فشار خون بالا در بارداری، لزوماً شرایط خطرناکی نیست، اما نیاز به مراقبت های ویژه دارد. فشار خون بالا که اصطلاحاً پُرفشاری خون نامیده می شود، به معنای بالا بودن مقدار نیرویی ست که خون به دیواره ی شریان ها وارد می کند. به دلیل حساسیت بالای تغذیه در دوران بارداری مهم است که بدانیم، برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

با اینکه هرکسی ممکن است به فشار خون بالا دچار شود، اما زنان باردار بیشتر در معرض آن هستند. مطابق با مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تعداد زیادی از زنان باردار از فشار خون بالا رنج می برند. در حقیقت، 6 تا 8 درصد زنان باردار به فشار خون بالا دچار می شوند. 

انواع فشار خون در بارداری 

زنان در دوران بارداری ممکن است به انواع مختلفی از فشار خون بالا دچار شوند که عبارتند از:

عوارض فشار خون بالا در بارداری 

مسمومیت بارداری، یکی از عوارض بارداری است که مشخصه ی آن فشار خون بالا و آسیب به اندام های داخلی می باشد. فشار خون بالا در دوران بارداری فشار زیادی به قلب و کلیه ها وارد می کند و در نتیجه، احتمال بیماری قلبی، بیماری کلیوی و خطر سکته ی مغزی را افزایش می دهد. علاوه بر این، عوارض دیگر آن شامل محدودیت رشد کُشنده، زایمان پیش از موعد، جدا شدن جفت و زایمان سزارین می شوند. 

زمانی که افراد در دوران بارداری دچار فشار خون بالا می شوند، بررسی منظم فشار خون در طول بارداری اهمیت ویژه ای پیدا می کند. کنترل و درمان فشار خون می تواند به شما کمک کند دوران بارداری و نوزاد سالمی داشته باشید. علاوه براین، برای بررسی رشد جنین در رحم، آزمایشات سونوگرافی باید به طور مرتب انجام شوند.

برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

در ادامه به راهکارهایی برای پایین آوردن فشار خون بالا در بارداری اشاره می شود:

1.از مصرف غذاهای شور و با سدیم بالا خودداری کنید.

2.تنفس کنترل شده را امتحان کنید.

تنفس عمیق، یک تکنیک ریلکسیشن معروف است که به پایین آوردن استرس و تثبیت فشار خون شما کمک می کند. علاوه بر این، زمانی که نفس عمیق می کشید، خون اکسیژن دار وارد تمام سلول های بدن می شود. این کار باعث تولید انرژی می شود و باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید.

3. از پیاده روی و تحرک لذت ببرید.

4. غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

5. موسیقی گوش دهید.

6.وزن خود را کنترل کنید.

پایین آوردن فشار خون در بارداری

مراقبت های پزشکی دوران بارداری را به صورت منظم دنبال کنید. اگر به تشخیص پزشک به داروی خاصی برای کنترل فشار خون نیاز دارید، آن را حتماً مصرف کنید. کسانی که بیشتر در معرض خطر مسمومیت بارداری هستند، ممکن است نیاز به مصرف آسپیرین با دوز پایین داشته باشند تا از بالا رفتن فشار خون پیشگیری کنند. این دارو را فقط باید به توصیه پزشک مصرف کنید. 

⚠️بدون مشورت با پزشک خود، مصرف هیچ دارویی را متوقف نکنید. 

سیگارکشیدن و مصرف نوشیدنی های الکلی، فشار زیادی به قلب و سیستم قلبی عروقی وارد می کند. این کار برای سلامت جنین شما بسیار خطرناک است. در دوران بارداری از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید. همچنین از مصرف کافئین پرهیز کنید، زیرا کافئین می تواند خونرسانی به جفت را کاهش دهد و خطر سقط جنین را در پی داشته باشد.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

2.4/5 - (18 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.4/5 - (18 امتیاز)
پرسش از دکتر