اکثر دردهای قفسه ی سینه نشانه ی هیچ چیز جدی ای نیستند، اما در هر صورت بایستی با یک پزشک در مورد آن مشورت کرد. در ادامه ی مطلب به دلایل و علائم مختلفی که در کنار درد قفسه سینه وسط میتوانند نشان از بیماری های مختلف باشند میپردازیم…

اگر احساس می کنید دچار حمله ی قلبی شده اید، در اسرع وقت برای دریافت کمک های پزشکی اقدام نمایید.

⚠️ همه ی این موارد ممکن است نشانه ی حمله ی قلبی باشد؛ در نتیجه، فوراً با 115 تماس بگیرید و سریع خود را به بیمارستان برسانید.

درد قفسه ی سینه وسط مرتبط با مشکلات قلبی

شایع ترین مشکلات قلبی که باعث درد قفسه ی سینه می شوند، عبارتند از:

1_ پریکاردیت:

معمولاً باعث درد ناگهانی، تیز و کوبنده می شود که هنگام دراز کشیدن یا تنفس عمیق، بدتر خواهد شد. پریکاردیت باعث درد قفسه ی سینه و بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود که معمولاً جدی نیست اما می تواند مشکلاتی جدی ای برای سلامتی ایجاد کند. در صورت داشتن درد قفسه ی سینه، با یک پزشک مشورت نمایید.

پریکاردیت اغلب به دنبال یک عفونت ویروسی مانند گلودرد یا سرماخوردگی ایجاد می شود. هنگام مراجعه به پزشک، او به صدای قلب بیمار گوش می دهد. پریکاردیت می تواند صدای تولیدشده را تغییر دهد. آزمایش هایی که به تشخیص و تأیید پریکاردیت کمک می کنند، عبارتند از:

  1. چند آزمایش خون
  2. تصویربرداری اشعه ی ایکس برای قفسه ی سینه، الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG) یا اکوکاردیوگرافی

2_ آنژین صدری یا حمله قلبی

این دو بیماری علائم مشابهی دارند اما حمله ی قلبی کشنده است. درد قفسه ی سینه، علامت اصلی آنژین است. بعضی افراد علائم دیگری را نیز تجربه می کنند. در صورتی که درد قفسه ی سینه به شکل زیر باشد، احتمالاً نشانه ای از آنژین است:

علائم دیگر آنژین عبارتند از:

بعضی از افراد این علائم را حتی بدون درد قفسه ی سینه واضح تجربه می کنند. همچنین، علائم حمله ی قلبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

شایع ترین نشانه ی سکته ی قلبی در مردان و زنان، درد قفسه ی سینه است؛ با این حال برای زنان بیشتر احتمال دارد که علائم دیگری مانند تنگی نفس، احساس بیماری یا بیمار شدن و درد کمر یا فک را نیز داشته باشند.

در صورتی که فرد سن بالاتری داشته باشد یا از این که در معرض خطر بیماری عروق کرونر است اطلاع دارد، احتمال مبتلا بودن او به بیماری های قلبی بیشتر خواهد بود. برای مثال، فرد با داشتن شرایط زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی دارد:

  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن زیاد (بیماری چاقی)
  • فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا
  • سابقه ی سکته ی قلبی یا آنژین در اعضای خانواده ی زیر 60 سال.

دلایل شایع درد قفسه سینه (وسط)

درد قفسه سینه علل مختلفی دارد و در بیشتر موارد ناشی از مشکل قلبی نیست. علائمی که فرد تجربه می کند می تواند به تشخیص علت اصلی آن کمک نماید. از جمله موارد احتمالی علت درد قفسه سینه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ سوزش معده یا رفلاکس اسید معده 

سوزش سر دل یک احساس سوزش در قفسه ی سینه است که در اثر حرکت اسید معده به سمت گلو (ریفلاکس اسید) ایجاد می شود. اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، به آن بیماری رفلاکس معده به مری (GORD) گفته می شود. علائم اصلی رفلاکس اسید عبارتند از:

2_ درد قفسه سینه و حمله پانیک 

اضطراب و ترس ناگهانی و شدید ممکن است از علائم حمله ی پانیک باشد. علائم دیگر آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

3_  ابتلا به عفونت قفسه سینه

اگر همراه با درد قفسه سینه، بدتر شدن درد هنگام تنفس، سرفه با خلط زرد یا سبز، درجه حرارت بالا؛ را تجربه کردید، احتمال ابتلا به عفونت قفسه ی سینه یا ذات الریه برای شما وجود دارد.

عفونت قفسه ی سینه عبارت است از عفونت ریه ها یا مجاری هوایی بزرگ. برخی از عفونت های قفسه ی سینه به خودی خود خفیف و واضح هستند، اما برخی دیگر می توانند شدید و کشنده باشند. علائم اصلی آن عبارتند از:

4_ زونا

احساس سوزن سوزن شدن روی پوست، ظاهر شدن بثورات پوستی و تبدیل آن ها به تاول؛ علت احتمالی. اولین نشانه های زونا می تواند به صورت زیر باشد:

معمولاً بثورات زونا روی قفسه ی سینه و شکم بروز پیدا می کنند، اما این راش ها می تواند در هر جایی از بدن از جمله روی صورت، چشم ها و اندام تناسلی نیز ظاهر شود.

بثورات به صورت لکه هایی روی پوست و فقط در یک طرف بدن ظاهر می شوند. در صورتی که این راش ها در سمت چپ و راست بدن باشند احتمال زونا بودن آن کم است.

5_ آسیب جسمی 

شروع شدن درد قفسه ی سینه بعد از آسیب دیدن آن یا تمرینات ورزشی سینه، بهتر شدن درد هنگام استراحت دادن به عضله؛ علت احتمالی: رگ به رگ شدن یا کشیدگی قفسه ی سینه.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

2.6/5 - (23 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (23 امتیاز)
پرسش از دکتر