قلب اندام بسیار حساسی است که کارهای مهم و حیاتی را انجام می دهد. سلامت قلب، زندگی انسانها را دوام بخشیده و او را در اجرای کارهای روزمره توانمند و شاداب می کند. زندگی های  ماشینی امروزه، آلودگی هوا، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، خطرهای بیشماری برای قلب دارند و قربانیان زیادی  گرفته اند. ورزش اگر به اندازه، با برنامه و منظم باشد، عاملی مهم برای تقویت قلب است. ورزش، قلب را نیز مانند دیگر اعضای بدن نیرومند می کند.

ضربان قلب نرمال در حالت های مختف بدن…

ورزش و بیماری قلبی

اثرات ورزش برقلب برتقویت قلب و عروق

ورزش و فعاليتهاي تربيت بدني موجب تقويت عضله قلب مي گردد. امروزه فعاليت هاي ورزشي به عنوان اقدامي جهت پيشگيري از بروز سكته های  قلبي محسوب مي شوند.

1-در اثر ورزش عروق خوني گشاد شده و سبب تسريع جريان خون مي گردد.

2-ميزان هموگلوبين خون بيشتر شده و نتيجه كار انتقال اكسيژن به قسمت هاي مختلف بدن بهتر انجام مي شود.

3-ورزش مرتب راهي است مناسب جهت پيشگيري از بروز بيماري فشار خون.

4-ورزش مي تواند ميزان چربي خون را به حد متعادل برساند، پس به جاي خوردن دارو بهتر است ورزش كنيد.

5-ميزان كلسترول خون در اثر تمرينات ورزشي به حد مطلوبي ميرسد، خصوصا“ اگر با رژيم غذايي همراه باشد

6-براي بيماران ديابتي ، ورزش بسيار مفيد است و قند خون را تا حد مطمئن پائين مي آورد.

 

7-با تقويت عضله قلب تعداد ضربان قلب در دقيقه كم شده و قلب با نيروي بيشتري خون را ارسال مي دارد.

8-با انقباض عضلات پا در حين ورزش خون راحت تر به قلب باز مي گردد و از بروز بيماري واريس در پاها جلوگيري مي نمايد.

9-اشخاصی که  ورزش مي كنند درصد بيشتري از دستگاه تنفس خود را بكار مي گيرند.

10-افزايش حجم تنفسي در طول روز و شب، موجب دريافت اكسيژن بيشتر و رساندن آن به اندامهاي بدن مي شود.

11-فردی كه قابليت دريافت و مصرف اكسيژن را در حد بالا داشته باشد، زود خسته نمي شود و كارائی بيشتري خواهد داشت.

12-افزايش حجم تنفسي در افرادي كه ورزش مي كنند موجب كاهش تعداد تنفس آنها در دقيقه شده و بر ميزان اكسيژن گيري هر بار تنفس مي افزايد.

ورزش های مخصوص قلب

عکس العمل قلب و عروق به ورزش

در وقع ورزش جریان خون از پوست ، کلیه ها و احشاء به طرف ماهیچه های در حال فعالیت سرازیر شده ، مقاومت عروق محیطی کاهش می یابد و اختلاف فشار خون ماکزیمم و می نیمم زیاد شده و تعداد تنفس افزایش پیدا می کند.

ورزش های مخصوص قلب

تمرین های تنفسی، از انواع ورزش هایی است که هوای بیشتری را به ریه های وارد کرده و بهترین تمرین برای تقویت قلب خواهد بود. پیاده روی تند، پرش در جا، شنا، دوچرخه سواری، طناب بازی، و قایقرانی از جمله ورزشهای مخصوص برای تقویت قلب است.

قلب سالم و متناسب، خوب کار کرده و می تواند خون را به آرامی در بدن به جریان بیاندازد، چرا که این قلب قوی و پرتوان است، ولی قلب ضعیف که نارسا و مریض است، عمل به جریان انداختن را ضعیف انجام داده و کم کم تنبل می شود. بهترین دارو برای تقویت قلب و کاهش این نارسایی ها، انجام تمرین های ورزشی مناسب است.

