اگر شب ها دچار نفس تنگی می شوید، باید از خودتان بپرسید که علت تنگی نفس در شب چیست؟ شما حتما باید راه حل مناسبی برای رها شدن از آن پیدا کنید. ما برای کمک به شما اینجا هستیم، تا عوامل احتمالی نفس تنگی در شب را بررسی کنیم…

علت قلبی تنگی نفس در شب 

تنگی نفس در شب می تواند یکی از علائم نارسایی قلبی باشد. تنگی نفس ناشی از نارسایی قلبی با درد و گرفتگی قفسه سینه، تورم پا و … همراه است. انواع مختلفی از نارسایی قلبی وجود دارد. علائم انواع مختلف نارسایی قلبی می توانند مثل هم باشند، همزمان رخ دهند یا حتی در نتیجه ی سایر علائم شکل بگیرند. در ادامه به انواع نارسایی قلبی اشاره کرده ایم:
 
  • نارسایی سمت چپ قلب
  • نارسایی سمت راست قلب 
  • نارسایی احتقانی قلب
  • نارسایی مادرزادی قلب

با پیشرفت نارسایی قلب، علائم شما بیشتر و شدیدتر می شوند. علائم و نشانه های این مشکل به نوع نارسایی قلبی و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

علائم اولیه نارسایی قلبی

فردی که به تازگی مبتلا به نارسایی قلبی شده است، معمولاً علائم خاصی را تجربه نمی کند. علائم در ابتدا بسیار خفیف بوده و ممکن است به راحتی نادیده گرفته شوند. این علائم عبارتند از:

در صورت وخامت مشکل نارسایی قلبی چه اقداماتی انجام دهیم؟

نارسایی قلبی می تواند منجر به عوارض جدی مثل آسیب به کلیه یا کبد ، سایر بیماری های قلبی، فشار خون ریوی و حمله قلبی شود. اگر علائم نارسایی قلبی شما تشدید شده است پیگیر باشید و به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز علائم زیر فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

دیگر دلایل تنگی نفس در شب 

بیماری های ریوی اصلاً دور از انتظار نبوده و انواع مختلفی از آنها می توانند باعث تنگی نفس در شب شوند:

1_ COPD

بیماری مزمن انسدادی ریه باعث انسداد یا باریک شدن لوله های هوا می شود و می تواند تنفس شما را دشوار تر کند. علائم رایج این بیماری شامل سرفه، خلط، خس خس سینه و احساس سفتی در قفسه سینه می شود.

3_ ذات الریه

ذات الریه در اغلب موارد باعث التهاب ریه و مشکلات تنفسی می گردد. عامل این بیماری ویروس، باکتری یا قارچ می باشد.

4_ آلرژی

اگر آلرژی دارید و شب ها دچار نفس تنگی می شوید بهتر است محیط خواب خود را تمیز کرده و گرد و غبار، کپک، موی حیوانات خانگی و سایر آلودگی ها را از بین ببرید.

5_ آپنه خواب

آپنه خواب -همانطور که از نامش مشخص است- در زمان خواب اتفاق می افتد و باعث تنگ شدن مجرای هوایی و کاهش سطح اکسیژن بدن می گردد. علائم این مشکل شامل نفس نفس زدن در طول شب و بیدار شدن در صبح با احساس خستگی است.

6_ اضطراب

همانطور که مراقب سلامت جسمی خود هستید، باید به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید. اضطراب و حملات پنیک می توانند در هر زمانی (از جمله شب ها) مشکلات تنفسی ایجاد کنند.

7_ آسم

ممکن است پوزیشن خواب شما روی دیافراگم فشار وارد کرده و باعث مشکلات تنفسی در شب شود. این مشکل برای افراد مبتلا به آسم بیشتر رخ می دهد. آسم شبانه همچنین می تواند در نتیجه ی شرایط محیطی مثل گرد و غبار موجود در اتاق خواب شما ایجاد شود.

علائم نارسایی قلبی 

همانطور که قبلا اشاره کردیم نارسایی انواع مختلفی دارد، علائم این بیماری بسته به نوع آن متفاوت بوده که در ادامه به آنها میپردازیم…

1_ علائم نارسایی سمت چپ قلب

بیشتر نارسایی های قلبی در بطن چپ (حفره پایین سمت چپ) رخ می دهد. نارسایی سمت چپ قلب می تواند از نوع نارسایی سیستولیک (زمانی که قلب نمی تواند به طور طبیعی منقبض شود) یا از نوع دیاستولیک (زمانی که بطن سفت تر بوده و نمی تواند در حالت عادی شل شود) باشد.

اگر بطن نتواند خون را به درستی پمپاژ کند، خون در رگ های خونی که خون اکسیژن دار را به ریه می رسانند به عقب برمی گردد. برگشت خون به عقب منجر به تجمع مایع در ریه و در نتیجه، تنگی نفس می گردد. اکثر افراد مبتلا به نارسایی سمت چپ قلب ابتدا در حین ورزش متوجه مشکلات خفیف تنفسی می شوند. با گذشت زمان، بیماران حتی ممکن است در حین فعالیت سبک و حتی استراحت نیز دچار نفس تنگی شوند.

سایر علائم نارسایی سمت چپ قلب عبارتند از:

افراد مبتلا به نارسایی شدید سمت چپ قلب ممکن است در حالت دراز کشیده نیز دچار تنگی نفس شوند. این مشکل تنفسی به دلیل تجمع مایعات در ریه ها ایجاد می شود. تنگی نفس شما ممکن است با خس خس قفسه سینه یا نفس نفس زدن در زمان خواب همراه باشد که به آن حمله تنفسی شبانه گفته می شود. در زمان این مشکل، نشستن باعت تخلیه مقداری از مایعات به ریه ها شده و تنفس را راحت تر می کند.

علائم نارسایی سمت راست قلب

نارسایی سمت راست قلب زمانی رخ می دهد که بطن راست توانایی پمپاژ خون کافی به ریه ها را نداشته باشد. بنابراین، خون در عروقی که به قلب می رسد به عقب برمی گردد. بازگشت خون باعث خروج مایع از وریدها و سایر بافت ها شده و در نواحی زیر تورم ایجاد می کند:

🔔تجمع مایع و تورم می تواند باعث ایجاد علائم دیگری شود:

علائم نارسایی قلبی مادرزادی

نارسایی قلبی بیشتر در افراد مسن دیده می شود. اما نوزادان، کودکان و نوجوانان نیز ممکن است به دلیل یک بیماری قلبی مادرزادی (در زمان تولد) دچار نارسایی قلبی شوند. علائم نارسایی قلبی در کودکان و بزرگسالان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

2.3/5 - (14 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.3/5 - (14 امتیاز)
پرسش از دکتر