آتورواستاتین یا قرص لیپوفیکس متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به نام استاتین ها می باشد. این دارو در دوز های 10، آتورواستاتین 20 و آتورواستاتین 40 تجویز می شود. atorvastatin با مسدود کردن عملکرد آنزیم سازنده ی کلسترول، مقدار کلسترول ساخته شده توسط بدن را کاهش می دهد. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز تا حد زیادی کم می کند. همچنین، آتورواستاتین در برخی موارد برای افراد مستعد بیماری های قلبی با سطح کلسترول خون نرمال نیز تجویز می شود.

نام های دیگر آتوراستاتین

  • لیپیتور
  • آتوکیم
  • لیپوفیکس
  • لیپاستین
  • آتوسترول
  • آتوواست
  • لیپمد
  • تیداتور
  • بایوتر

انواع فرم های آتورواستاتین

  • قرص
  • ۱۰ میلی گرم
  • ۲۰ میلی گرم
  • ۴۰ میلی گرم
  • ۸۰ میلی گرم

کاربرد آتورواستاتین 40

آتورواستاتین 40، جزو داروهای کاهنده چربی با شدت بالا طبقه بندی میشود که موارد استفاده از آن به شرح زیر است:

کابرد آتورواستاتین 20 و 10 ؟

اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا بیماری مزمن مانند دیابت نوع 1 یا 2 و یا آرتریت روماتوئید دارید، ممکن است پزشک برای شما قرص لیپوتین با دوزهای 10 ،20 یا 40 تجویز کند. آتورواستاتین یا لیپوتین با نام تجاری لیپیتور نیز شناخته می‌شود.

موارد منع مصرف آتورواستاتین

همانطور که می دانید مصرف برخی از داروها برای بعضی از افراد توصیه نمی شود. همچنین، در برخی موارد لازم است که داروی مورد نظر تحت نظر پزشک و با احتیاط مصرف شود. به همین دلیل در صورت داشتن موارد زیر، قبل از شروع مصرف آتورواستاتین پزشک خود را در جریان بگذارید:

نحوه ی مصرف آتورواستاتین

قبل از شروع مصرف آتورواستاتین، بروشور داخل جعبه ی قرص را با دقت مطالعه نمایید. این بروشور اطلاعات کاملی درباره ی آتورواستاتین و لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی را در اختیار شما قرار می دهد.


آتورواستاتین معمولاً یک بار در روز مصرف می شود. انواع مختلفی از آتورواستاتین در دسترس هستند. پزشک بر اساس شرایط شما، برند تجاری و دوز مناسب را تجویز خواهد کرد. به طور کلی شما می توانید آتورواستاتین را در هر ساعتی از روز مصرف کنید؛ اما بهتر است که در یک ساعت مشخص از روز مصرف شود. آتورواستاتین را می توانید قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.

اگر پزشک قرص جویدنی آتورواستاتین را برای شما تجویز کرد، می توانید قرص را برای هضم و بلع بهتر بجوید؛ شما همچنین می توانید قرص جویدنی را به طور کامل با یک لیوان آب قورت بدهید.

اگر مصرف یک دوز آتورواستاتین را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. در صورتی که تا روز بعد دوز فراموش شده را به یاد نیاوردید، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. هرگز برای جبران دوز از دست رفته، دوز فعلی را دو برابر نکنید.

عوارض جانبی آتورواستاتین

همانطور که می دانیم اکثر داروها علاوه بر تأثیرات مفیدشان برای سلامتی بدن، ممکن است عوارض جانبی نیز ایجاد کنند. با این وجود، همه ی افراد این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. جدول زیر شامل برخی از رایج ترین عوارض جانبی مرتبط با آتورواستاتین است. شما ممکن است عوارض جانبی ذکر شده را به صورت خفیف داشته باشید. 

لیست کامل عوارض جانبی ناشی از آتورواستاتین در بروشور موجود در جعبه ی دارو آمده است. اغلب عوارض جانبی با گذشت زمان و بعد از عادت کردن بدن شما به داروی جدید از بین می روند؛ اما در صورت ادامه دار شدن این عوارض یا تشدید آن بهتر است پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی رایج آتورواستاتین

در صورت بروز این عوارض چه کنم؟

درد یا گرفتگی عضلانی

درد یا گرفتگی عضلانی جزو عوارض رایج است اما یکی از عوارض جدی آتورواستاتین، نوع شدید التهاب عضلانی است که علائم مشابهی دارد. پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سردرد

بیشتر آب بنوشید و اگر ادامه دار شد، به پزشک اطلاع دهید.

یبوست

رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر داشته باشید و روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

اسهال

برای جبران مایعات از دست رفته، مقدار زیادی آب بنوشید.

احساس ناخوشی (تهوع)، سوء هاضمه، نفخ شکم

وعده های غذایی ساده و سبک داشته باشید. از خوردن غذاهای سنگین و تند بپرهیزید.

خون دماغ، علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی یا عطسه

بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.5/5 - (244 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (244 امتیاز)
پرسش از دکتر