آیا می توان پس از صرف غذا ورزش کرد؟

وقتی افراد  ورزش می کنند قلب، خون را با سرعت بیشتری به جریان می اندازد. پس از خوردن غذا، خون بیشتری به طرف معده سرازیر شده، که به عمل هضم غذا کمک کند. بنابراین دراین هنگام باید فعالیت بدنی کمتر باشد. اگر در این زمان که خون بیشتری به سمت معده جریان دارد، ورزش کنید، به قلب چندین برابر فشار وارد می شود البته قدم زدن پس از غذا مفید بوده و باعث هضم سریع غذا می شود.

تاثیر ورزش در بیماریهای قلبی

تمرینات بدنی نه تنها در مبارزه علیه بیماری قلبی کمک می کند، بلکه برای افراد خانه نشین و بدون تحرک، تنها اضافه کردن کمی تمرین بدنی به برنامه همیشگی روزانه، می تواند ریسک ابتلا به فشار خون بالا، استئوپروز ،پوکی استخوان، سرطان پستان و کولون، اضطراب و استرس را کاهش دهد.

بطور مطلوب فرد باید ۳ تا ۵ بار در هفته برای مدت زمان ۲۰ تا ۵۰ دقیقه ورزش کند تا ضربان قلبتان به میزان هدف برسد.درهر حال، در مجموع ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در هر روز، مثل بالا رفتن از پله، پیاده روی تا محل کار، و یا باغبانی میتواند برای سلامتی شما مفید واقع شود.

در این میان فقط فعالیتهای آیروبیک یا همان هوازی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و… نیستند که پیشنهاد می شوند. تمرینات مقاومتی، یا تمریناتی که منجر به کاهش وزن می شوند، از اجزا مهم یک برنامه مناسب جهت تناسب اندام هستند. زیرا توانائی و نیروی شما را افزایش داده و منجر به کاهش چربی بدن شده و به اصلاح سطوح کلسترول خون کمک می نمایند.

نسبت به قلب هوشيار باشيد…

اگر شما متقاعد شده ايد كه ورزش كنيد آنرا  حتما درست انجام دهيد. قبل از شروع با پزشكتان مشورت كنيد و این علائم را جدب بگیرید اگر:

1-متخصص به بیمار گفته كه ناراحتي قلبي يا سوفل قلبي داريد.
2-يك حمله قلبي داشته ايد.
3-شخصی در فاميلتان  ناراحتي يا حمله قلبي قبل از 55 سالگي داشته است.
4-اغلب در سمت چپ يا وسط سينه، سمت چپ گردن، شانه، يا بازو در حين يا درست بعد از ورزش احساس درد يا فشار داريد.
5-اغلب احساس غش يا سرگيجه داريد.
6-احساس تنگي نفس بعد از يك كار مشخص داريد.
7-فشار خون بالا داريد كه تحت كنترل نيست يا اينكه نمي دانيد فشار خونتان چند است.
8-بالاي 60 سال هستيد و عادت به ورزش نداريد.
9-در يك وضعيت درماني هستيد مثل مصرف انسولين، آرتريت، يك فعاليتي كه از آن لذت ببريد انتخاب كنيد كه طرح آن مي تواند يك تفريح يا سرگرمي باشد و شما بيشتر احتمال دارد از آن لذت ببريد.

فواید تمرینات منظم  و اثرات ورزش برقلب چیست؟

1-بهبود عملکرد قلب و ریه ها
2-کاهش میزان فشار خون در زمان استراحت
3-افزایش میزان هموگلوبین خون
4-کاهش میزان چربی اضافه بدن
5-کاهش کلسترول نوع مضر خون
6-افزایش کلسترول نوع مفید خون
7-افزایش سطوح انرژی
8-افزایش قدرت تحمل در مقابل اضطراب و افسردگی
9-کنترل یا پیشگیری از گسترش دیابت
10-کاهش ریسک صدمات ارتوپدی

فیزیولوژی قلب ورزشی چگونه است؟

بزرگی و گشادی قلب از مشخصات برجسته ورزشکاران سختکوش است . بزرگی و گشادی قلب در ورزشکاران سختکوش توانایی پمپ کردن قلب ، را بالا برده و رها شدن اکسیژن در بافت ها را چه در هنگام استراحت و چه در هنگام فعالیت افزایش میدهد ، که همه این ها بخاطر بالا رفتن حجم ضربه ای قلب میباشد . افزایش در زمان پرشدن یعنی هنگام انبساط قلب ایجاد می شود . کل مقدار هموگلوبین و حجم خون ورزشکاران پر تلاش هم افزایش مییابد که باعث میشود انتقال اکسیژن به بافتها سادهتر انجام گیرد.

