در صورت مواجه شدن با عوارض ناشی از فشار خون بالا، مانند سکته مغزی و یا حمله قلبی، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی نمی توان به درمان های خانگی یا مصرف قرص فشار خون روتین خود اکتفا کرد. پایین آوردن فشار خون بالا، فوری در این شرایط بسیار حیاتی است به همین علت در ادامه به درمان دارویی فشار خون بالا با دارو پرداخته ایم.

تجویز دارو، مهم ترین روش برای درمان فشار خون بالا است. به دنبال تغییر سبک زندگی، فشار خون بالا نیز رو به بهبودی می رود و مصرف داروها را می توان به تدریج قطع کرد. مصرف داروهای فشار خون و داشتن یک رژیم غذایی سالم، خطر بروز سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات دیگر را کاهش می دهد. 

باید در نظر داشته باشید، فشار بالا و سردرد نیازمند رسیدگی سریع توسط پزشک دارد.

شما میتوانید مطالعه کنید: علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد؟

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

در صورتیکه فشار خن شما بصورت ناگهانی بالا رفت، اولین کاری که باید انجام دهید حفظ آرامش و دراز کشیدن است. این افراد باید کاری که به آن مشغول بودند را کنار گذاشته و به آرامی نفس عمیق بکشند. این کار منجر به کاهش استرس می شود و تا حدی به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. از جمله داروهایی که میتواند فشار خون سریعا پایین بیاورند میتوان به مواردزیر اشاره کرد:

 

چگونه فشار خون را سریع پایین بیاوریم؟

در صورتیکه کنترل فشار خون شما سخت شده و مصرف قرص تاثیری بر کاهش فشار خون شما ندارد، پزشک اورژانس با تزریق داروهای زیر فشار خون شما را سریعا کاهش می دهد:

فشار خون هنگام استراحت کاهش یافته و در زمان هیجان یا استرس، به طور لحظه ای افزایش می یابد. بالا رفتن فشار خون در زمان استراحت می تواند منجر به آسیب، گرفتگی و یا سفت شدن رگ ها شود.

🔔بیشتر بدانید: علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون 

علائم خطرناک فشار خون بالا

فشار خون بالا معمولا هیچ علامتی ندارد و به همین دلیل است که به آن قاتل خاموش می‌گویند. با‌این‌حال، فشار خون بالا می‌تواند سبب بروز برخی علائم شود. بنابراین، اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

فشار خون بالا می‌تواند به مرور زمان به قلب، عروق خونی، مغز و سایر اندام‌ها آسیب برساند. بنابراین، با تغییر در سبک زندگی و عادات روزمره خود، فشار خون را کنترل و از عوارض خطرناک آن پیشگیری کنید.

اهمیت خواب کافی برای افراد دارای فشار خون بالا

کمبود خواب می‌تواند به‌طور مستقیم بر فشار خون تاثیر بگذارد و آن را افزایش دهد. خواب کافی برای سلامت کلی انسان ضروری است. اما، برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موارد ذیل برخی از دلایلی است که به اهمیت خواب در افراد دارای فشار خون بالا اشاره می‌کند:

برخی از هورمون‌های تنظیم‌کننده فشار خون مانند ملاتونین در طول خواب ترشح می‌شوند. بنابراین، کمبود خواب می‌تواند تعادل این هورمون‌ها را به هم بریزد و منجر به افزایش فشار خون شود.

استرس یکی از عواملی است که سبب افزایش فشار خون می‌شود. از آن‌جایی‌که خواب کافی به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.ش

کمبود خواب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا است.کمبود خواب می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند و در نهایت به چاقی منجر شود.

اکثر افراد بالغ به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند. اما، کسانی که فشار خون بالایی دارند ممکن است به ساعات بیشتری برای خواب نیاز داشته باشند. با رعایت نکات زیر می‌توانید کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید و به پایین آوردن فشار خون بالا کمک کنید:

  • هر روز در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و در یک زمان مشخص از خواب بیدار شوید.
  • محیط خواب خود را آرام و تاریک نگه دارید.
  • از مصرف کافئین و الکل قبل از خواب اجتناب کنید.
  • قبل از خواب از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید؛ زیرا ممکن است کیفیت خواب شما را مختل کنند.

تاثیر استرس بر فشار خون بالا

هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و انقباض عروق خونی می‌شوند. استرس همچنین می‌تواند منجر به پرخوری، کم‌خوابی و سوء مصرف مواد مخدر و الکل شود. بنابراین، مدیریت استرس برای سلامت کلی بدن و پایین آوردن فشار خون بالا بسیار مهم است. برخی از راهکارهای مدیریت استرس عبارتند از :

عوارض جانبی داروهای فشار خون بالا

در‌حالی‌که داروهای فشار خون می‌توانند در کنترل این بیماری بسیار موثر باشند. اما، ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. برخی از عوارض جانبی داروهای فشار خون عبارتند از

بنابراین، اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. چرا که ممکن است لازم باشد دوز دارو را تغییر دهید یا داروی دیگری را امتحان کنید.

راه هایی برای پایین آوردن فشار خون بالا بدون دارو


فشار خون بالا، قاتل خاموشی است که سلامت قلب‌‌‌و‌‌عروق را به خطر می‌اندازد. این بیماری شایع، در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی کلیوی شود.

خبر خوب این است که به کمک برخی راهکارهای ساده می‌توان فشار خون بالا را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد. در ادامه به بررسی روش‌‌های موثر برای کاهش فشار خون می‌پردازیم:

1_ پیروی از رژیم غذایی سالم

کاهش مصرف نمک: مصرف بیش از حد نمک، یکی از عوامل اصلی فشار خون بالا است. با کاهش مصرف نمک به کمتر از 2300 میلی گرم در روز می‌توانید به میزان قابل‌توجهی فشار خون خود را پایین بیاورید.

2_ افزایش مصرف میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر هستند که به تنظیم فشارخون کمک زیادی می‌کنند. بنابراین، سعی کنید در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را بگنجانید.

3_ مصرف فیبر

مصرف فیبر می‌تواند به دفع سدیم اضافی از بدن و پایین آوردن فشار خون بالا کمک کند. حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی برای دریافت فیبر هستند.
مصرف غذاهای کم‌چرب: چربی‌های اشباع‌شده و ترانس می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. بنابراین، سعی کنید از چربی‌های سالم مانند آجیل، ماهی، روغن زیتون و کانولا استفاده کنید.

4_ داشتن فعالیت بدنی منظم

انجام فعالیت بدنی منظم می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی فشار خون را کاهش دهد. پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری از جمله فعالیت‌‌های مفید برای کنترل فشار خون هستند. تمرینات قدرتی نیز می‌توانند به تقویت عضلات و کاهش فشار خون کمک کنند. بنابراین، سعی کنید حداقل به مدت 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

5_ کاهش وزن

چاقی و اضافه وزن، از عوامل خطر فشار خون بالا هستند. بنابراین، با حفظ وزن سالم می‌توانید به‌طور موثری فشار خون خود را پایین بیاورید.

انجام فعالیت‌های روزانه مانند پیاده روی و دویدن در پایین آوردن فشار خون بالا تاثیر زیادی دارد

6_ ترک مصرف سیگار و الکل

سیگار کشیدن، به عروق خونی آسیب می‌رساند و فشار خون را افزایش می‌دهد. استفاده طولانی مدت از سیگار باعث رسوب نیکوتین بر روی دیواره عروق شده و منجر به التهاب و باریک شدن شریان می‌شود. ترک سیگار یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامت قلب‌و‌عروق و پایین آوردن فشار خون بالا است. مصرف بیش از حد الکل نیز می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود. بنابراین، سعی کنید مصرف الکل را محدود کرده یا به‌طور کامل از آن اجتناب کنید.

7_ مدیریت استرس

استرس یکی از عواملی است که می‌تواند فشار خون را به‌طور موقت افزایش دهد. برای مدیریت استرس می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق کمک بگیرید.

علاوه‌بر راهکارهای ذکر شده، چکاپ منظم فشار خون اهمیت بالایی دارد؛ زیرا گاهی لازم است برای پایین آوردن فشار خون بالا دارو مصرف کنید. پزشک معالج با توجه به شرایط شما، مناسب‌ترین دارو را برایتان تجویز می‌کند.

به چه شرایطی فشار خون بالا گفته می شود؟

فشار خون بالا یا هایپرتنشن که به آن قاتل خاموش نیز گفته می شود، میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. اگر فشار خون درمان نشود، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا سکته مغزی را افزایش دهد. 

فشار خون نرمال: 

سیستولیک کمتر از 12

دیاستولیک: کمتر از 8 

فشار خون نیازمند درمان:

سیستولیک: بیشتر از 12 
دیاستولیک: کمتر از 8 

فشار خون بالا خطرناک:

سیستولیک: بالاتر از 12.9 و 13
دیاستولیک: 8 و یا بیشتر از 8 

فشار خون بالا به دلیل تنگ شدن مویرگ ها (سرخرگ های کوچک) بروز پیدا می کند. برای غلبه بر مقاومت عروق تنگ شده، قلب باید پمپاژ خون را با قدرت بیشتری انجام دهد و در نتیجه آن فشار خون افرایش می یابد. 

فشار خون با دو عدد و به صورت یک کسر نشان داده می شود:

  • اولین عدد یا صورت این کسر، فشار خون در زمان پمپاژ خون است که فشار سیستولیک نامیده می شود. 
  • عدد دوم یا مخرج کسر، اندازه فشار خون را زمانی که قلب در حالت استراحت است نشان می دهد و به آن فشار دیاستولیک گفته می شود. 

در صورتی که فشار خون اندازه گیری شده، مرتبا بیشتر از 140 (فشار سیستولیک) به روی 90 (فشار دیاستولیک) باشد، فرد به فشار خون بالا یا هایپرتنشن مبتلا شده است. فشار خون بالای 120/180 بسیار بالا و خطرناک است و فورا به اقدامات پزشکی نیاز دارد.

در صورتی که فشار خون بالا پس از تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کنترل نشود، پزشک داروهای کاهنده فشار خون را تجویز می کند. مصرف این داروها به طور منظم بسیار مهم است و نباید فراموش شود.

درمان فشار خون برای همیشه

هیچ درمانی برای فشار خون بالا وجود ندارد. اما درمان می تواند فشار خون بسیار بالا را کاهش دهد. اگر خفیف باشد، فشار خون بالا ممکن است گاهی با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی سالم‌تر تحت کنترل قرار گیرد.

فشار خون بالا چگونه درمان (کنترل) می شود؟

متخصص قلب و عروق، یک برنامه درمانی برای شما ایجاد خواهد کرد. برنامه درمانی شما بر اساس نتایج آزمایشات، معاینه فیزیکی و نیازهای فردی شما خواهد بود. انتخاب سبک زندگی سالم بخش مهمی از درمان است. می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. 

این ممکن است شامل کاهش وزن اضافی، خوردن وعده های غذایی با چربی و نمک کمتر، محدود کردن الکل به بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان و یک نوشیدنی در روز برای زنان، و شروع یک برنامه ورزشی منظم که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تایید شده است باشد.

اگر سیگاری هستید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما توصیه می کند که آن را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر عوارضی مانند حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

همچنین ممکن است برای کنترل فشار خون به داروها نیاز باشد. داروهای موثر زیادی برای فشار خون بالا وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است ترکیبی از داروهای مختلف مورد نیاز باشد. این داروها باید طبق دستور مصرف شوند، حتی اگر احساس خوبی دارید. این به این دلیل است که فشار خون بالا حتی زمانی که هیچ علامتی نداشته باشد، مضر است.

درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد

باید این نکته را در نظر داشته باشید در صورتیکه علائم فشار خون بالا برای شما همراه با سردرد باشد، فشار خون شما از حد نرمال بسیار بالاتر است، و لازم است بصورت فوری برای درمان پزشکی اقدام کنید و یا داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کرده و هر 5 دقیقه یکبار فشار خون خود را چک کنید. در صورت پایین نیامدن فشار خون باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 پس درمان خانگی فشار خون در صورت وجود سردرد کار عاقلانه ای نیست چون در صورت کنترل نشدن به موقع آن عوارض بدی ممکن است بهمراه داشته باشد. در صورتیکه فشار خون شما با علائم زیر همراه باشد قطعا در شرایط بدی قرار دارید:

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا، احتمال بروز مشکلات زیر را افزایش می دهد:

درمان فشار خون بالا در منزل (پایین اوردن فشارخون)

تغییر سبک زندگی در کنترل فشار خون بالا موثر است. داشتن یک سبک زندگی سالم، می تواند لزوم استفاده از داروهای کاهنده فشار خون را به تاخیر بیاندازد و یا کاهش دهد. برخی تغییرات سبک زندگی که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند عبارت اند از:

1- کاهش وزن

چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. کاهش وزن، موثرترین راه برای کاهش فشار خون می باشد.

2- ورزش منظم

ورزش روزانه، یک روش بسیار مناسب برای از دست دادن چربی و کاهش فشار خون بالا می باشد. روزانه 30 دقیقه ورزش می تواند فشار خون را حدودا 5 تا 8 میلی متر جیوه کاهش دهد.

3- کاهش مصرف سدیم

بیشتر مردم روزانه حدودا 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. در حالی که مصرف روزانه سدیم باید 2300 میلی گرم (در حالت ایده آل) و در افراد مبتلا به فشار خون بالا، کمتر از 1500 میلی گرم باشد.

4- درمان فشار خون بالا با تغذیه سالم

اجتناب از مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سدیم، چربی های اشباع شده و کلسترول هستند، برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا اهمیت دارد.

5- افزایش مصرف پتاسیم

افزایش مصرف پتاسیم، به تنظیم ضربان قلب و از بین بردن اثر سدیم در بدن کمک می کند. مواد غذایی سرشار از پتاسیم عبارت اند از:

6- اجتناب از مصرف الکل

مصرف الکل آسیب زیادی به بدن وارد می کند و باید از مصرف زیاد آن خودداری شود.

7- ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند باعث افزایش فشار خون شود. اجتناب از مصرف دخانیات، برای داشتن فشار خون نرمال ضرورت دارد.

8- درمان فشار خون بالا با کنترل استرس 

هورمون های استرس یا کورتیزول، باعث انقباض عروق و افزایش ناگهانی فشار خون می شوند. استرس همچنین می تواند منجر به پرخوری، کم خوابی و مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل شود.

9- پایش منظم فشار خون بالا در خانه

اندازه گیری فشار خون را در خانه، می تواند از استرس های غیرضروری که ممکن است در محیط کلینیک رخ دهد جلوگیری کند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

2.6/5 - (1402 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (1402 امتیاز)
پرسش از دکتر