آنژیوگرافی آزمایشی برای بررسی گرفتگی رگ های قلب، یا همان شریان های کرونری است. در این فرآیند، پزشک یک لوله ی باریک و انعطاف پذیر (کاتتر) را در یکی از رگ های خونی کشاله ی ران یا مچ دست قرار می دهد. از آنجایی که مراقبت بعد از آنژیو قلب از اهمیت بالایی برخوردار است، تصمیم گرفتیم در این مطلب مراحل را گام به گام توضیح دهیم. 

ممکن است کشاله ی ران یا مچ دست شما تا چند روز بعد از انجام این عمل کبودی و احساس درد داشته باشد. شما می توانید پس از عمل، فعالیت های سبک بیرون از خانه را انجام دهید اما تا زمانی که پزشک تأیید نکرده است از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. هر چند، سرعت بهبود یافتن هر شخص متفاوت است. برای این که حالتان در سریع ترین زمان ممکن بهتر شود، مراحل زیر را انجام دهید.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست؟

مراقبت و توجه پیگیرانه بعد از آنژیوگرافی، بخش کلیدی درمان و امنیت شما است. وقت های ملاقات با پزشک خود را تنظیم کنید، در زمان های مقرر شده حتما برای معاینه به او مراجعه نمایید و در صورت بروز مشکل با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. همچنین بهتر است نتایج آزمایش خود را بدانید و فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید داشته باشید. در صورتی که پزشک داروی آرام بخش و مسکن برای شما تجویز کرده است، موارد زیر را رعایت کنید:

رانندگی بعد از آنژیوگرافی

به منظور حفظ ایمنی خود، از رانندگی یا کار کردن با هر گونه ماشین آلات خطرناک خودداری کنید. صبر کنید اثر داروها از بین بروند، آن زمان است که می توانید به درستی فکر کنید و به راحتی واکنش نشان دهید.

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی قلب 

مصرف داروها بعد از آنژیوگرافی قلب 

مراقبت از محل قرار گرفتن کاتتر بعد از آنژیو 

چه زمانی باید با اورژانس تماس گرفت؟

در صورت نیاز به مراقبت های اورژانسی فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید. برای مثال در صورت بروز موارد زیر باید با اورژانس تماس گرفت:

ممکن است بعد از تماس با اورژانس 115، اپراتور به شما توصیه کند که یک قرص آسپرین جویدنی برای بزرگسالان یا 2 تا 4 آسپرین با دوز پایین (آسپرین بچه) مصرف نمایید. در این زمان باید منتظر آمبولانس بمانید و به هیچ وجه خودتان رانندگی نکنید.

در صورتی که به آنژین قلبی مبتلا هستید و علائمی دارید که با استراحت رفع نشده یا در عرض 5 دقیقه بعد از مصرف یک دوز نیتروگلیسیرین بهبود هم پیدا نکرده است، با اورژانس تماس بگیرید.

علائمی از عفونت داشته باشید، علائمی مانند:

  • درد مضاعف، ورم، گر گرفتگی یا قرمزی.
  • رگه های قرمزی که از محل قرارگیری کاتتر شروع می شوند.
  • تخلیه ی چرک از محل قرارگیری کاتتر.
  • تب.
  • پا و دست شما آبی رنگ به نظر برسند و احساس درد، سردی، بی حسی یا گزگز در آن داشته باشید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.4/5 - (40 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.4/5 - (40 امتیاز)
پرسش از دکتر