تعداد ضربان قلب چه درحال استراحت و چه در ورزش های سبک در ورزشکاران پرکار  به طور واضحی کم است . اگر چه افزایش در  حجم بطنی باعث افزایش کار ضربه ای بطن چپ می شود ، اما کم بودن تعداد ضربان قلب باعث به هدر نرفتن اکسیژن شده و مصرف اکسیژن توسط عضله قلب کاهش مییابد واین امر کاملا به نفع قلب میباشد . اگر  در ورزش سخت در زندگی فرد ادامه پیدا نکند ، بزرگی قلب و کم بودن ضربان قلب که از مشخصات این افراد است بتدریج از بین میرود.

یک فرد غیر ورزشکار ، برون ده قلب خود را در موقع فعالیت در درجه اول با افزایش تعداد ضربان قلب بالا میبرد ، اما فرد ورزشکار پر کار  این  عمل  را با بالا بردن حجم ضربه ای انجام می دهد . فشار های داخل قلبی را اگر در افراد ورزشکار پرکار  اندازه گیری کنیم طبیعی است . هم چنین فشار داخل حفره های قلب  و ریه و عروق محیطی به طور طبیعی به فعالیت پاسخ میدهند.

 ایا فوتبال برای سلامت قلب مفید است؟

فوتبال بازی کردن نیاز به توانایی بدنی بالایی دارد و تحقیقات نشان داده است یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود وضعیت کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، می‌باشد.

به این ترتیب فوتبال فشار خون افراد را معتدل کرده و از احتمال وقوع سکته‌ی مغزی کم خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده   این مطالعات به تازگی نشان داده‌اند که ورزش فوتبال در مردان میان‌سال در کم شدن فشار خون مفید است.

حال ممکن است بعضی از دکترها هم برای بیماران فوتبال را تجویز کنند.در این تحقیق مردان ۳۳ تا ۵۴ سال که همگی از بیماری فشار خون رنج می‌بردند، مورد آزمایش قرار گرفتند.

هر سوژه به صورت تصادفی بین یکی از دو گروه قرار گرفت. گروه اول در هر هفته دو جلسه تمرین یک ساعته فوتبال انجام می‌دادند.

گروه دوم به صورت معمول رژیم عادی خود را از پزشک شان و توصیه‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های ورزشی دریافت می‌کردند.پس از سه ماه فاکتورهای مختلفی از جمله ظرفیت ورزش، حداکثر جذب اکسیژن، چربی بدن و فشار خون در هردو این گروه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

تقويت كننده هاي قلب

1) كمك كننده هاي بزرگ قلب 2) ورزش مناسب قلب

  • اسكي مارپيچ بسكتبال
  • ورزش و تفريح خارج از شهر دوچرخه سواري
  • طناب بازي ورزش سبك
  • راهپيمايي سريع اسكي روي تپه
  • پاروزدن هندبال
  • دويدن درجا اسكواش
  • پازدن دوچرخه شنا
  • بالا و پايين پريدن تنيس

بعد از هر بار  احساس خستگي ضربان قلب را ا ندازه بگيريد . قلبتان بايد از حالت نرمال در طي ورزش سريع تر بزند . اين كه چقدر سريع تر بزند بستگي به سن فرد  دارد . هر كس يك هدف براي ضربان قلب دارد ، تعداد ضربان قلب شما در دقيقه بايد در حد منطقی هدف شما باشد تا ورزش را مناسب قلب شما كند . اگر ضربان كمتر از حد هدف،  باشد كمتر به قلب كمك ميكند . خسته شدن بيش از حد هم براي قلب شما مضر است .

اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید، سراغ ورزش حرفه‌ای نروید…

در انجام ورزش‌های حرفه‌ای و رقابتی باید شرایط دیگری را در نظر گرفت حتی در صورتی که فرد سالم است و هیچ علامت و نشانه‌ای از بیماری قلبی ندارد باید تحت پایش قرار گیرد چون ممکن است بعضی از افراد زمینه‌ای از بیماری قلبی بدون علامت داشته باشند که در فعالیت‌های ورزشی سنگین و رقابتی دچار حمله و ایست قلبی شوند

دکتر نادر افشاری _ متخصص قلب 

2.6/5 - (45 امتیاز)

فهرست مطالب

پرسش از دکتر