ضربان نرمال قلب

برای واریس پا چه کنیم
جولای 13, 2019
دکتر واریس در تهران
دکتر واریس در تهران
جولای 20, 2019

ضربان نرمال قلب

ضربان نرمال قلب

ضربان نرمال قلب

ضربان نرمال قلب :ضربان قلب یکی از علائم حیاتی بدن است و به کمک بررسی آن می‌توان به وضعیت سلامت بدن پی برد در انسان به طور طبیعی، ضربان قلب نرمال 70 بار در دقیقه است و اگر بیش از 100 تپش باشد، تا کی کاردی و کمتر از 50 ضربان را برادی کاردی می‌گوییم اما در ورزشکاران و قهرمانان، تعداد ضربان قلب کمتر از افراد عادی است، چون قلب آنها قوی است و با یک ضربان، خون را به تمام اعضای بدن می‌رساند.

ضربان نرمال قلب

نکاتی درباره ضربان نرمال قلب

1-ضربان قلب، شمار تپش‌های قلب در هر دقیقه را نشان می‌دهد

2-بعد از ۱۰ سالگی، ضربان قلب هر فرد در حالت استراحت و در هر دقیقه، عددی است بین ۶۰ تا ۱۰۰

3-در طول انجام حرکات ورزشی،ضربان قلب فرد به بیشترین حد خود می‌رسد که عدد آن بنابه سن هر شخص متفاوت است

4-فقط تعداد ضربان قلب در دقیقه مهم نیست، بلکه ریتم و آهنگ آن هم اهمیت داردضربان قلب نامنظم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد

5-آگاهی از ضربان قلب و پیگیری وضعیت آن از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می‌کند.

عوامل موثر در ضربان نرمال  قلب

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

ضربان نرمال قلب

چطور می‌توان ضربان قلب نرمال داشت

ضربان قلب نرمال باعث داشتن قلبی سالم می‌شود. علاوه بر ورزش کردن، موارد دیگری هم وجود دارد که به سالم ماندن قلب و ایجاد ضربان نرمال آن کمک می‌کند:

1-کاهش استرس :

استرس باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. با تمرین تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تلاش برای زیستن در زمان حال می‌توان از میزان استرس کم کرد.

2-پرهیز از مصرف تنباکو:

سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. ترک مصرف این ماده، ضربان قلب را به حالت طبیعی بازمی‌گرداند.

3-کاهش وزن :

هر چقدر که وزن بیشتری داشته باشید، قلب برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به نقاط مختلف بدن با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است. پس، کاهش وزن می‌تواند به تنظیم ضربان قلب کمک کند.

ضربان نرمال قلب

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی افراد فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

ضربان قلب نرمال در حین ورزش

ضربان قلب در هنگام ورزش افزایش می‌یابد. هنگام تمرین برای تناسب اندام، مهم است که فشار قلب بیش از حد زیاد نباشد. با این حال افراد باید ضربان قلب خود را در هنگام تمرین برای ارائه اکسیژن و انرژی بیشتر به سایر قسمت‌های بدن افزایش دهند.

با توجه به اینکه ضربان قلب به علت فعالیت بدنی بیشتر می‌شود، کاهش کلی ضربان قلب در طول زمان ممکن است اتفاق بیفتد. این بدان معنی است که قلب برای ارسال مواد مغذی و اکسیژن لازم به قسمت‌های مختلف بدن کمتر کار می‌کند و باعث می‌شود کارایی بیشتری داشته باشد.

تمرینات قلب و عروق به منظور کاهش ضربان قلب است. ضربان قلب ایده آل با افزایش سن کاهش می‌یابد. همچنین توجه به حداکثر ضربان قلب در هر سنی ضروری است. این نشان دهنده توانایی کامل قلب است و معمولا از طریق انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا به دست می‌آید.  حداکثر ضربان قلب در طول ورزش باید تقریبا برابر با ۲۲۰ تپش در دقیقه منهای سن فرد باشد.

