از آنجایی مصرف نمک با افزایش فشار خون رابطه ی مستقیم دارد. ما در این مقاله سعی کردیم رژیم غذایی مناسب برای کاهش فشار خون، و همچنین موادی که میزان نمک یا سدیم بالای را در خود جای داده اند را به شما معرفی کنیم. 

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون

در قدم اول از مصرف غذا های آماده اجتناب کنید مواد فرآوری شده، تهیه وعده غذایی را آسان کرده و حجم زیادی از  سدیم خوراکی مردم از این مواد تامین می شود. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

کاهش فشار خون با مصرف موادغذایی تازه

میوه ها و سبزیجات منبعی عالی از طعم ها و مواد مغذی هستند. مواد غذایی همچون هویج، اسفناج، سیب و هلو معمولا دارای سدیم اندکی هستند. 

گوجه ی خشک شده با آفتاب، قارچ های خشک شده، زغال اخته، گیلاس ها و دیگر میوه های خشک شده دارای طعم های فوق العاده ای هستند. افراد می توانند از این موارد در سالاد ها و دیگر غذا های خود استفاده کنند. آشپزی بدون نمک را امتحان کنید:

کاهش فشار خون

میزان مناسب مصرف نمک در روز

مقدار مناسب مصرف سدیم در هر وعده 140 میلی گرم یا کمتر است. در صورت استفاده از مواد غذایی آماده باید از مقدار سدیم مصرفی خود اگاه باشید تا بتوانید آن را کنترل کنید:

کاهش فشار خون

جایگزین های مناسب نمک

ادویه ها و گیاهان معطر را بشناسید. ادویه ها و گیاهان معطر ترکیبی از طعم ها را ارائه می دهند. در صورت عدم آگاهی از طعم ادویه ها می توان هر کدام را به نوبت امتحان کرد. برای امتحان کردن، مقداری ادویه را برداشته و بر روی قسمتی از غذا بریزید تا از مناسب بودن یا نبودن آن مطمئن شوید. به جای استفاده از نمک می توان ادویه های زیر را به وعده های غذایی اضافه کرد:

ادویه ها و گیاهان معطر برای طبخ سبزیجات:

ادویه ها و گیاهان معطر برای طبخ گوشت:

در پایان

شاید در ابتدای امر کار سختی بنظر برسد اما مدتی پس از آشپزی بدون استفاده از نمک، حس چشایی افراد تغییر کرده، و دیگر میل چندانی به نمک نداشته و از دیگر ادویه ها و طعم های غذایی لذت می برند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

فشار خون بالا باعث افزایش بار کاری قلب و شریان‌ها می‌شود. و کنترل آن امری ضروریست.

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پرسش از دکتر