاد شوند. علاوه بر این، ممکن است به شما توصیه شود که از نمک (به دلیل احتباس مایعات) و کافئین (به دلیل بی نظمی ضربان قلب) اجتناب کنید. پزشک شما توصیه می کند که چه مقدار مایعات و چه نوع نوشیدنی بنوشید، چرا که گاهی اوقات مصرف مایعات باید محدود باشد.

2_ درمان دارویی

انواع داروهایی که معمولاً تجویز می شوند عبارتند از:

3_ عمل های جراحی

در موارد شدیدتر، جراحی برای باز کردن یا دور زدن شریان های مسدود شده یا تعویض دریچه های قلب لازم است. برخی از مبتلایان نارسایی احتقانی قلب به نوعی دستگاه ضربان ساز به نام «درمان همگام سازی دو بطنی» نیاز دارند که به هر دو طرف قلب کمک می ‌کند تا به طور هماهنگ کار کنند.

همچنین ممکن است نیازمند یک دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت باشند که به قلب شوک وارد می‌ کند و یک ریتم سریع بالقوه کشنده را به یک ریتم طبیعی تبدیل می ‌کند. در واقع، پیوند قلب آخرین راه حل محسوب می شود و میزان موفقیت آن پس از یک سال حدود ۸۸ درصد و پس از پنج سال ۷۵ درصد است.

زندگی با نارسایی احتقانی قلبی

علاوه بر ایجاد تغییر در زندگی خود، می توانید اقدامات زیر را برای بهبود سلامتی قلب آسیب دیده انجام دهید:

راه های پیشگیری از ابتلا

بهترین راه برای جلوگیری از نارسایی احتقانی قلب این است که از شرایطی که به ابتلای آن کمک می کند، اجتناب کنید یا در صورت بروز این بیماری، آن را به دقت مدیریت نمایید.

تشخیص نارسایی احتقانی قلب 

هیچ تستی برای تشخیص نارسایی قلبی وجود ندارد. پزشک؛ سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، معاینه فیزیکی و نتایج آزمایش های مختلف شما را بررسی خواهد کرد. این آزمایش ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق 

2.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (2 امتیاز)
پرسش از دکتر