مصرف به موقع آسپرین با دوز پایین نه تنها به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کننده است، بلکه می تواند به عنوان یک گزینه ی درمانی برای بیماران مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط به کار گرفته شود. آسپرین تنها در برخی شرایط خاص برای درمان فشار خون بالا تجویز میشود. از مصرف خودسرانه ی آن برای درمان فشار خون بپرهیزید زیرا عوارض جبران ناپذیری با خود بهمراه دارد.

تاثیر آسپرین بر فشار خون 

بر اساس این تحقیقی، آسپرین با دوز پایین برای کاهش حمله قلبی در بیماران ریسک بالا بسیار مؤثر بوده و در برخی موارد برای کاهش فشار خون نیز تجویز می شود. امروزه توضیح تکمیلی این امر اینگونه بیان می شود: «آسپرین تنها زمانی که شب ها قبل از خواب مصرف شود، می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.»
تیمی شامل ۱۰۹ مرد و زن مبتلا به فشار خون خفیف را مورد بررسی قرار دادند. تمامی این بیماران از یک رژیم غذایی و برنامه ی ورزشی منظم پیروی می کردند. این بیماران به صورت رندوم در سه گروه قرار گرفتند. یک گروه اصلاً آسپرین مصرف نکردند. گروه دیگر هر روز صبح که از خواب بیدار می شدند یک آسپرین با دوز پایین مصرف می کردند. گروه سوم هر شب قبل از خواب یک آسپرین با دوز پایین می خوردند.
پس از مدتی نتایج اینگونه بیان شد: آسپرینی که صبح ها مصرف می شود، هیچ تأثیری روی فشار خون ندارد؛ اما زمانی که شب ها قبل از خواب مصرف می شد تأثیر قابل توجهی روی فشار خون از خود نشان داده است: کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالایی در اندازه گیری فشار خون) حدود ۷ میلی متر جیوه و کاهش فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی در اندازه گیری فشار خون) به میزان ۴/۸ میلی متر جیوه می باشد.

آیا اسپرین فشار خون را بالا میبرد؟

آسپرین یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است. مصرف NSAID ها می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به هایپرتنشن افزایش دهد.

علت مصرف روزانه ی آسپرین

بنا به چند دلیل پزشک ممکن است دوز پایین آسپرین را برایتان تجویز کند:

بنا به گفته ی انجمن قلب آمریکا (AHA) و کالج قلب و عروق آمریکا (ACC) مصرف روزانه ی آسپرین ممکن است برای بیمار بسیار خطرناک بوده و به بدن آسیب برساند. زیرا با مصرف روزانه ی این دارو شما به میزان بیشتری در معرض خطر خونریزی داخلی قرار دارید. به دلیل نگرانی سازمان هایی مانند ACC، AHA و سازمان غذا و دارو (FDA)، به بیماران توصیه می شود که هرگز آسپرین را بدون تجویز پزشک مصرف نکنند.

عوارض آسپرین

آسپرین خطر خونریزی های جدی داخلی که ممکن است در اندام هایی مانند معده، روده کوچک یا حتی مغز رخ دهد را بالا می برد. علاوه بر این موارد، سایر عوارض احتمالی آسپرین عبارتند از:

آسپرین و فشار خون

در صورتی که آسپرین توسط پزشک تجویز شده باشد، چه مواردی را باید رعایت کنید؟

اگر پزشک برای شما مصرف روزانه ی آسپرین با دوز پایین را تجویز کرده است، دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف دوز اشتباه یا بیش از حد آسپرین ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. سایر نکاتی که باید پیش از شروع مصرف آسپرین با پزشک خود در میان بگذارید عبارتند از:

جایگزین آسپرین برای درمان فشار خون 

اگر مبتلا به فشار خون هستید، پزشک معمولاً به جای تجویز آسپرین از روش هایی مثل تغییر در سبک زندگی یا تجویز یک یا چند داروی دیگر برای درمان فشار خون بالا استفاده می کند. تغییر در سبک زندگی شامل موارد زیر می شود:

نکته ی اصلی اینجاست که آسپرین -به جز در موارد خاص- به عنوان یک درمان اولیه برای فشار خون بالا محسوب نمی شود. مصرف آسپرین خطر خونریزی داخلی و برخی مشکلات دیگر را افزایش می دهد. لذا این قرص باید تنها طبق تجویز پزشک مصرف شود.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.6/5 - (79 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (79 امتیاز)
پرسش از دکتر