زندگی کم تحرک یا زندگی در حالت نشسته در انگلیسی Sedentary life پدیده حاصل از زندگی در عصر اینترنت و دنیای مدرن است. در صورتی که در طول روز ساعت های بسیاری را پشت میز کار یا بر روی صندلی خودرو سپری می کنید باید بدانید که تنها نیستید. امروزه به لطف فناوری و سبک زندگی مدرن، مردم جهان بیش از هر زمان دیگر کم تحرک شده اند.

در این مقاله قصد داریم به ارتباط بین سبک زندگی کم تحرک با بیماری های قلبی و روش های ساده بهبود سبک زندگی برای درمان بیماری نشستن! را برای شما ارائه دهیم.

سبک زندگی غیر فعال چیست؟

نشستن طولانی مدت بر روی کاناپه یا مبل و ورزش نکردن از عباراتی هستند که درباره سبک زندگی غیر فعال گفته می شوند. به طور کلی به سبک زندگی دارای نشستن و دراز کشیدن های فراوان و همچنین فاقد ورزش، سبک زندگی غیر فعال گفته می شود.

امروزه افراد در سرتاسر دنیا بیشتر و بیشتر به انجام فعالیت های نشسته روی می آورند. افراد در اوقات فراغت اغلب در حالت نشسته بوده و بر روی کامپیوتر یا دیگر دستگاه های خود به تماشای فیلم یا سرگرم شدن با بازی های ویدیویی می پردازند. بسیاری از شغل ها بیش از پیش افراد را کم تحرک کرده و با نشستن های طولانی آن ها بر روی صندلی انجام می شوند. همچنین، پیمودن مسافت ها نیز به صورت نشسته در خودرو ها، اتوبوس ها یا قطار ها انجام می شود.

زندگی بی تحرک یا زندگی نشسته، عامل بیماری های قلبی است

به این رویه سبک زندگی غیر فعال یا زندگی نشسته می گویند، محققین حتی از آن با عنوان بیماری نشستن قرن 21 نام می برند. گسترش شبکه های اجتماعی، گسترش مشاغل اینترنتی و همچنین بیماری کرونا که موجب دورکاری و در خانه ماندن افراد شده است، تاثیر زیادی در گسترش این سبک زندگی داشته اند.

زندگی کم تحرک چگونه بر روی بدن تاثیر گذار است؟

هنگامی که افراد سبک زندگی کم تحرکی دارند، کالری کمتری سوزانده و دچار افزایش وزن می شوند. در این وضعیت امکان دارد موارد زیر بروز دهند:

ویدئو: تاثیر زندگی نشسته بر سلامت قلبی از زبان دکتر نادر افشاری

Sedentary Lifestyle که به زبان فارسی می توان زندگی نشسته معنا کرد، یکی از عوامل خطر افزایش بیماری های قلبی است. در این ویدئو دکتر نادر افشاری در مورد این سبک زندگی و تعریف آن و تاثیر آن بر سلامت قلب و عروق توضیح می دهند.

خطرات سبک زندگی غیر فعال برای سلامت چیست؟

داشتن سبک زندگی غیر فعال می تواند از عوامل ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن باشد. افراد با ورزش نکردن به میزان کافی، از نظر ابتلا به موارد زیر در معرض خطر بالا تری قرار می گیرند:

داشتن سبک زندگی کم تحرک همچنین می تواند سبب افزایش خطر مرگ زودرس نیز شود. هر چه میزان کم تحرکی در زندگی افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری ها نیز بیشتر می شود. دوره های طولانی کم تحرکی می تواند سوخت و ساز بدن را کاهش داده و توانایی بدن در کنترل قند خون، تنظیم فشار خون و شکستن چربی ها را مختل کند. 

علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد

تاثیر زندگی کم تحرک بر سلامت روان

به نظر می رسد که سبک زندگی کم تحرک بر سلامت روان نیز تاثیر منفی بر جای می گذارد. ترکیب تاثیرات جسمانی و روانی این سبک زندگی آن را به شدت مشکل ساز می کند. 

یک مطالعه با 10.381 نفر شرکت کننده به این نتیجه رسید که سبک زندگی کم تحرک و کمبود فعالیت فیزیکی با خطر بالای ابتلا به اختلالات روانی ارتباط دارد. همچنین یک مطالعه مروری بر اطلاعات 110.152 شرکت کننده بیان داشت که رفتاری های کم تحرک و افزایش خطر ابتلا به افسردگی با یکدیگر ارتباط دارند.

پیشگیری از خطرات زندگی نشسته: از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که فرد تا به حال زندگی غیر فعالی داشته، ممکن است نیاز باشد تا در ابتدا به خود آسان گیرد. با گذشت زمان می توان به تدریج ورزش خود را بیشتر کرد. افراد هر چه بیشتر ورزش کنند، به نتایج بهتری دست می یابند. با این حال، افراد نباید خود را خسته کرده و باید در حد توان ورزش کرد. 

انجام ورزش اندک بهتر از ورزش نکردن است. در نهایت، هدف افراد می تواند رسیدن به میزان ورزش توصیه شده برای سن و سلامت آن ها باشد. روش های بسیاری برای ورزش کردن وجود دارند که افراد باید انواع مناسب را برای خود جستجو کنند. علاوه بر این موارد، می توان به روش هایی ساده تر فعالیت خود را در محل هایی همچون خانه یا کار افزایش داد.

چگونه می توان در محیط خانه فعالیت خود را افزایش داد؟

روش هایی وجود دارند که می توان فعالیت خود را در محیط خانه بیشتر کرد. کار های خانگی، باغبانی و کار کردن در حیاط خانه همگی فعالیت فیزیکی به شمار می روند. برای افزایش شدت فعالیت می توان این موارد را با سرعت بیشتری انجام داد. افراد می توانند موارد زیر را در سبک زندگی خود به کار برند:

وسایل ورزشی خانگی دشمن بیماری نشستن

مقداری وسیله ورزشی در خانه خود بیاورید. تردمیل و دستگاه پله نوردی فوق العاده اند اما ممکن است همه افراد هزینه و فضای کافی برای تهیه آن ها را نداشته باشند.

وسیله های ورزشی ارزان تر همچون توپ های یوگا، زیر انداز های ورزشی، نوار های کششی و وزنه های دستی می توانند برای ورزش کردن در خانه مفید باشند.

چگونه می توان در محیط کار فعالیت خود را افزایش داد؟

اغلب افراد در هنگام کار بر روی صندلی نشسته و به صفحه یک کامپیوتر نگاه می کنند. برای مثال کمتر از 20 درصد مردم آمریکا دارای شغل هایی فعال از نظر فعالیت فیزیکی هستند. با اینکه جای دادن فعالیت های فیزیکی در برنامه کاری روزانه و شلوغ خود می تواند چالش برانگیز باشد اما این نکته ها برای مبارزه با بی حرکتی و زندگی نشسته مفید خواهند بود:

2.5/5 - (30 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (30 امتیاز)
پرسش از دکتر