قرص میدودرین با تنگ کردن عروق خونی، فشار خون را افزایش داده و برای درمان فشار خون پایین وضعیتی استفاده می شود. در این مشکل، فرد افت ناگهانی فشار خون خود را در هنگام اقدام به ایستادن تجربه می کند. میدودرین به دسته ای از دارو ها به نام آگونیست های آلفا آدرنرژیک تعلق دارد. 

چگونه باید میدودرین را مصرف کرد؟

میدودرین به صورت قرص خوراکی به فروش رسیده و معمولا 3 بار در روز با حداقل 3 ساعت فاصله بین هر دو وعده مصرف میل می شود. افراد باید در مصرف این دارو نکات زیر را در نظر گیرند:

در هنگام مصرف میدودرین چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟

در صورت داشتن حساسیت به میدودرین، مواد تشکیل دهنده آن یا هر نوع داروی دیگر قبل از مصرف آن به پزشک و داروساز اطلاع دهید. لیست مواد تشکیل دهنده میدودرین را می توان از داروساز خود درخواست کرد. تمامی دارو های مصرفی خود از جمله تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را با پزشک و داروساز در میان بگذارید. 

در صورت مصرف دارو های ذکر شده در بخش هشدار ها یا هر کدام از موارد زیر حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید:

در صورت مصرف این دارو ها، پزشک مقدار مصرف دارو ها را تغییر داده یا عوارض جانبی فرد را به دقت پایش خواهد کرد. مصرف کنندگان در موارد زیر باید حتما با پزشک خود مشورت و او را از این نکات مطلع کنند:

عوارض جانبی میدودرین چیست؟

میدودرین می تواند سبب بروز عوارض جانبی شود. در صورت تجربه شدید یا مداوم علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

برخی از عوارض جانبی این دارو می توانند جدی باشند. در صورت تجربه عوارض بیان شده در بخش هشدار های مهم راهنمای دارو یا موارد زیر، مصرف میدودرین را قطع کرده و فورا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید:

در صورت فراموشی یک وعده مصرف چه باید کرد؟

در صورت فراموشی یک وعده مصرف به محض یاد آوری آن را مصرف کنید. البته در صورتی که کمتر از 4 ساعت به خواب مانده یا تقریبا زمان مصرف وعده بعدی فرا رسیده است باید از وعده فراموش شده چشم پوشی کرد. هیچ گاه جهت جبران وعده فراموش شده، وعده مصرف بعدی را دو برابر نکنید.

چه دارو های دیگری بر میدودرین تاثیر گذار هستند؟

مصرف میدودرین همزمان با دارو های تنگ کننده عروق خونی می تواند سبب افزایش شدید فشار خون شود. در صورت مصرف هر گونه دارو مخصوصا موارد زیر این موضوع را با پزشک در میان بگذارید:

هشدار مهم حین مصرف میدودرین 

مصرف داروی میدودرین می تواند سبب بروز فشار خون بالا در حالت دراز کش به کمر شود. این دارو تنها باید برای افرادی استفاده شود که افت فشار خون توانایی انجام فعالیت های روزانه را در آن ها به شدت محدود کرده و درمان های دیگر برایشان کارساز نیست.

در صورت ابتلا یا داشتن سابقه ابتلا به فشار خون بالا پزشک خود را مطلع کنید. در صورت مصرف داروی دی هیدرو ارگوتامین این موضوع را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. همچنین پزشک و داروساز خود را از دیگر دارو های مصرفی خود از جمله افدرین، فنیل افرین، فنیل پروپانولامین و سودو افدرین مطلع کنید.

بسیاری از محصولات غیر تجویزی شامل این دارو ها بوده و باید برچسب دارویی آن ها را به دقت مطالعه کرد. قرص های لاغری، دارو های ضد سرفه و سرما خوردگی از این قبیل موارد هستند. در صورت تجربه علائمی همچون آگاهی از ضربان قلب خود، ضربان داشتن گوش ها، سردرد یا تاری دید فورا مصرف میدودرین را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید. 

پس از شروع درمان، پزشک تنها در صورت بهبود چشم گیر علائم فرد ادامه مصرف میدودرین را به او توصیه خواهد کرد. بیماران باید احساس خود را در هنگام مصرف میدودرین برای پزشک توضیح دهند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2/5 - (21 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2/5 - (21 امتیاز)
پرسش از دکتر