غذای مصرفی یکی از دلایل اصلی نفخ معده است، اما اگر تجمع گاز معده ناشی از بیماری دیگری باشد، با درمان بیماری اصلی، می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد. 

گاهی میزان نفخ معده به حدی زیاد است که سبب تورم زیر سینه چپ و دردهایی شبیه به درد قلبی می شود. تیر کشیدن، درد قلب و گاهی حتی احساس تنگی نفس می تواند از همان نفخ معده باشد. این حالت مخصوصا در بیمارانی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند، بیشتر دیده می شود.

در غیر این صورت با تغییر رژیم غذایی، تعدیل سبک زندگی یا مصرف داروهای بدون نسخه می‌توان  این گاز آزاردهنده را از بین برد. اگرچه روش‌های درمانی برای همه افراد یکسان نیست اما با کمی آزمون و خطا می‌توان راهی برای درمان این بیماری یافت.

رژیم غذایی برای درمان نفخ معده 

با تغییر رژیم غذایی می‌توان میزان تجمع گاز در معده را کاهش داد یا کاری کرد که سرعت حرکت آن در بدن افزایش یابد. با نوشتن غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید و میزان نفخ معده پس از مصرف هرکدام از آنها، می‌توانید به پزشک در تعیین بهترین گزینه درمانی و اعمال تغییر در رژیم غذایی کمک کنید. 

باید مصرف برخی غذاها را قطع کنید یا سهم کمتری از آن‌ها بخورید. کاهش یا قطع مواد غذایی زیر می‌تواند به بهبود نشانه‌های تجمع گاز در معده کمک کند.

✅ غذاهایی با فیبر بالا

غذاهای پر فیبری که منجر به تجمع گاز در معده می‌شوند، شامل لوبیا، پیاز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو، گل‌کلم، مارچوبه، کنگر فرنگی، گلابی، سیب، هلو، آلو، گندم کامل و سبوس است. می‌توانید بررسی کنید که کدام ماده خوراکی تاثیر بیشتری روی تجمع گاز معده‌تان خواهد داشت. 

غذاهایی با فیبر بالا

می‌توانید برای چند هفته از مصرف غذاهای پر فیبر خودداری کنید و به تدریج مصرف آن ها را در رژیم غذایی خود بالا ببرید. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که میزان غذاهای فیبرداری که مصرف می‌کنید، به اندازه کافی باشد.

✅ لبنیات

کاهش میزان مصرف محصولات لبنی می‌تواند نشانه‌های حاصل از تجمع گاز در روده را کاهش دهد. هم‌چنین می‌توانید از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید یا آن‌دسته از شیرهایی را مصرف کنید که حاوی لاکتاز هستند و به هضم غذا کمک می‌کنند.

جایگزین‌های شکر

میزان مصرف شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهید یا مصرف آن را به طور کلی قطع کنید یا جایگزین دیگری برای مصرف شکر در نظر بگیرید.

✅ غذاهای چرب یا سرخ‌شده

مصرف چربی در رژیم غذایی می‌تواند خروج گاز از روده‌ها را به تاخیر اندازد. قطع مصرف غذاهای سرخ‌شده یا چرب می‌تواند به کاهش نفخ معده کمک کند.

✅ نوشابه

میزان مصرف نوشابه را کاهش دهید یا آن را قطع کنید.

✅ مکمل‌های فیبری

اگر مکمل‌های فیبری مصرف می‌کنید؛ راجع به میزان و مکمل‌های متناسب با وضعیت سلامت خود از پزشک مشورت بخواهید.

مکمل های فیبری

✅ آب

برای پیش‌گیری از ابتلا به یبوست همراه با وعده‌های غذایی خود، در طول روز و همراه با مکمل‌های فیبری آب بنوشید.

دوا برای نفخ معده

مصرف داروهای(بدون نسخه) زیر می‌تواند نشانه‌های ناشی از تجمع گاز در معده را کاهش دهد.

آلفا گالاکتویداز

مصرف آلفا گالاکتویداز (Beano, BeanAssist و…) به تجزیه کربوهیدرات‌های موجود در لوبیا و سبزیجات کمک می‌کند. می‌توانید قبل از مصرف هر وعده غذایی یکی از این مکمل‌ها بخورید.

مکمل های لاکتاز

مصرف مکمل‌های لاکتاز (لاکتاید، قرص دایجست پلاس و …) به هضم قند موجود در محصولات لبنی (لاکتوز) کمک می‌کند. اگر ناتوانی در هضم لاکتوز داشته باشید، مصرف این مکمل‌ها به رفع نشانه‌های تجمع گاز در معده کمک می کند. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید، قبل از مصرف این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل های لاکتاز

سایمتیکون

مصرف سایمتیکون (Gas-X، Mylanta Gas Minis و…) به تجزیه حباب‌های هوای موجود در دستگاه گوارشیتان کمک می‌کند. شواهد بالینی کمی از تاثیر این دارو بر رفع نشانه‌های تجمع گاز معده وجود دارد.

کربن فعال

مصرف کربن فعال (Actidose-Aqua، CharcoCaps, و…) قبل و بعد از غذا می‌تواند به کاهش نشانه‌های تجمع گاز در معده کمک کند اما پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند که مصرف این دارو تاثیر چندان زیادی ندارد. اگر چه مصرف کربن فعال می‌تواند در توانایی بدن برای جذب داروهای دیگر تداخل ایجاد کند. این دارو می‌تواند دهان و لباس‌هایتان را لک کند.

اگر درد قفسه سینه تنها در خواب به سراغ شما می آید، بهتر است که مقاله زیر را بخوانید:

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

[wp_ulike]
پرسش از دکتر