آنژیوپلاستی با بالون برای درمان گرفتگی رگ های قلب انجام می شود. در صورت عدم رفع گرفتگی، عوارض جبران ناپذیری در انتظار شماست. بالن قلب یا هر فرایند دیگری (حتی مصرف دارو) ممکن است عوارض جانبی بهمراه داشه باشد. در این مقاله قصد داریم به جزئیات آن همراه با عوارض احتمالی بپردازیم.  

فرآیند باز کردن رگ قلب با بالن 

در آنژیوپلاستی با بالون، متخصص قلب برای دسترسی به شریان فمورال برش کوچکی در کشاله ران یا مچ دست ایجاد می کند و لوله نازک و انعطاف پذیری (کاتتر) که حاوی بالون کوچک تخلیه شده یا وسیله دیگری در نوک آن است را در آن قرار می دهد.

دکتر رنگ مخصوصی را از طریق یک لوله کوچک و نازک به نام کاتتر به جریان خون تزریق می کند. این رنگ امکان مشاهده شریان ها در مانیتور اشعه ایکس را برای پزشک فراهم می کند. سپس یک دستگاه با یک بالون کوچک در نوک آن از طریق شریان در پا یا دست وارد می شود و از طریق شریان ها عبور داده می شود تا به ناحیه باریک شده برسد. 

متخصص قلب، کاتتر را به محل شریان باریک یا مسدود شده هدایت کرده و بالون را باد می کند؛ این کار پلاک را روی دیواره شریان فشرده ساخته و به برقراری مجدد جریان خون کمک می کند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد استنت قلب به جلوگیری از بسته شدن یا بسته شدن مجدد این محل در شریان کمک می کند، کاتتر بالون برداشته می شود و استنت در ناحیه ای که آنژیوپلاستی انجام شده است قرار می گیرد. 

استنت لوله ی فلزی کوچک و مشبکی است که برای باز نگه داشتن شریان مانند یک داربست عمل می کند. هنگامی که این روش کامل شد، تمام کاتترها و سیم های راهنما برداشته می شوند و برش کوچک با بخیه بسته می شود.

عوارض باز کردن رگ قلب با بالن  

در حقیقت آنژیوپلاستی با بالن عوارض عمده ی شایعی ندارد و یکی از بی دردسر ترین راه ها برای رفع گرفتگی عروق قلب است. شما می توانید طی مدت کوتاهی پس از عمل به فعالیت های عادی بازگردید. این روش معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود که خطرات کمتری نسبت به بیهوشی عمومی دارد. اما از جمله عوارض بالن قلب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پس از انجام عمل، بیماران به محل ریکاوری پس از عمل برده می شوند و تحت نظر قرار می گیرند. بروز درد محتمل است و در صورت نیاز داروی مسکن داده می شود. مدت بستری شدن در بیمارستان به سرعت بهبودی بیمار و انجام برخی فعالیت های بدنی بستگی دارد.

در پایان

در انتها باید بدانید که آنژیوپلاستی با بالن جزو کم عوارض ترین فرآیند ها برای باز کردن عروق قلب است.

دکتر نادر افشاری متخص قلب و عروق در تهران 

2.4/5 - (40 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.4/5 - (40 امتیاز)
پرسش از دکتر