قرص خوراکی لیپوفیکس دارویی است که از آتورواستاتین تشکیل شده و برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید (چربی) خون استفاده می شود. این دارو از تولید چربی های ناسالم در بدن شما جلوگیری می کند و به این ترتیب، خطر بروز مشکلات قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی و عروقی (وضعیتی که باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز می شود) را کاهش می دهد. 

عوارض جانبی قرص لیپوفیکس

قرص لیپوفیکس ممکن است عوارضی مانند حالت تهوع، ضعف، درد عضلانی، معده درد و… داشته باشد. اما این عوارض خفیف بوده و ممکن است خود به خود برطرف شوند. درصورت باقی ماندن این عوارض به مدت طولانی و یا بدتر شدن آن، باید به پزشک مراجعه کنید. قرص لیپوفیکس را می توانید به همراه غذا و یا بدون غذا مصرف کنید. 

اگر به قرص لیپوفیکس حساسیت دارید، استفاده از آن توصیه نمی شود. در صورتی که مشکلات کبدی دارید، از مصرف این دارو خودداری نمایید. افراد مبتلا به دیابت، کم کاری تیروئید و یا مشکلات کلیوی نیز باید این دارو را با احتیاط مصرف کنند. چنانچه در زمان مصرف قرص لیپوفیکس، داروی دیگری نیز مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

زیرا ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد و عوارض نامطلوبی را ایجاد کند. استفاده از قرص لیپوفیکس برای کودکان زیر 10 سال توصیه نمی شود. زیرا اطلاعات کافی از بی خطر بودن و اثربخشی آن در دسترس نیست. در صورتی که در دوران بارداری و یا اقدام به بارداری و یا شیردهی هستید، قبل از مصرف قرص لیپوفیکس با پزشک خود مشورت کنید.

قرص لیپوفیکس ۲۰ برای چیست؟

این دارو از لحاظ کاربردی تفاوتی با لیپوفیکس و یا قرص آتورواستاتین، نداشته و فقط میزان آن متفاوت است. بسته به تشخیص پزشک و میزان بیماری و نیاز به درمان شما دوز دارو تطبیق داده می شود. از مصرف دارو با دوز تجویزی بالاتر بشدت خودداری کنید. 

موارد استفاده از قرص لیپوفیکس

موارد مصرف این دارو بسته به تشخیص پزشک متفاوت است، اما موارد زیر جز رایج ترین ها محسوب می شوند:

1_ هایپرکلسترولمی اولیه (سطح بالای کلسترول در خون)

هایپرکلسترولمی به دلیل افزایش سطح کلسترول در خون (بیش از 200- 240 mg/dl) رخ می دهد. اگر سطح کلسترول خون بالای 250 mg/dl باشد، به آن کلسترولمی اولیه می گویند. قرص لیپوفیکس برای کاهش سطوح بالا و غیرطبیعی کلسترول در خون استفاده می شود و در نتیجه خطر بروز حملات قلبی را کاهش می دهد.

2_ هایپرلیپیدمی

سطح بالای کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید (نوعی چربی خون) با عنوان هایپرلیپیدمی شناخته می شود. به دلیل تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر در رگ های خونی، هایپرلیپیدمی می تواند خطر بروز مشکلات قلبی را افزایش دهد. قرص لیپوفیکس با کاهش کلسترول و چربی خون بالا، در درمان هایپرلیپیدمی کاربرد دارد.

3_ پیشگیری از بروز حمله قلبی و سکته مغزی

سطوح بالای کلسترول و چربی خون در عروق می تواند باعث انسداد جریان خون و در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی شود. قرص لیپوفیکس برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی (آسیب به مغز به دلیل خونرسانی ناکافی) استفاده می شود.

سوالات متداول پیرامون لیپوفیکس یا آتورواستاتین

1_ چه مدت طول می کشد تا این دارو اثر کند؟

تاثیر این دارو را می توان 1 تا 2 ساعت بعد از مصرف آن مشاهده کرد.

2_ اثرات این دارو تا چه مدت در بدن باقی می ماند؟
قرص لیپوفیکس ممکن است 20 تا 30 ساعت بعد از مصرف در بدن شما فعال بماند.

3_ آیا مصرف الکل در زمان مصرف این دارو بی خطر است؟

تداخل این دارو با الکل به طور دقیق مشخص نیست. بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.

4_ آیا مصرف این دارو نوعی وابستگی ایجاد می کند؟

درباره عادات وابستگی به این دارو گزارشی ارائه نشده است.

چه زمانی نباید از قرص لیپوفیکس استفاده کنید؟

در برخی موارد، مصرف این دارو می تواند شرایطی ایجاد کند که خطرات آن بیشتر از فواید مصرف آن می باشد.

1_ آلرژی

اگر به قرص لیپوفیکس حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید. در صورت مشاهده هرگونه علائم واکنش های آلرژیک مانند راش پوستی، خارش و تورم (به خصوص در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی و… فورا به پزشک مراجعه کنید.

2_ بیماری کبدی

قرص لیپوفیکس در بدن تجزیه شده و توسط کبد جذب می شود. بنابراین مصرف این دارو در افراد مبتلا به مشکلات کبدی، توصیه نمی شود. زیرا ممکن است باعث تجمع این دارو در بدن شده و خطر بروز عوارض جدی آن افزایش پیدا کند. همچنین ممکن است باعث آسیب بیشتر به کبد و افزایش سطح آنزیم های کبدی شود.

دوز فراموش شده لیپوفیکس

در صورت فراموش کردن مصرف این دارو، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و لازم نیست برای جبران آن، دوز بعدی را دو برابر کنید.

مصرف بیش از حد قرص لیپوفیکس (اوردوز)

هرگز این دارو را بیشتر از دوز تجویز شده مصرف نکنید. اگر مشکوک به مصرف بیش از حد قرص لیپوفیکس هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی قرص لیپوفیکس

تداخلات دارویی از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشند. شما باید قبل از شروع مصرف هر دارویی، فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل ها و…) را به پزشک خود نشان بدهید و تمام تداخلات احتمالی را بررسی کنید. قرص لیپوفیکس می تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

تداخلات قرص لیپوفیکس با بیماری ها

قرص لیپوفیکس می تواند با برخی از بیماری ها نیز تداخل داشته باشد. در چنین شرایطی، خطرات احتمالی مصرف این دارو باید در نظر گرفته شود:

رابدومیولیز

رابدومیولیز یک بیماری خطرناک است که به دلیل تجزیه بافت های عضلانی ایجاد می شود. این بیماری ممکن است منجر به عوارضی مانند آسیب کلیوی نیز شود. در صورت ابتلا به رابدومیولیز، قرص لیپوفیکس را باید با احتیاط مصرف کنید. زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. همچنین در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی مانند درد عضلانی، حساسیت به لمس و یا ضعف عضلات، فورا به پزشک مراجعه کنید.

دیابت

قرص لیپوفیکس در افراد مبتلا به دیابت نیز باید با احتیاط مصرف شود. زیرا این دارو ممکن است سطح قند خون را تغییر دهد. توصیه می شود در زمان مصرف این دارو، سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید.

2.5/5 - (279 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (279 امتیاز)
پرسش از دکتر