از آنجا که واکنشی که هر فرد به ورزش نشان می‌دهد، با توجه به شرایط بدنی متفاوت است، ضربان قلب ایده آل به صورت محدوده‌ای به عنوان منطقه ضربان قلب هدف مشخص  میشود

ضربان نرمال قلب

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

1-مچ‌ دست‌

2- جلو آرنج

3-کنار گردن

4- بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.به یاد داشته باشید عوامل متعددی می تواند بر روی ضربان قلب شما اثرگذار باشد، این موارد شامل:

1- نوع فعالیت بدنی

2-سطح آمادگی جسمانی

3- دمای هوا

4- موقعیت بدن

5-احساسات

6- اندازه بدن

7-داروهای مصرفی

اگرچه تعداد ضربان طبیعی طیف وسیعی را شامل می شود، ضربان قلبی که بیش از اندازه کم و یا زیاد باشد، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

ضربان قلب نرمال در کودکان و نوزادان

بسیاری از بزرگسالان می‌دانند که ضربان قلب عادی آنها باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ در دقیقه باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ضربان قلب در کودکتان بالاتر از بزرگسالان است. میزان ضربان قلب در کودکان به ۴۳ تا ۱۸۰ در دقیقه می‌رسد که این عدد با رشد سن آنها کم و کمتر می‌شود.

ضربان قلب استراحت برای کودک، ضربانی است که او در حالت آرام به سر می‌برد و هیچ فعالیتی اعم از گریه کردن، دویدن و یا بازی کردن انجام نمی‌دهد. حین گریه کردن، دویدن یا بازی کردن ضربان قلب او بالاتر از آنچه که در حالت عادی است می‌رود. به همین صورت، هنگام خوابیدن ضربان او کمتر از حالت عادی است.

ضربان نرمال قلب

چطور ضربان قلب کودکمان را بگیریم

می‌توانید با گذاشتن انگشتتان بر روی مچ کودک، قسمت داخلیِ آرنج، یک طرف گردن و یا بالای پا، ضربان قلب وی را حس کنید. این قسمت‌ها در واقع همان قسمت هایی هستند که شاهرگ از آنجا می‌گذرد مثل شاهرگ گردن و یا مچ.
هنگامی که شاهرگ را پیدا کردید، تعداد ضربان در دقیقه را بشمارید. بجای این کار می‌توانید تعداد ضربان را در سی ثانیه بشمارید و آنرا در 2 ضرب کنید. می‌توانید برای نگه داشتن زمان از دست دیگرتان یا ساعت مچی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از نرم افزار های گوشی نیز استفاده کنید.

تصورات نادرست درباره ضربان قلب

1-ضربان قلب نامنظم به معنی این است که در حال سکته قلبی هستید :وقتی قلب با الگوی نامنظمی می تپد فرد دچار پالپیتیشن یا تپش قلب می شود. ممکن است احساس کنید ضربان قلب شما افزایش یافته یا چند تا درمیان می زند یا دچار کوبش یا لرزش درقلب شوید. اما اکثر اوقات این وضعیت زندگی فرد را تهدید نمی کند.

ضربان نرمال قلب

2-اگر ضربان قلب فردی طبیعی باشد فشارخون او نیز عادی است اگر ضربان قلب شما عادی باشد ممکن است فشار خون اینطور نباشد؛ ممکن است فشار خون بسیار بالا یا بسیار پایین باشد و شما متوجه آن نشویدحتی اگر ضربان قلب به نظر طبیعی بیاید، همواره فشار خون خود را چک کنید.

3-ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است :این یک معیار قدیمی است. بسیاری از پزشکان متخصص قلب  فکر می کنند این مقدار باید کمتر باشد. در حدود 50 تا 70 ضربان در دقیقه ایده آل است.
مطالعات اخیر نشان داده است ضربان قلب بالای 76 ضربه در دقیقه در زمان استراحت می تواند با خطر حمله قلبی در ارتباط باشد.هرچه اندام، تناسب بیشتری داشته باشد ضربان قلب در زمان تحرک کمتر است. ممکن است در زمان استراحت ضربان قلبتان 80 باشد اما این به معنای سالم بودن نیست.

دکتر نادر افشاری – متخصص قلب 

یک پاسخ بنویسید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن