هایپرتنشن یا فشار خون بالا به مشکلی گفته می شود که در آن، فشار درون شریان ها بیشتر از حالت نرمال می باشد. قلب، خون را به شریان ها پمپاژ می کند و خون در کل بدن پخش می شود. مشکلات فشار خون زمانی شکل می گیرد که قلب برای خون رسانی به تمام اندام ها نیاز داشته باشد تا بیشتر از حالت عادی کار کند.

از آنجایی که قلب فرد مبتلا به فشار خون بالا فشار بیشتری را تحمل می کند، در نتیجه هر گونه مشکل فشار خون بالا می تواند خطر مشکلات قلبی-عروقی، حمله و سکته قلبی را به شدت افزایش دهد. همچنین، رگ های خونی مبتلایان به فشار خون بالا، باریک تر و تنگ تر از رگ های افراد سالم است که این امر باعث تشدید خطر سکته مغزی، مشکلات کلیوی و مشکلات بینایی می شود.

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا با نام «قاتل خاموش» شناخته می شود. زیرا اکثر افراد مبتلا به فشار خون هیچ علائمی ندارند. ممکن است سال ها طول بکشد تا علائم فشار خون بالا ظاهر شوند، اما دیگر کار از کار گذشته و وضعیت شما وخیم شده است! اغلب اوقات، علائم ناشی از فشار خون می تواند با علائم سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود. بهترین راه برای آگاهی از میزان فشار خون، چک آپ منظم است. علائم فشار خون شدید عبارتند از:

علائم فشار خون بالا

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

برخی از افراد، به علت مشکلات زمینه ای دیگری به فشار خون مبتلا می شوند. به این گونه از مشکلات فشار خون بالا، فشار خون ثانویه گفته می شود که معمولاً به طور ناگهانی پدیدار شده و بسیار شدیدتر از فشار خون اولیه است. فشار خون ثانویه علت های مختلفی دارد. بیماری ها و داروهای مختلفی می توانند سبب شکل گیری فشار خون ثانویه شوند، برخی از این دلایل عبارتند از:

• کافئین
  • استرس یا اضطراب شدید
  • برخی از داروها (ضد التهاب، قرص ضد بارداری، درمان های سرما خوردگی، مسکن ها و ..)
  • ترکیب برخی از داروها
  • درد شدید یا ناگهانی
  • مواد مخدر (مثل کوکائین و آمفتامین)
  • کم آبی بدن
  • فوبیای بیمارستان
⚠️در گروه دیگری از افراد، فشار خون بالا بر اثر سایر مشکلات و بیماری ها اتفاق می افتد. به این موارد که به طور ناگهانی خود را نشان می دهد فشار خون ثانویه گفته می شود. فشار خون ثانویه بالاتر از فشار خون اولیه است و تحت تأثیر عواملی خاص اتفاق می افتد. مانند:

علت بالا رفتن ناگهانی فشارخون در شب

علت بالا و پایین رفتن فشار خون

خطر ابتلا به نوسان فشار خون و یا بعبارتی بالا و پایین رفتن فشار خون معمولاً با افزایش سن، افزایش می یابد که بخشی از آن به دلیل تغییرات طبیعی در طول پیری است. علاوه بر این، جریان خون به عضله قلب و مغز با افزایش سن کاهش می یابد، که اغلب در نتیجه تجمع پلاک در رگ های خونی است. تخمین زده می شود 10 تا 20 درصد از افراد بالای 65 سال افت فشار خون وضعیتی (نوسان) دارند.

عوامل خطرساز فشار خون بالا

در سنین بالاتر از 60 سال، به علت خشکی و تنگی شریان ها (بر اثر تجمع پلاک در دیواره ی داخلی رگ ها) خطر ابتلا به فشار خون افزایش می یابدعوامل خطرساز فشار خون بالا شامل موارد زیر می شود:

بالا رفتن فشار خون ناگهانی

تفاوت فشار خون اصلی یا اولیه با فشار خون ناگهانی

در بیشتر بزرگسالان، دلیل فشار خون بالا قابل تشخیص نیست. فشار خون اصلی یا اولیه بدون هر گونه مشکل زمینه ای یا بیماری دیگری اتفاق می افتد. فشار خون اولیه می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود، برخی از آنها عبارتند از:

• ژنتیک
  • فعالیت های هورمونی